شاخص کل بورس امروز نیز روند منفی را در پیش گرفت و با افت بیش از 500 واحدی به عدد یک میلیون و 334 هزار واحد رسید.

به گزارش نسیم اقتصاد، قرن نو نوشت: حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه، گفت: پیش بینی وضعیت بازار سرمایه برای سال آینده به مذاکرات و جنگ اوکراین و روسیه وابسته است و در نتیجه کار بسیار دشواری است.
 
وی در ادامه گفت: با این وجود چهار سناریو پیش روی بازار سرمایه است و این چهار سناریو با متغیرهای غالب جنگ روسیه و اوکراین و مذاکرات مطرح می‌شود. در حالت اول اگر جنگ روسیه و اوکراین به همین حالت باقی بماند و پیشروی بیشتری اتفاق نیافتد و مذاکرات برجام نزدیک به توافق شود و نتایج مثبتی داشته باشد، بازارهای  جهانی به دلیل شدت جنگ روسیه رو به رشد خواهد بود و از طرف دیگر به دلیل انتظارات کاهش محدودیت های تحریمی شرکت ها نیز از فرضت افزایش قیمت کالاهای جهانی استفاده می کنند و از طرف دیگر نیز کاهش محدودیت های تحریمی انتظار ایجاد ثبات سیاسی را به وجود می آورد و با توجه به رکودی که در سایر بازارهای مالی ارز و طلا و سکه ایجاد می شود به نظر می رسد بازار سرمایه روند رو به رشدی را در پیش گیرد.
 
میرمعینی در ادامه افزود: در حالت دوم اگر شدت جنگ اوکراین و روسیه کاهش پیدا کند و به توافقی برسند بازارهای جهانی افت پیدا خواهند کرد و اگر مذاکرات به نتایج مثبت برسد شرکت‌ها عمدتا متاثر خواهند شد و صنایع خودرو و بانک به لحاظ دسترسی آنها به منابع و مواد اولیه افزایش سودآوری خواهند داشت و علی رغم اینکه صنایع صادرات محور نیز در بلندمدت شاهد رشد خواهند بود اما در کوتاه مدت به دلیل برداشته شدن تحریم ها و کاهش قیمت ها وضعیت این صنایع نزولی خواهد بود.
 
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به اینکه در حالت دوم بازار را می توان به دو گروه تقسیم کرد؛ گفت: صنایع صادرات محور در این حالت رشد چشمگیری را تجربه نخواهند کرد و اما صنایعی که به بازارهای جهانی خیلی ارتباط پیدا نمی کنند به دلیل برداشته شدن تحریم ها افزایش سودآوری خواهند داشت.
 
وی در ادامه افزود: در حالت سوم افزایش تنش ها در جنگ اوکراین و روسیه و عدم انجام توافقات را خوهیم داشت؛ در این حالت وضعیت بازار سرمایه برای صنایع صادرات محور مثبت خواهد بود و این صنایع رشد پیدا خواهند کرد و صنایع خودرو و بانک به دلیل ریسک های حاکم در همین وضعیت باقی خواهند ماند.
 
میرمعینی در ادامه گفت: در حالت چهارم مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید و شدت جنگ روسیه و اوکراین کاهش پیدا خواهد کرد در چنین حالت کلیت بازار سرمایه نزولی خواهد شد چراکه کاهش قیمت ها در بازار جهانی را در پیش خواهیم داشت و محدودیت های ناشی از تحریم نیز هیچ تغییری نخواهد کرد.

لینک کوتاه
کارشناس وضعیت بازار سرمایه بازار سرمایه

اخبار مرتبط

نظرات شما