اوپک که ماه‌ها برای احیای تولید نفت متوقف شده در دوران پاندمی، به سختی تلاش می‌کرد، در آوریل نتوانست تولیدش را افزایش دهد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، نظرسنجی بلومبرگ نشان داد اگرچه عراق تولیدش را به میزان قابل توجهی افزایش داد اما کشورهایی نظیر لیبی و نیجریه شاهد کاهش تولیدشان در بحبوحه اختلالات عملیاتی و افت سرمایه‌گذاری بودند. حتی عربستان سعودی که بزرگترین تولیدکننده عضو اوپک است، به میزانی که تحت توافق اوپک پلاس اجازه داشت، تولیدش را بالا نبرد.
 
در شرایطی که مشکلات اوپک با تحریم خودخواسته نفت روسیه از سوی بسیاری از پالایشگاهها در واکنش به حمله نظامی مسکو به اوکراین، تشدید شده است، قیمت جهانی نفت نزدیک 106 دلار در هر بشکه ایستاده است. این قیمت بالا به فشارهای تورمی دامن زده و رشد اقتصادی را به خطر انداخته و باعث نگرانی سیاستگذاران در سراسر جهان شده است.
 
مصرف کنندگان بزرگی مانند آمریکا از فشار بر سعودی‌ها برای جبران شکاف عرضه خسته شده و به برداشت از ذخایر نفت اضطراری متوسل شده‌اند. امتناع عربستان سعودی از باز کردن سریع‌تر شیرهای نفت ناشی از این باور بوده که بازارهای جهانی با وجود جنگ در اوکراین، از عرضه کافی برخوردارند.
 
گروه اوپک پلاس که روسیه هم از اعضای آن است، احتمالا در نشست پنج شنبه با افزایش تولید ماهانه به میزان 430 هزار بشکه در روز موافقت می‌کند. اما نظرسنجی بلومبرگ نشان می‌دهد که این گروه ممکن است برای تحقق این افزایش تولید با مانع روبرو شود.
 
طبق نظرسنجی بلومبرگ، تولید نفت اوپک در آوریل تنها 10 هزار بشکه در روز افزایش یافت در حالی که بر اساس توافق اوپک پلاس، این گروه قرار بود تولیدش را 274 هزار بشکه در روز افزایش دهد. اوپک ماه میلادی گذشته 28.7 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد.
 
در حالی که تولید نفت عراق به میزان 170 هزار بشکه در روز افزایش یافت و به 4.46 میلیون بشکه در روز رسید، تولید لیبی در پی اعتراضات سیاسی و تعطیلی میدان و بندر نفتی، 150 هزار بشکه در روز کاهش یافت.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، تولید عربستان سعودی تنها 70 هزار بشکه در روز افزایش یافت که دو سوم سهمیه مجاز این کشور بود و تولیدش را به 10.34 میلیون بشکه در روز رساند. ریاض تولیدی که در دوران پاندمی کاهش داده بود را احیا کرده و تولید این کشور به حجم پیش از بحران احیا شده است اما تولید عربستان سعودی 100 هزار بشکه در روز پایین سهمیه مجاز مانده است.
 

 

لینک کوتاه
رشد تولید نفت اوپک

اخبار مرتبط

نظرات شما