وزیر نیرو با بیان اینکه قطعاً می‌توانیم مشکلات حوزه صنعت آب و برق را حل کنیم گفت که در دولت‌های نهم و دهم مشکلاتی بسیار بزرگتر را در حوزه بنزین و حامل‌های انرژی حل کردیم و امروز موضوع آب را به عنوان مهم‌ترین مسئله کشور در دستور کار مجلس و دولت قرار دادیم که تصویب اعتبارات بی‌سابقه بخش آب بودجه 1401، نشان دهنده اهمیت این موضوع است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، علی اکبر محرابیان در نخستین نشست هم‌اندیشی با اساتید دانشگاه، نخبگان و صاحب‌نظران علمی و اجرایی کشور در موضوع آب با اشاره به اهمیت ارتباط دانشگاه و صنعت، اظهار کرد: مجریان باید مشکلات و امور خود را با صاحب‌نظران در میان بگذارد تا به نتیجه ایده‌آل دست پیدا کنند.
 
وی پیشنهاد امضای تفاهم‌نامه‌ای فی مابین دو وزارتخانه نیرو و علوم، تحقیقات و فناوری را با هدف ارتباط مستمر صنعت و دانشگاه و ایجاد اتاق فکر عملیاتی در چهار موضوع آب، برق، آبفا و اقتصاد را به منظور بهره‌مندی مطلوب از کمک، پیشنهادات مثبت و کارشناسی دانشگاه مطرح کرد.
 
وی، وظیفه اساتید را حضور فعال و ارائه پیشنهادات موثر و کارشناسی دانست و خاطرنشان کرد: خوشبختانه در خصوص موضوعات آب و برق، زمینه‌ فکری و شباهت‌های زیادی وجود دارد که امیدواریم با همکاری‌های گسترده شاهد موفقیت در این عرصه باشیم.
 
وزیر نیرو صنعت آب و برق را صنعتی پر افتخار دانست و افزود: این صنعت، صنعتی پر فراز و نشیب بوده که با تلاش و کوشش جمعی به افتخارات بزرگی دست یافته و نمونه آن صادرات خدمات فنی مهندسی به کشورهای مختلف است.
 
محرابیان با اشاره به اینکه افزایش تقاضای آب بیانگر توسعه در زمینه‌های مختلف است، گفت: درحال حاضر میزان سرانه هر ایرانی در مقایسه با سال 1335 به دلیل توسعه جمعیت و نیاز بیشتر به آب، افزایش یافته که گویای توسعه در کشور است؛ البته این توسعه نامتوازن بوده و به صورت یکسان نیست.
 
وزیر نیرو مسئله آب را دارای سه وجه مهندسی، مدیریتی و اقتصادی برشمرد و گفت: باید موضوع‌های اصلاح و تقویت ساختار حاکمیتی و مدیریتی، طرح‌های توسعه‌ای و اقتصاد آب را مورد توجه قرار داده و این موضوعات را که جزو برنامه‌های تدوین شده وزارت نیرو بوده، در دستور کار قرار دهیم.
 
محرابیان با اشاره به این برنامه تحولی در زمینه اصلاح و تقویت نظام حکمرانی آب، ادامه داد: یکی از محورهای این برنامه حضور و مشارکت ذی‌نفعان در مدیریت منابع آب است، همچنین شفافیت این حوزه که مصرف‌کنندگان به طور کامل در جریان شفاف منابع باشند لازم و ضروری است.
 
طبق اعلام وزارت نیرو، به گفته وی، محور دوم این برنامه تحولی، تسریع در اجرای پروژه‌های آبی کشور است که طبق برنامه وزارت نیرو در سه دسته اضطراری، ویژه و دیگر طرح‌ها اولویت‌بندی شده است.
 
وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نظام مصرف و تقاضا، بر لزوم اجرای برنامه‌های اصلاح الگوی کشت، آبیاری نوین و غیره در سطح کشور برای اصلاح این نظام تاکید کرد.
 
در این نشست هم‌اندیشی، نخبگان و صاحب‌نظران علمی و اجرایی کشور به ارائه نظرات خود در خصوص موضوعات مهم آبی کشور پرداختند.

لینک کوتاه
تصویب اعتبارهای بی‌سابقه بودجه ۱۴۰۱ بخش آب

اخبار مرتبط

نظرات شما