قیمت گاز طبیعی اروپایی افزایش رکوردشکنانه خود را در پی افزایش جریان گاز روسیه به این منطقه متوقف کرد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، بهای معاملات گاز اروپایی پس از چهار روز افزایش، روز جمعه حداکثر 21 درصد ریزش کرد. قیمت روز پنج شنبه بیش از 60 درصد صعود کرده بود که بزرگترین افزایش از سال 2015 بود و تحت تاثیر ابهامات در خصوص تاثیر بحران اوکراین بر جریان گاز بزرگترین تامین کننده اروپا روی داد.
 
نیروگاه های اروپایی پس از صعود قیمتها تحت تاثیر آغاز تهاجم گسترده روسیه به اوکراین، گاز را تحت قراردادهای بلندمدت با شرکت گازپروم سفارش می دهند زیرا این قرارداد به شکلی قیمت گذاری شده اند که واردات روسیه از معاملات نقدی گاز در قطبهای معاملاتی اروپا ارزانتر شده اند.
 
طبق آمار اپراتور شبکه اوکراین، صادرات گاز روسیه از طریق اوکراین روز پنج شنبه حدود 38 درصد افزایش یافت و انتظار می رود روز جمعه حدود 24 درصد افزایش پیدا کند. گازپروم تاکید کرده که ترانزیت گاز از طریق اوکراین به شکل معمول در جریان است.
 
معاملات گاز هلند که قیمت پایه گاز اروپاست، ساعت هشت و 31 دقیقه صبح روز جمعه به وقت محلی در آمستردام با 18 درصد کاهش، 110 یورو به ازای هر مگاوات ساعت معامله شد.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، اروپا پیش از این هم با کمبود انرژی دست و پنجه نرم می کرد و جنگ در اوکراین آسیب پذیری این منطقه در برابر مختل شدن جریان گاز را بارز کرد. بیش از یک سوم از گاز مورد نیاز اروپا از طریق روسیه تامین می شود و یک سوم از این صادرات از طریق اوکراین ترانزیت می شود.

لینک کوتاه
توقف صعود قیمت گاز اروپایی افزایش صادرات روسیه

اخبار مرتبط

قیمت نفت صعودی شد

قیمت نفت صعودی شد

قیمت نفت در ابتدای معاملات روز دوشنبه بازار آسیا، تحت تاثیر نگرانیها نسبت به محدودتر... 6 فروردین 1403

نظرات شما