مدیرکل دفتر فنی و مهندسی شرکت بازرگانی دولتی ایران با تأکید بر لزوم افزایش ظرفیت‌های نگهداری کالاهای اساسی، از برنامه‌های این شرکت برای افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی روغن خام در سال 1401 خبر داد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از شرکت بازرگانی دولتی ایران، « احمد عبدلی»  گفت: عملیات پروژه‌های مخزن فولادی 50 هزار تنی شهید مدرس تهران و مخزن فولادی 50 هزار تنی شهید علمی کرج در دست اقدام است که با توجه به جانمایی مناسب این مخازن، برخی از مسائل و مشکلات نگهداری روغن حل خواهد شد و با تکمیل و بهره‌برداری از این دو پروژه، 100 هزار تن به ظرفیت ذخیره‌سازی کشور افزوده می‌شود.
 
مدیرکل دفتر فنی و مهندسی شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به این‌که برای افزایش این ظرفیت در بخش کالای اساسی روغن، مطالعات اولیه برای احداث مخازن روغن خام نباتی در مجتمع ذخیره‌ای نکای استان مازندران نیز به ظرفیت 25 هزار تن انجام شده است، اظهار کرد: با توجه به این‌که آن منطقه، مبدا ورودی روغن به کشور است، احداث این مجتمع می‌تواند موقعیت خوبی برای ذخیره‌سازی فراهم سازد.
 
عبدلی در خصوص برنامه‌های این شرکت برای ذخیره‌سازی مناسب سایر کالاهای اساسی توضیح داد: برای احداث 5 باب انبارِ کالای اساسی با ظرفیت نگهداری 100 هزار تن کالا در زاهدان و 5 باب انبار دیگر به ظرفیت 125 هزار تن در چابهار که یکی از مبادی ورودی کالای اساسی به کشور است، اقدامات اولیه انجام شده است تا نسبت به جانمایی مناسب و شروع عملیات ساخت اقدام شود.
 
مدیرکل دفتر فنی و مهندسی شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان این‌که در حال حاضر 84 هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران راهبری می‌شود، تصریح کرد: این امکان شامل یک مجتمع ملکی به ظرفیت 66 هزار تن در بندرعباس و یک مجتمع اجاره‌ای به ظرفیت 18 هزار تن در نهاوند می‌شود.
 
 عبدلی با اشاره به این‌که در حال حاضر، بیش از 21 میلیون تن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم (سیلو و انبار) در کشور وجود دارد، اظهار کرد: برای نگهداری مناسب گندم به‌عنوان یک کالای استراتژیک، عملیات تجهیز و بازسازی به‌طور مستمر ضرورت دارد.
 
وی با بیان این‌که در بخش مراکز و تأسیسات ذخیره‌سازی گندم نیز بازسازی و بهسازی فیزیکی و تجهیز این امکانات به سیستم‌های هوشمند در دست انجام است، تصریح کرد: بخشی از اقدامات به‌منظور بهسازی سیلوها شامل نصب و تعمیر حرارت‌سنج و نصب نمونه‌بردارِ اتوماتیک، سطح‌سنج و فیلتر صنعتی اجرا شده و خرید پالت‌های پلاستیکی استاندارد برای نگهداری مناسب و باکیفیت سایر کالاهای اساسی در انبارها را نیز در دست اقدام است.
 
مدیرکل دفتر فنی و مهندسی شرکت بازرگانی دولتی ایران خاطر نشان کرد: برای افزایش ایمنی در مراکز و تأسیسات ذخیره‌سازی نیز برنامه نصب سیستم اطفای حریق، نصب دیزل ژنراتور اضطراری و راه‌بند، تجهیز این امکانات به روشنایی و دوربین‌های حفاظتی و افزایش ارتفاع را نیز در دستور کار داریم.

لینک کوتاه
افزایش ۱۰۰ هزار تنی ظرفیت ذخیره‌سازی روغن خام نباتی

اخبار مرتبط