معاون وزیر نفت گفت: متاسفانه از سال 92 تاکنون یک مخزن فراورده های رنگی ساخته نشده است که نتیجه آن صادرات بنزین با یک سوم قیمت عرضه داخلی در ایام کرونا شد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در آئین امضای تفاهم نامه تأمین مالی مخزنگاه شهید نادر مهدوی گفت: آنچه در صنعت پالایش و پخش در دهه اخیر رخ داد نتیجه 8-9 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بود که در طرح‌های مهر ماندگار به ثبت رسید.
 
وی افزود: متأسفانه در دولت‌های قبل ساخت مخزن را ممنوع کرده بودند و از سال 92 تاکنون یک مخزن فراورده‌های نفتی ساخته نشده است. نتیجه آن این شد که در ایام کرونا بنزین با لیتری 500 تومان، یعنی یک سوم عرصه داخلی صادر می‌شد و علی رغم حجم بالای صادرات منابع پایینی به کشور سرازیر شد.
 
سالاری تصریح کرد: نتیجه آن این شد که علیرغم اینکه 4 میلیارد دلار صادرات داشتیم، صورت‌های مالی 4 شرکت ما زیان ده هستند.
 
وی افزود: این خط لوله جدید با ظرفیت 600 میلیون لیتر از بزرگترین مخازن ذخیره سازی جنوب کشور است که با توجه به افزایش ظرفیت پالایشی و انتقال فرآورده‌های نفتی مثل خط لوله تابش یک ضرورت بود.
 
در سال جدید با وجود این‌که به دلیل پایان کرونا افزایش مصرف داشتیم و مصرف داخلی ما به 97 میلیون لیتر رسیده بود اما 5 محموله نفت گاز و نفت سفید را هم صادر کردیم.
 
وی با تاکید بر این که ظرفیت این را داریم ماهی یک تفاهم‌نامه امضا کنیم، گفت: منابع مختلفی از جمله ماده 12 قانون رفع موانع تولید، BOT، سوآپ نفتی و… در نظر گرفتیم.

لینک کوتاه
کاهش ذخیره سازی سوخت صادرات بنزین قیمت پایین

اخبار مرتبط

نظرات شما