چنانچه روند اخبار مثبت در ارتباط با نرخ ارز، به سرانجام رسیدن مذاکرات احیای برجام و بهبود عرضه شرکت های خودروساز در ماه پایانی سال تقویت شود می توان امیدوار بود که قیمت خودرو بر خلاف سنت پیشین در شب عید روند کاهشی به خود بگیرد.

به گزارش نسیم اقتصاد، اقتصادنیوز نوشت: بررسی ها نشان می دهد علاوه بر افزایش سرعت تکمیل خودروهای ناقص، نزولی شدن نرخ ارز و اخبار مخابره شده از وین سبب شده قیمت در بازار خودرو به نوعی به ثبات برسد.
 
خودروی ناقص خودروسازان را اذیت کرد
 
کلید واژه خودروی ناقص در نیمه دوم سال جاری شرکت های خودروسازان را بسیار اذیت کرده و به نوعی آنها را تحت فشار قرار داده است با این حال به نظر می رسد روند تکمیل این خودروها بهبود یافته و آن طور که ذبیح الله خداییان رییس سازمان بازرسی کل کشور در یک برنامه تلویزیونی گفت حدود 30  درصد خودروهای دپویی تکمیل و روانه بازار شدند. براساس آخرین اطلاعات منتشر شده تعداد خودروهای ناقص حدود 170 هزار دستگاه برآورد می شد که از این تعداد  50 هزار دستگاه تکمیل و به تعبیری تجاری شدند. در کنار اخبار مثبت در ارتباط با تکمیل خودروهای ناقص، نزولی شدن نرخ ارز و همچنین خبرهای مخابره شد از وین در ارتباط با توافق قریب الوقوع میان طرفها ی مذاکره سبب شده تا بازار خودرو به نوعی به ثبات برسد.
 
خودروهای زمین گیر شده در پارکینگ دو خودروساز
 
اواخر مهرماه امسال بازدید اشکان میرمحمدی بازرس کل امور صمت سازمان بازرسی کل کشور از  ایران خودرو و سایپا پرده از دپوی حدود 140 هزار دستگاه خودرو به صورت ناقص در پارکینگ دو شرکت خودروساز برداشت.  همزمان با رسانه ای شدن خبر زمینگیر شدن این تعداد خودرو در پارکینگ دو خودروساز بزرگ کشور، نوسان نرخ ارز نیز در بازار تشدید شد. طولانی شدن مذاکرات در آن زمان نیز مزید بر علت شد تا نمودار قیمت خودرو در بازار روند صعودی به خود بگیرد. اما این روزها به نسبت چهارماه گذشته به نوعی ورق بازار خودرو برگشته و افزایش قیمت خودرو جای خود را به ثبات قیمت داده است.
 
افزایش تعداد خودروهای ناقص تکمیل شده در زمانی که نمودار نرخ ارز نیز در بازار روند کاهشی به خود گرفت دست به دست هم دادند تا به دنبال توییتی که علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران درباره روند مذاکرات احیای برجام منتشر کرد به نوعی قیمت ها در بازار خودرو به ثبات برسند.
 
قیمت خودرو سنت شکنی می کند؟

 
در حال حاضر به نظر می رسد قیمت خودرو در نقطه ای قرار گرفته که هم امکان تخلیه بیش از پیش حباب را دارد و هم امکان باد شدن بیشتر حباب. چنانچه روند اخبار مثبت در ارتباط با نرخ ارز، به سرانجام رسیدن مذاکرات احیای برجام و بهبود عرضه شرکت های خودروساز در ماه پایانی سال تقویت شود می توان امیدوار بود که قیمت خودرو بر خلاف سنت پیشین در شب عید روند کاهشی به خود بگیرد اما چنانچه بار دیگر شاهد بدبین شدن معامله گران در بازار ارز باشیم یا اینکه مذاکره کنندگان بی نتیجه میز مذاکره را در وین ترک کنند این دو اتفاق در کنار مخابره چالش های جدید خودروسازان برای عرضه به بازار می تواند بار دیگر نمودار قیمت خودرو را صعودی کند. وضعیت حاکم بر بازار سبب شده تا فروشندگان و خریداران دست از داد و ستد کشیده و منتظر اتفاق های آینده باشند. اتفاقی هایی که می تواند روند بازار را تغییر داده و کف عرضه یا تقاضا را سنگین کند. چنانچه کفه تقاضا سنگین شود قیمت ها روند صعودی به خود خواهند گرفت و چنانچه کف عرضه سنگین شود شیب کاهش قیمت خودرو تندتر خواهد شد.

لینک کوتاه
بازار خودرو قیمت‌ها ریزش

اخبار مرتبط

نظرات شما