درپی انتقاد وزیر راه از بودجه تعیین شده برای حملونقل که نمیتوان با آن تحولی در این بخش ایجاد کرد، بررسیها نشان میدهد که با 20 هزار میلیارد تومان اعتبار مذکور حتی پنج درصد برنامههای حملونقل مانند نوسازی کامیونها را نمیتوان اجرا کرد.
به گزارش
نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، روز گذشته رستم قاسمی –وزیر راه و شهرسازی- از بودجه ناچیز تعیین شده برای بخش حمل و نقل در سال آینده انتقاد کرد و گفت: بودجه حمل و نقل سال آینده، 20 هزار میلیارد تومان است که معادل هزینه نگهداری تنها یک آزادراه در کشور است.
وی افزود: میتوان با این بودجه تحول ایجاد کرد و باید روشهای دیگری جایگزین شود که علیرغم همه مسائل تلاش میکنیم عید نوروز خوبی با حداقل تلفات برای مسافران رقم بزنیم. برنامهای برای ایجاد یک تحول بزرگ برای حمل و نقل کشور در حوزههای ریلی، هوایی و جادهای توسط وزارت راه و شهرسازی در حال اجراست که با اجرای مصوبات و عملیاتی شدن توافقنانههای منعقد شده با کشورهای مختلف محقق خواهد شد.
با این اوصاف یکی از برنامههایی که وزیر از زمان گرفتن رای اعتماد تا کنون بر آن تاکید کرده است، نوسازی ناوگان حمل و نقل در حوزههای زمینی، هوایی و دریایی است و جالبتر اینکه بودجه اعلام شده حتی کفاف یکی از بخشهای این یک برنامه رستم قاسمی به نام نوسازی کامیونهای فرسوده را هم نمیدهد چه رسد به برنامههای دیگر.
چرا که بر اساس اطلاعات و آمار رسمی موجود 160 هزار کامیون فرسوده در کشور نیاز مبرم به نوسازی دارند و اگر بخواهیم این تعداد کامیون را نوسازی کرد باید به ازای هر کامیون حداقل سه میلیارد تومان هزینه کرد.
احمد کریمی –دبیر انجمن کامیونداران- درباره نوسازی کامیونهای فرسوده آن هم با کامیونهای دست دوم اروپایی (با عمر کمتر از سه سال) گفت: به عنوان مثال واردات کامیونهای کارکرده که حداکثر باید 3 میلیارد تومان فروخته شود تا بیش از شش میلیارد تومان به دست مصرفکننده میرسد یا اینکه ناوگان چینی که بیشتر از یک میلیارد تومان تمام نمیشود، سه میلیارد تومان به رانندگان فروخته میشود.
وی تصریح کرد: اگر قیمت گذاری درستی اتفاق بیافتد، اکثر کامیونداران توان نوسازی را دارند. البته دولت میتواند سرمایه و اعتباری را از محل صندوق توسعه ملی برای ناوگان فرسوده در نظر بگیرد و به عنوان مثال تسهیلات هشت ساله به کامیونداران پرداخت کند و سرمایهاش از طریق تفاوت مصرف سوخت ناوگان فرسوده با نو طی سه سال باز خواهد گشت.
با این حساب و کتاب و اینکه قیمت منطقی برای یک کامیون وارداتی اروپایی حدود سه میلیارد تومان است، اگر دولت بخواهد نوسازی 160 هزار کامیون فرسوده فعال در بخش حملونقل را در دستور کار خود قرار دهد باید حدود 480 هزار میلیارد تومان هزینه کند که این عدد به نظر با توان مالی دولت همخوانی ندارد.
اما دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران معتقد است که اگر نوسازی این حجم از ناوگان فرسوده از توان دولت خارج است، میتواند آن را با اولویتبندی در قالب دو برنامه پنج ساله انجام دهد. که در این صورت این عدد به سالی حدود 48 هزار میلیارد تومان میرسد.
البته با این روش هم نمیتوان کمتر از نیمی از کامیونهای فرسوده تعیین شده برای یک سال را حتی با کل بودجه تعیین شده برای بخش حمل و نقل در سال آتی نوسازی کرد و اگر همه چیز خوب و طبق برنامه پیش برود و اگر همه 20 هزار میلیارد تومان اعلام شده از سوی وزیر راه را هم برای این برنامه در نظر بگیریم حدود چهار درصد کامیونهای فرسوده در سال 1401 نوسازی خواهد شد.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
رئیس کمیسیون حملونقل، تزانزیت و لجستیک اتاق ایران گفت که با پیگیری این کمیسیون از... 9 بهمن 1402
مدیرعامل شرکت برق منطقهای تهران از تخصیص اعتبار 10 هزار میلیارد تومانی برای نوسازی و... 15 آذر 1402
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آزادسازی داراییهای ایران از انگلیس پس از چندسال توفیق... 27 شهریور 1402
بازار سهام که از ابتدای شهریورماه روندی نسبتا افزایشی داشت، در هفته گذشته عقب نشست و... 26 شهریور 1402
رییس انجمن دوستی ایران-چین اظهار داشت: جریان چین هراسی در ایران خط آمریکا و از آمریکا... 9 مرداد 1402
فروش نفت و وصول درآمدهای ارزی حاصل از آن در دولت سیزدهم افزایش چشمگیری داشته است، اما... 11 تیر 1402
شاخص کل بورس پس از طی یک رالی صعودی که از ابتدای سال ارتفاع آن را بیش از 587 هزار واحد... 21 اردیبهشت 1402
نظرات شما