سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آزادسازی دارایی‌های ایران از انگلیس پس از چندسال توفیق بزرگی بود. بر اثر اقدامات ظالمانه آمریکا و فشارهایی که به برخی شرکای ایران وارد کرده بود برخی اموال ما در کره‌جنوبی مسدود شد و امروز دیگر به طور کامل این اموال در اختیار ایران قرار می‌گیرد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص نگاه متقاوت سیاست خارجی دولت سیزدهم و آزادسازی دارایی های ایران بدون شروط غربی‌ها، اظهارداشت: استیفای حقوق ملت وظیفه همه دولت‌های جمهوری اسلامی ایران است و دولت‌ها طبیعتا برای احقاق حقوق ملت ایران روش‌های خاص خودشان را دنبال کردند.
 
وی گفت: دولت سیزدهم هم موضوع استفیای حقوق ملت را در عرصه‌های مختلف از جمله آزادی سازی اموال مسدود شده ایران در کشورهای مختلف را دنبال کرد و به نتایج خوبی تا به امروز منتهی شده است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: آزادسازی دارایی‌های ایران از انگلیس پس از چندسال توفیق بزرگی بود. بر اثر اقدامات ظالمانه آمریکا و فشارهایی که به برخی شرکای ایران وارد کرده بود برخی اموال ما در کره‌جنوبی مسدود شد و امروز دیگر به طور کامل این اموال در اختیار ایران قرار می‌گیرد.
 
کنعانی افزود: این دولت هم بر اساس تعهدی که به ملت دارد این موضوع را دنبال کرده و خواهد کرد. جدیت و هم افزایی خوبی در این موضوع میان دستگاه‌های کشور وجود دارد.
 
آزادی پنج زندانی ایرانی در آمریکا
 
وی در خصوص تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا هم افزود: روند اجرای توافق میان دو طرف در دو موضوع رفع انسداد مالی دارایی‌های ایران در کره جنوبی و تبادل زندانیان گام به گام و با سرعت مطلوبی پیش رفته و امیدواریم که امروز شاهد وصول دارایی‌های خود از کره جنوبی باشیم.
 
وی گفت: بر همین اساس است که در همین روز تبادل زندانیان هم انجام می‌شود و 5 زندانی شهروند ایرانی از زندان های آمریکا آزاد می‌شوند. البته 2 نفر از این تعداد به ایران باز خواهند گشت و یک نفر هم به کشور ثالثی نزد خانواده‌ خود می‌رود و 2نفر دیگر هم اظهار تمایل کردند که در آمریکا همچنان حضور داشته باشند و متقابلا 5 زندانی هم به آمریکا تحویل داده خواهد شد.
 
امکان مذاکره باواسطه در نیویورک وجود دارد

 
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص نشست مجمع عمومی سازمان ملل اظهارداشت: شب گذشته رئیس جمهور و هیات همراه عازم نیویورک شدند و این نشست فرصت خوبی برای گفتگوهای میان ما با اعضای شرکت کننده در سطوح مختلف است. رئیس جمهور علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی دیدارهایی با همتایان خود از کشورهای مختلف انجام خواهد داد و در برخی برنامه‌های جانبی هم حضور خواهند داشت.
 
کنعانی گفت: ایران در ارتباط با استیفای حقوق ملت به مسیرهای دیپلماتیک پایبند است و برای گفتگو جهت بازگشت مسؤولانه همه طرف‌ها به برجام محدودیتی ندارد و این مسیر را دنبال کرده و خواهیم کرد.
 
وی افزود: امکان مذاکره باواسطه در نیویورک وجود دارد. چناچه در مسیر دیپلماتیک روزنه‌ای برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام باشد از این فرصت استفاده خواهیم کرد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: علاوه بر این نیز، کماکان خنثی سازی تحریم‌ها را با جدیت و به موازات مسیر رفع تحریم‌ها ادامه خواهیم داد.
 
رشد تبادلات تجاری ایران در دو سال اخیر
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تعاملات با کشورهای آسیایی در سیاست خارجی دولت سیزدهم نیز گفت: اثرگذاری سیاست خارجی ایران در تقویت مناسبات را باید بر اساس ارقام و آمار قضاوت کرد. بر اساس آمار رسمی موجود در مبادلات تجاری ایران با شرکای خود در روند تدریجی دو سال گذشته شاهد رشد تجارت خارجی در کنار تقویت ارتباطات بودیم.
 
وی افزود: انتقال دارایی‌ها و افزایش فروش نفت ایران و گسترش روابط خارجی، حضور ایران در مجامع بین المللی همه نشان دهنده نتیجه بخش بودن سیاست خارجی دولت و دستیابی به هدف گذاری‌های انجام شده است. روند روابط خارجی روند زمان بری است. ما بر اساس هدف گذاری‌هایی که داریم امیدواریم که روند روابط خارجی همچنان نتیجه بخش باشد.
 
ارتقای روابط ایران و کشورهای جهان نشان دهنده پویایی سیاست خارجی دولت است

 
کنعانی ادامه داد: اینکه کشورها در برخی زمینه‌ها دچار محدودیت هستند طبیعی است و تحریم‌های ظالمانه آمریکا هنوز برداشته نشده است. اغلب کشورها نشان دادند که حاضر نیستند به فشارهای آمریکا توجه کنند. اینکه کشورهایی روابط خودشان را با ایران برقرار می کنند و ارتقا می دهند و کشورهای دیگری آماده گفتگو هستند نشان دهنده پویایی عملکرد سیاست خارجی دولت است و ما به این روند خوشبین هستیم.
 
موعد پایانی توافق امنیتی ایران و عراق فرارسید
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اجرای توافقنامه امنیتی میان ایران و عراق نیز اظهار داشت: فردا موعد پایان توافق ایران و عراق در ارتباط با حضور تروریست‌ها در خاک عراق است. بر همان مبنا این نیروها باید خلع سلاح شده و مقر آنان‌ تخلیه شود. این بر اساس مبنای توافق دو دولت است. بر اساس اطلاعات بسیاری از مفاد توافق تاکنون انجام شده و برخی از مقرهای گروه‌های تروریستی تخلیه شده و به اماکن دیگری منتقل شدند.
 
وی ادامه داد: در این موضوع گام‌های دیگری در حال انجام است. دولت عراق با جدیت اعلام کرده که به اجرای توافق پایبند است. ما امیدواریم که بر اساس تعهد و تاکیدات در ملاقات‌ها دولت عراق این روند را به طور کامل در موعد مقرر انجام دهد.
 
کنعانی افزود: ما به عنوان ایران خواهان بهترین روابط با دولت و ملت عراق هستیم. امنیت عراق برای ما مهم است و معتقدیم حضور تروریست‌ها در منطقه اقلیم شمال عراق بر خلاف منافع دو کشور است. حضور نیروهای تروریستی در مرزهای مشترک به هیچ وجه برای ایران قابل تحمل نیست و فردا موعد پایانی این توافقنامه است.
 
ایران برای توسعه مناسبات با کشورهای مختلف هیچ محدودیتی ندارد

 
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اهمیت حضور رئیس جمهور در سازمان ملل اظهارداشت: حضور آقای رئیس جمهور در نیویورک حضور سطح عالی ایران در نشست سالیانه مجمع عمومی است که در این راستا هم سخنرانی و هم دیدارهای دوجانبه‌ را در قالب دیپلماسی سران خواهیم داشت.
 
وی گفت: حضور رئیس جمهور و دیدارهای ایشان با همتایان خود می‌تواند فرصت خوبی باشد برای بررسی گفتگوهای انجام شده میان ایران با آن کشورها و همچنین می‌تواند فرصتی باشد برای دیدار با کسانی که فرصت دیدار آنها تا کنون حاصل نشده است.
 
کنعانی ادامه داد: ایران برای توسعه مناسبات با کشورهای مختلف هیچ محدودیتی ندارد مگر یک مورد خاص، در مورد اروپا هم هیچگاه نگاه حذفی نداشتیم و با هر کشوری که تمایل داشته باشد با احترام متقابل با ایران همکاری داشته باشد آماده گفتگو و همکاری هستیم.
 
برگزاری نشست ایران و هشت کشور حاشیه خلیج فارس
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص نشست وزرای امور خارجه هشت کشور حاشیه خلیج فارس در نیویورک هم گفت: دبیرکل سازمان ملل پیشنهادی را مطرح کرده بود که نشست وزرای امور خارجه هشت کشور خلیج فارس در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل تشکیل شود تا هم افزایی بیشتری در حوزه خلیج فارس ایجاد شود و ایران نیز اعلام آمادگی کرده است. این نشست در همین چارجوب در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار خواهد شد.
 
وی افزود: ما از هر ایده و تلاشی که برای بازگشت مسؤولانه همه طرف‌ها به برجام باشد استقبال می‌کنیم و یکی از این ایده‌ها هم ایده سلطان عمان است، اما این به معنی اضافه شدن طرف جدیدی به برجام نیست. ما از ابتکارات توام با حُسن نیت کشورهای مختلف برای نزدیک شدن دیدگاه‌های اعضای باقیمانده در برجام حمایت کرده و می‌کنیم.
 
نشست آتی مسکو با موضوع افغانستان
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص نشست آتی مسکو در موضوع افغانستان اظهارداشت: نشست مسکو در سطح نمایندگان ویژه کشورهای مختلف در امور افغانستان برگزار می‌شود و ایران بارها اعلام کرده که از سازوکارهای منطقه‌ای برای کمک به پیشرفت روند سیاسی در افعانستان حمایت می‌کند و در این چارچوب تلاش‌های زیادی را انجام داده است.
 
وی ادامه داد: نگاه ما به افغانستان مشخص است و در همین چارچوب هم در نشست آتی که در مسکو برگزار می‌شود شرکت خواهیم داشت و این مشورت‌ها را با طرف‌های مختلف و از جمله هیات حاکمه افغانستان دنبال خواهیم کرد.
 
استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر را برنمی‌تابیم
 
کنعانی در خصوص فشارهای حقوق بشری علیه ایران از سوی برخی کشورهای غربی گفت: ملت ایران به حمایت و دلسوزی کسانی که چهار دهه است به جرم وجنایت علیه ملت ایران مرتکب شدند نیازی ندارد. کسانی که دایه دار حقوق بشر هستند امروز میزبان گروهک تروریستی منافقینی هستند که قاتلان 17 هزار ایرانی هستند و این موضوع مضحک است.
 
وی تصریح کرد: ایران‌ به حقوق بشر پایبند است و اگر امروز بیش از چهل سال در مقابل آمریکا ایستادگی کرده است به پشتوانه همین ملت است که اروپا و آمریکا چهار دهه است که علیه آنها مرتکب جرم و جنایت شده‌اند و امروز به دروغ سنگ حقوق بشر را بر سینه میزنند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ما استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر را برنمی‌تابیم و در این خصوص بارها اعلام موضع کردیم.
 
کنعانی بیان داشت: ملت‌های جهان سرکوب شهروندان خود را می‌بینند، شلیک از فاصله نزدیک به مردم و شهروندان اروپایی را می‌بینند. شلیک از فاصله نزدیک به یک زن شهروند آمریکا از سوی پلیس آن کشور را همه دیدند و این دوگانگی‌ها از سوی کشورهای غربی برای افکار عمومی قابل قبول نیست.
 
هدف گذاری برای استقرار استقرار رایزن بازرگانی در 30 کشور
 
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص رایزن‌های بازرگانی نیز تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم در روابط تجاری، افزایش تعداد رایزن‌های بازرگانی ایران در کشورهای مختلف بود. خوشبختانه همکاری خوبی بین دستگاه دیپلماسی و وزارت صمت برقرار است.
 
وی ادامه داد: راجع به سی کشور هدف گذاری شده است تا رایزن‌های بازرگانی مستقر شوند و تاکنون 20 نفر تعیین و در حوزه های مختلف مستقر شدند. مشکلی در این زمینه وجود ندارد و همکاری بین وزارت خارجه و وزارت صمت برقرار است.
 
از حقوق خود در میدان گازی آرش نخواهیم گذشت
 
کنعانی در خصوص میدان گازی آرش نیز تصریح کرد: وزیر نفت تاکید کرد که از حقوق خود نخواهیم گذشت و در خصوص موضوعات فنی، چارچوب های فنی وجود دارد و روند دنبال خواهد شد.
 
احتمال دیدار رییس جمهور با نخست وزیر ژاپن
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص احتمال دیدار رییس جمهور با نخست وزیر ژاپن در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: احتمال این دیدار در صورت حضور مقام ژاپنی وجود دارد. مجمع عمومی فرصتی برای انجام دیدارها و گفتگوها است. انجام چنین دیداری هم دور از ذهن نیست.
 
آمریکا به درخواست دولت سوریه توجه کند
 
وی در خصوص حضور نیروهای آمریکایی در سوریه و در شرق فرات افزود: حضور آمریکا اشغالگرانه است و هیچ فعل و انفعالی در سرزمین سوریه نمی‌تواند بدون نظر سوریه صورت بگیرد. حضور آمریکایی‌ها غیرقانونی است و باید به درخواست دولت سوریه توجه کنند.
 
پیشرفت در مذاکرات تبادل زندانیان با ترکیه

 
کنعانی در خصوص تبادل زندانیان با ترکیه هم بیان داشت: گفتگوها هم در سطوح کنسولی و قضایی صورت گرفته و هم در نشست دو وزیر خارجه در تهران رایزنی صورت گرفته است. در این زمینه ما میتوانیم شاهد پیشرفت ها و تبادل زندانیان باشیم. اکنون اطلاعات به روز شده ای ندارم.
 
کنعانی در خصوص طرح ایران برای خروج نیروهای ترکیه از سوریه اظهارداشت: موضوع حل و فصل اختلافات میان دو کشور سوریه و ترکیه همواره مدنظر ایران بوده است. اختلافات باید در چارچوب روند سیاسی رفع شود.
 
وی گفت: بارها اعلام کردیم که نگرانی‌های امنیتی دو کشور قابل توجه است اما رفع آنها در گفتگوهای سیاسی و امنیتی باید صورت گیرد و ایران از چنین روندی استقبال میکند. در نشست‌های دوجانبه ایده‌های ما مطرح شده و تا حصول نتیجه ادامه خواهیم داد.
 
سواستفاده سیاسی از آژانس ممنوع!
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص اظهار نظر گروسی درباره لزوم تجدید نظر ایران در ماجرای لغو مجوز بازرسان اژانس توسط ایران اظهار داشت: همکاری ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه خواهد داشت. برای همکاری با آژانس مبتنی بر پادمان این همکاری‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.
 
وی گفت: ما مخالف سوءاستفاده سیاسی از اژانس برای اهداف یکسری کشورهای خاص هستیم. باید اجازه دهند که آژانس فعالیت حرفه‌ای خود را دنبال کند. ما با تاکید بر ضرورت بی طرفی آژانس بر همکاری‌های پادمانی با آژانس ادامه خواهیم داد.
 
دولت آمریکا مریضی است که احتیاج به درمان دارد
 
وی در خصوص تحریم برخی رسانه‌های ایرانی توسط کشورهای غربی نیز گفت: ایران همواره اعلام کرده که اقدام متناسب را در زمان خودش انجام خواهد دارد. دولت آمریکا اعتیاد به تحریم دارد و مریضی است که احتیاج به درمان دارد. تحریم ها در حوزه های مختلفی صورت گرفته است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: تحریم رسانه از موضوعاتی است که جای تعجب فراوان دارد. مدعی حمایت از آزادی بیان هستند، اما در عین حال رسانه آزاد را در ایران تحریم می‌کنند. مصداق بارز نقض آزادی بیان و نشان دهنده سیاست منافقانه و یک بام و دو هوا آمریکا است و رسانه را تحریم می کنند که وظیفش گردش آزاد اطلاعات است.
 
کنعانی در پایان خاطرنشان کرد: این ناشی از نگرانی‌های دولت آمریکا از رسیدن صدای ایران به دنیا و عجز در تحقق سیاست خارجی دولت آمریکا است. ما این اقدام را محکوم میکنیم.

لینک کوتاه
پول‌های بلوکه شده ایران سخنگوی وزارت امور خارجه

اخبار مرتبط

نظرات شما