وزیر انرژی امارات متحده عربی با اشاره به تحریمهای غرب علیه روسیه، گفت: نوسان بازار نفت به عواملی خارج از کنترل گروه تولیدکنندگان اوپک پلاس مرتبط است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، سهیل المزروعی در کنفرانسی در ابوظبی گفت: پیشنهاد بایکوت نفت خاصی فارغ از انگیزه‌هایی که پشت آن وجود دارد، اقدام پرمخاطره‌ای است. ما در اوپک پلاس تلاش می‌کنیم هر ماه برای بررسی و رصد بازار دیدار کنیم و تولید نفت را بر اساس نیاز افزایش می‌دهیم.
 
امارات متحده عربی از اعضای اوپک پلاس است که روسیه هم در آن حضور دارد. اوپک پلاس هفته گذشته با یک دور دیگر افزایش تولید ماهانه موافقت و استدلال کرد نمی‌تواند برای اختلالات عرضه روسیه که قیمتها را بالا برده است، مقصر قلمداد شود و به قرنطینه‌های کرونا در چین اشاره کرد که دورنمای تقاضا را تهدید می‌کند.
 
این گروه با نادیده گرفتن درخواست کشورهای غربی برای افزایش سریع‌تر تولید، موافقت کرد تولیدش را در ژوئن به میزان 432 هزار بشکه در روز افزایش دهد که مطابق با برنامه فعلی برای تسهیل محدودیت عرضه‌ای است که در سال 2020 در واکنش به ریزش تقاضا در اوج بحران کووید 19 به اجرا گذاشته شده بود.
 
شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در همین کنفرانس گفت: عجیب است که افراد به قیمتهای بالای نفت متمرکز شده‌اند و نه افزایش هزینه بنزین یا دیزل. این که تلاش کنیم کسی را پیدا کنیم تا تقصیرها را گردنش بیندازیم، نوعی اهمال کاری است. بحران اوکراین، مسئله اروپایی-روسی است و اوپک سیاست را بیرون از این گروه نگه می‌دارد.
 
مزروعی اظهار کرد: حاشیه سود بالاتر پالایش نفت به جای قیمت نفت، عامل افزایش هزینه‌های سوخت برای مصرف کنندگان بوده است.
 
قیمت نفت هفته گذشته پس از این که کمیسیون اروپا پیشنهاد کرد نفت روسیه تحریم شود، افزایش یافت. با این حال تصویب این پیشنهاد در پی درخواست اعضای شرقی اتحادیه اروپا برای معافیت و امتیاز، به تاخیر افتاده است.
 
وزیر انرژی امارات گفت: مسائل سیاسی که باعث آشفتگی می شوند، موارد خارج از مباحث اوپک پلاس هستند.
 
بر اساس گزارش رویترز، وی درباره لایحه آمریکایی معروف به نوپک که می‌تواند راه را برای شکایت علیه اعضای اوپک و متحدانشان هموار کند، گفت: عاقلانه است این موضوع اکنون مطرح نشود. من به این دلیل که در آمریکا بحثی درباره نوپک وجود دارد، نگران نیستم. باید صبر کرد و دید.

لینک کوتاه
بازار نفت اوپک پلاس

اخبار مرتبط

نظرات شما