در شرایطی که مقام‌های مسئول با هدف کاهش التهاب بازار می‌گویند حجم در آمدهای ارزی ایران افزایش یافته، نرخ دلار، تحت‌تأثیر اخبار رسانه‌های غربی از مرز 28هزار تومان عبور کرده است. فعالان بازار می‌گویند؛ با توجه به مجموعه شرایط به‌نظر می‌رسد شاهد آغاز نوعی جنگ روانی و رسانه‌ای در بازار ارز هستیم.

به گزارش نسیم اقتصاد، صدور سیگنال‌های متناقض، بازار ارز را سردرگم کرده، چنان‌که همین عامل موجب شد قیمت دلار در آخر هفته قبل برای دومین بار در سال‌جاری از مرز 28هزار تومان عبور کند. با وجود آنکه مقام‌های مسئول می‌گویند درآمدهای ارزی افزایش یافته و منابع ارزی بلوکه شده ایران آزادشده، هنوز اطلاعات کاملی از میزان افزایش درآمدهای ارزی ایران وجود ندارد. ضمن اینکه گزارش‌های برخی منابع غربی در مورد منتقل نشدن ارزهای بلوکه شده به داخل، به ابهام‌های موجود در بازار ارز دامن زده است. به‌نظر می‌رسد بازار ارز در شرایط فعلی به شفاف‌سازی‌ بیشتری نیاز دارد تا جلوی رشد قیمت‌ها گرفته شود.
 
افزایش درآمدهای ارزی

رئیس‌کل بانک مرکزی می‌گوید؛ درآمدهای ارزی ایران به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. به‌گفته علی صالح آبادی همه درآمدهای ارزی حاصل از صادرات به‌ویژه صادرات نفتی در فروردین ماه وصول شده است. همچنین در اطلاعیه بانک مرکزی نیز تأکید شده است؛ عرضه و معامله ارز صادرکنندگان در سامانه نیما در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 90درصد رشد کرده است. همزمان جواد اوجی، وزیر نفت نیز در پاسخ به این پرسش که آیا ایران درآمد ارزی حاصل از سوخت‌های صادراتی را با توجه به تحریم‌ها در اختیار می‌گیردیا خیر؟ گفته است:هر چه نفت و میعانات محصولات پتروشیمی فروختیم همه را زمان سر رسید وصول کرده‌ایم. احمد مهدوی ابهری دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی نیز میزان صادرات محصولات پتروشیمی در سال گذشته را 14.5میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: 12.5میلیارد دلار از ارز حاصل از صادرات پتروشیمی در سامانه نیما برای تامین ارز موردنیاز کشور عرضه شده است. محمد کشتی‌آرای، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران هم از افزایش عرضه ارزهای خانگی در بازار خبر داد و گفت: با ممنوعیت نگهداری بیش از 10هزار دلار در خانه، قسمتی از ارزهای خانگی برای تبدیل به سکه به بازار عرضه شده است. به باور کارشناسان، در شرایطی که به‌طور طبیعی رشد درآمدهای ارزی و افزایش عرضه ارز باید به کاهش قیمت ارز منجر شود اما این رویداد تاکنون از شیب صعودی قیمت دلار جلوگیری نکرده است، که شاید دلیل آن ارائه نشدن جزئیات دقیق آمارهای ارزی باشد.
 
آزادسازی‌ منابع ارزی
همزمان با کمبود اطلاعات در مورد میزان در آمدهای ارزی، که تاکنون محرمانه تلقی شده، اخبار متفاوتی نیز در مورد آزادسازی‌ منابع ارزی به گوش می‌رسد از یک‌سو منابع داخلی بارها گفته‌اند؛ بخشی از درآمدهای ارزی بلوکه شده ایران آزاد شده اما هیچ‌گاه مشخص نشده چه میزان ارز و از چه محلی آزاد شده است. همین ابهام موجب شده فضای بازی برای رسانه‌های غربی فراخ و گشاده شود. چنان‌که به‌تازگی روزنامه گاردین به نقل از یک منبع ناشناس دولتی ایران مدعی شده بود: بدهی 400میلیون پوندی انگلیس در زمان آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری، 2تبعه انگلیسی-ایرانی، هنوز به‌دست تهران نرسیده است. این روزنامه مدعی شد این پول در عمان بلوکه شده و فقط یک میلیون پوند آن به تهران منتقل شده است. هرچند روابط‌عمومی بانک مرکزی ادعای نشریه گاردین را رد کرده و توضیح داده؛ 390میلیون پوند بدهی انگلیس به ایران، به‌طور قطعی و کامل توسط ‌بانک مرکزی ایران وصول شده است، اما به‌نظر می‌رسد این جنگ روانی در بازار ارز تا زمانی که از آمارهای درآمدهای ارزی ابهام‌زدایی نشود، ادامه خواهد داشت.

لینک کوتاه
بازار ارز دلار

اخبار مرتبط

هوای معتدل بازار سرمایه

هوای معتدل بازار سرمایه

امروز بازار بورس با رشد نسبی 1921 واحد مواجه شد و شاخص کل به دو میلیون و 163 هزار واحد رسید. 22 اسفند 1402

نظرات شما