اولین رویداد خارجی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در حالی با هدف دعوت سرمایه‌گذاران به مشارکت در طرح‌های توسعه‌ای پتروشیمی ایران و با حضور دکتر علی عسکری برگزار شد که استقبال بیش از 130 شرکت برزیلی نشان از گام محکم بزرگترین شرکت بازار سرمایه ایران در دوره جدید مدیریتی برای توسعه دیپلماسی اقتصادی، همزمان با سالروز تصویب تاسیس این شرکت دارد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از روابط عمومی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، اولین رویداد بین المللی «روز پتروشیمی خلیج فارس» که با مشارکت شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس و سفارت جمهوری اسلامی ایران در برزیل برگزار شد، با استقبال چشمگیر برزیلی‌ها اعم از سیاستمداران، سرمایه‌گذاران، فعالان اقتصادی و تجار همراه شد.
برگزاری این رویداد که گامی مهم در راستای دیپلماسی اقتصادی ضد تحریم و گسترش روابط اقتصادی دو کشور ایران و برزیل به ویژه در حوزه پتروشیمی بود، بار دیگر نشان داد که صنعت پتروشیمی ایران نه تنها قصد توقف با تحریم‌ها را ندارد، بلکه در آستانه گسترش بازارهای جهانی هدف خود قرار دارد.
در ابتدای این مراسم حسین قریبی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در برازیلیا، با بیان اینکه همواره و از ابتدای خدمت در این کشور، بر حفظ و گسترش روابط تجاری دو کشور و همچنین متنوع‌سازی مناسبتات تجاری تاکید داشته، این رویداد را مصداق این موضوع دانست و با دعوت از شرکت‌های برزیلی جهت استفاده از فرصت این همایش، آن‌ها را با طیف گسترده محصولات و خدمات شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس آشنا کرد.
در ادامه دکتر علی عسکری به معرفی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و ظرفیت‌های صنعت پتروشیمی کشور، در 3 محور اصلی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران، همکاری‌های فناورانه و تکنولوژیک و تامین محصولات پتروشیمی از ایران پرداخت.
مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی فارس با بیان اینکه این گروه سهمی حدود 40 درصدی از تولید و صادرات محصولات پتروشیمی ایران دارد، گفت: «فارس» به عنوان به عنوان یک شرکت بورسی، با ارزش بازار 16 میلیارد دلار، بزرگترین شرکت بازار سرمایه ایران است، ضمن آنکه در شاخص‌های فروش، سودآوری، صادرات و ارزش افزوده، شرکت اول ایران محسوب می‌شود و این پتروشیمی در رده‌بندی جهانی ICIS در جایگاه 37 جهان ایستاده است.
وی با اشاره به سرمایه‌گذاری 26 میلیارد دلاری در 20 سال اخیر در صنعت پتروشیمی کشور، موقعیت جغرافیایی ویژه، دسترسی به خوراک، وجود تقاضای داخلی قابل توجه، نرخ پایین مالیات، وجود مناطق ویژه اقتصادی و سرمایه انسانی را از بهترین دلایل جهت سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران دانست.
علی عسکری تصریح کرد: این گروه امروز 14 طرح در حال ساخت با نرخ بازده داخلی (IRR) حداقل 15 درصدی را دارد، که فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری خارجی محسوب می‌شود و در این زمینه ما از سرمایه‌گذاری شرکت‌های برزیلی استقبال می‌کنیم.
مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، در ادامه به تشریح رویکرد این گروه درباره همکاری‌های فناورانه و دانش بنیان با طرف برزیلی پرداخت.
علی عسکری با اشاره به منویات مقام معظم رهبری و تاکیدات ایشان مبنی بر فاصله گرفتن از خام فروشی به جایگاه توسعه فناوری‌های دانش بنیان در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت افزایش سطح فناوری در تولید محصولات پتروشیمی در ارتقای ارزش افزوده محصولات و همچنین تکمیل زنجیره ارزش، گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس آماده همکاری با شرکت‌های فناور برزیلی در این بخش است.
وی در بخش پایانی سخنان خود به ظرفیت‌های همکاری و صادراتی این گروه پتروشیمی در بازار هدف آمریکای جنوبی به ویژه محصول اوره اشاره کرد و برای توسعه همکاری‌های صادراتی با کشورهای این منطقه اعلام آمادگی کرد.
در ادامه این مراسم، مدیرعامل شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس، ضمن معرفی جامع این شرکت و مجتمع‌های تولیدی این گروه بزرگ پتروشیمی، از سرمایه‌گذاران حاضر در این رویداد، جهت سرمایه‌گذاری در طرح‌ها دعوت کرد.
رضا عبادزاده با اشاره به اینکه شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس، بازوی انحصاری فروش محصولات این گروه به شمار می‌رود، از فعالیت اقتصادی جهت خرید محصولات پتروشیمی قابل عرضه در بازار برزیل، با رعایت شرطِ توجیه‌پذیری فروش برای شرکت تجارت صنعت دعوت به عمل آورد و به تبیین شرایط فروش و همکاری با این شرکت پرداخت.
در ادامه این رویداد ارائه تخصصی محصولات و افق نیازهای بازار برزیل تا سال 2030 در پنلی تخصصی با حضور نمایندگان بانک ملت و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انجام شد.
گفتنی است مذاکرات رودرو و دوجانبه تا ساعت 18 که دو ساعت بیش از زمان اعلامی برای خاتمه برنامه بود، ادامه یافت که نشانه اشتیاق شرکت‌های برزیلی به همکاری با ایران در صنعت پتروشیمی است.

لینک کوتاه
مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس شرکت‌های برزیلی طرح‌های توسعه‌ای صنعت پتروشیمی ایران

اخبار مرتبط

نظرات شما