همزمان با امتناع مشتریان قدیمی از خرید محموله های روسی، ولادیمیر پوتین اعلام کرد روسیه خریداران جدیدی برای نفت، گاز طبیعی و زغال سنگ در داخل و خارج پیدا خواهد کرد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، در حالی که اکثر کشورها فروش انرژی روسیه را به تلافی حمله نظامی به اوکراین، هدف تحریمهای مستقیم قرار نداده اند، اما صادرات روسیه به دلیل اجتناب خریداران از دریافت انرژی این کشور یا مشکلات لجستیکی، محدود شده است. رئیس جمهور روسیه در دیدار با دولت و مقامات شرکتها برای نخستین بار اذعان کرد روسیه مشکلات صادرات دارد که مستلزم یک راه حل هستند.
 
پوتین در این دیدار که از کانال تلویزیون دولتی روسیا 24 پخش شد، اظهار کرد: برای نفت، گاز و زغال سنگ روسیه قادر خواهیم بود مصرف داخلی آنها را افزایش دهیم و عرضه انرژی به نقاط دیگر جهان را که واقعا به آن نیاز دارند، بالا ببریم.
 
بسیاری از خریداران قدیمی حاضر نیستند محموله های نفت روسیه را دریافت کنند یا متعهد شده اند بمحض انقضای قراردادهای فعلی، خرید و فروش نفت روسیه را متوقف کنند. این کشور توانسته است بخشی از جریان صادرات نفت خود را به آسیا تغییر دهد و خریداران آسیایی را با تخفیفهای چشمگیر جلب کرده است. آمریکا واردات نفت و فرآورده های نفتی روسیه را ممنوع کرده و انگلیس هم اعلام کرده است واردات روسیه را تا پایان سال 2022 متوقف می کند.
 
طبق محاسبات بلومبرگ که بر مبنای اطلاعات وزارت انرژی روسیه بوده است، در شش روز نخست آوریل، تولید نفت روسیه بیشترین کاهش را در دو سال گذشته داشت و به حدود 10.52 میلیون بشکه در روز رسید. کاهش 500 هزار بشکه در روز در مقایسه با سطح تولید مارس، به دلیل انباشته شدن نفت در میادین نفتی و پالایشگاههای روسیه بوده است. آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد تولید نفت روسیه در آوریل 1.5 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده است.
 
طبق گزارش رویترز، سخنگوی دولت آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد آلمان با ممنوعیت نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپا مخالف است.
 
پوتین تهدید کرده است عرضه گاز را در صورتی که خریداران به روبل پول وارداتشان را پرداخت نکنند، قطع خواهد کرد. رئیس جمهور روسیه در واکنش به تحریمهای غربی علیه بانکها، شرکتها، تجار و متحدان کرملین، خواستار پرداخت پول واردات گاز به روبل شده است.
 
در این حال منابع آگاه به رویترز گفتند: شرکتهای بازرگانی جهانی بزرگ شامل ویتول و ترافیگورا قصد دارند خرید نفت و سوخت از شرکتهای دولتی روسیه را از 15 ماه مه کاهش دهند تا هدف تحریمهای اتحادیه اروپا علیه روسیه قرار نگیرند.

لینک کوتاه
روسیه بازارهای جدید نفت گاز

اخبار مرتبط

نظرات شما