سازمان توسعه تجارت آخرین آمارها از وضعیت تجارت سال 1400 ایران و کشورهای عربی و آفریقایی را اعلام کرد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، با وجود برنامه‌ریزی برای افزایش صادرات غیرنفتی ایران و متنوع سازی مقاصد صادراتی، همچنان بخش قابل توجهی از فروش محصولات ایرانی به کشورهای منطقه و همسایه اختصاص دارد و در این بین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، یکی از اصلی‌ترین این مقاصد به شمار می‌روند.

 
دولت اعلام کرده که برای افزایش تجارت مشترک با کشورهای همسایه برنامه‌های ویژه دارد و سازمان توسعه تجارت نیز از امکان پذیر بودن افزایش صادرات به این کشورها در کوتاه مدت خبر داده است. این سازمان در جدیدترین آمار خود از افزایش صادرات به کشورهای عربی نیز گفته است.
 
آمارهای منتشره نشان می‌دهد در سال 1400 صادرات ایران به کشورهای عربی و آفریقایی با افزایش 20 درصدی نسبت به سال 1399 از 13 میلیارد و 595 میلیون دلار به 16 میلیارد و 293 میلیون دلار رسید.
 
در میان مقاصد عمده صادراتی ایران به کشورهای عربی و آفریقایی طی  سال 1400، کشورهای عراق با 8.9 میلیارد دلار، امارات متحده عربی با 4.9 میلیارد دلار، عمان با 716 میلیون دلار، غنا با 353 میلیون دلار و آفریقای جنوبی با 254 میلیون دلار به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم قرار داشته‌اند.
 
کشورهای سوریه، کویت، قطر، نیجریه و موزامبیک نیز به ترتیب با 218، 158، 134، 125 و 98 میلیون دلار واردات از ایران در رتبه‌های ششم تا دهم طرف‌های صادراتی ایران در حوزه کشورهای عربی و آفریقایی در سال 1400 قرار گرفتند. بررسی‌ها نشان می‌دهد کشورهای کنیا، سودان، الجزایر و تانزانیا و لبنان نیز در سال 1400 در رتبه‌های یازده الی 15 رتبه‌بندی طرف‌های صادراتی ایران در حوزه کشورهای عربی و افریقایی قرار گرفته‌اند.
 
همچنین آمارهای منتشره نشان می‌دهد واردات  ایران از کشورهای عربی و آفریقایی در سال 1400 با 76 درصد افزایش نسبت به سال 1399 از 10 میلیارد و 470 میلیون دلار به 18 میلیارد و 479 میلیون ارتقاء پیدا کرده است. کشورهای امارات متحده عربی با 16 میلیارد و 523 میلیون دلار، عراق با 1 میلیارد و 197 میلیون دلار، عمان با 619 میلیون دلار، سوریه با 30 میلیون دلار و لبنان با 18 میلیون دلار، رتبه‌های اول تا پنجم طرف‌های وارداتی ایران در حوزه کشورهای عربی و آفریقایی را در سال 1400 به خود اختصاص داده‌اند. کویت، تانزانیا، قطر، غنا و اتیوپی نیز رتبه‌های ششم تا دهم طرف‌های وارداتی ایران در سال 1400 در حوزه مذکور را به خود اختصاص داده‌اند.
 
پیگیری توسعه زیرساخت‌های تجاری از جمله حمل و نقلی، مالی، بانکی، بیمه‌ای، بندری، گمرکی، استانداردی و حمایت از تاسیس مراکز تجاری از یک سو و ارتقای سطح فعالیت‌های ترویجی تجارت مانند فعالیت‌های نمایشگاهی، تبادل هیات‌های تجاری و همچنین توسعه فعالیت‌های دیپلماسی اقتصادی و تجاری از طریق افزایش تعداد رایزنان بازرگانی، برگزاری کمیته‌ها و کمیسیون‌های اقتصادی و تجاری و افزایش دیدارها با مقامات اقتصادی کشورهای عربی و آفریقایی و انعقاد تفاهم‌نامه‌های تجاری و تسهیل تجارت از طریق کاهش تعرفه‌های بازرگانی از جمله مهمترین برنامه‌های سازمان توسعه تجارت ایران و همچنین تهاتر و سواپ و همچنین افزایش صادرات محصولات دانش‌بنیان و با ارزش افزوده بالا در زمینه افزایش همکاری‌های تجاری با کشورهای عربی و آفریقایی است.

لینک کوتاه
کشور عربی کالا ایران

اخبار مرتبط

نظرات شما