مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک یکی از چالش‌های اصلی حوزه رمزارزها را در ایران نداشتن نقشه راه مشخص می‌داند و می‌گوید: باید نگاه اکوسیستمی نسبت به مقوله توسعه رمزارزها داشته باشیم.

به گزارش نسیم اقتصاد، علی عبدالهی مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا گفت: آنچه امروزه در جریان است و عمده افراد در زندگی شخصی و کسبوکار با آن سرکار دارند، بحث رمزارزهاست که توسعه و کاربردهای بسیاری هم پیدا کرده است. در چنین شرایطی برای اینکه بتوانیم حداکثر استفاده را از رمزارزها داشته باشیم باید به تجارب جهانی توجه کنیم تا بدانیم در ایران باید چه اقداماتی انجام دهیم؟
 
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه یکی از چالش‌های کنونی، نداشتن نقشه راه مشخص است، اظهار کرد: نقشه راه می‌تواند جزئیات مسیر را برای ما روشن کند که چگونه حرکت کنیم تا در نهایت بتوانیم حداکثر استفاده از این فناوری‌ها را ببریم.
 
عبدالهی افزود: باید نگاه اکوسیستمی نسبت به مقوله توسعه رمزارزها داشته باشیم چرا که موضوع پیچیده و چند بعدی است، یعنی هم ابعاد قانونی و مقرراتی دارد و هم ابعاد فقهی، فنی و کسب‌وکاری و ... دارد البته نباید فراموش کنیم که این فناوری‌ها از جنس disruptive innovation یعنی تحول آفرین هستند و به عبارت دیگر به دنبال شکل‌دهی ارزش‌های پیشنهادی و مدل‌های کسب‌وکاری جدید هستند. در نتیجه روش‌های تنظیم‌گری جدیدی را باید برای این موارد در نظر بگیریم.
 
مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک گفت: باید نگاه نو به مقوله توسعه فناوری‌هایی مانند بلاکچین و رمزارزها داشته باشیم و به سراغ روش‌های تنظیم‌گری نوین مانند سندباکس‌ها و محیط‌های آزمون برویم. ضمن اینکه زنجیره ارزشی را کامل ببینیم چرا که برای بهره‌مندی از فرصت‌ها و ظرفیت‌های فناوری‌هایی از این دست که اساسا دیجیتالی زاده شده و شکل گرفته‌اند و همچنین جهانی‌زاد و جهان شمول هستند باید ترتیبات خاصی را فراهم کرد.
 
وی ادامه داد: شاید اگر با رویکردهای سنتی و روش‌هایی که در فضای فیزیکی شکل گرفتند به سراغ این فناوری‌ها برویم فارغ از همه نظامات و ترتیبات و تنظیم‌گری و کاربرد آن، با مشکل مواجه شویم بنابراین باید نگاه جامع به این مقوله داشت و زنجیره ارزشی را کامل دید.
 
به گفته عبدالهی در حال حاضر دنیا زنجیره ارزش را به گونه‌ای تشکیل می‌دهد که مبتنی بر فناوری های بلاکچین و دی‌ال‌تی و ... است و سپس در این فضا اعلام می‌کند که رمزارز کارایی دارد و می‌تواند برای ما مفید باشد. مثلا اگر ما تصمیم داریم در صنعت بانکداری از رمزارز استفاده کنیم باید به مرور درباره بانکداری مبتنی بر دی‌ال‌تی و بلاکچین صحبت کنیم تا رمزارز کارکرد خود را به خوبی نشان دهد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: داشتن نگاه اکوسیستمی و جامع و همچنین همکاری نهادهای مختلف اعم از بخش خصوصی و دولت نیز در این مقوله الزامی است.

لینک کوتاه
نبود نقشه راه چالش اصلی رمزارزها کشور

اخبار مرتبط

نظرات شما