قیمت نفت روز جمعه تحت تاثیر اختلالات عرضه در بعضی از کشورهای تولیدکننده و افت ارزش دلار افزایش یافت و چهارمین رشد هفتگی متوالی را رقم زد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت یک دلار و 59 سنت معادل 1.9 درصد افزایش یافت و در 86 دلار و شش سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته 5.4 درصد افزایش ثبت کرد.
 
بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا یک دلار و 70 سنت معادل 2.1 درصد افزایش یافت و در 83 دلار و 82 سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته 6.3 درصد افزایش نشان داد.
 
هر دو شاخص نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت برای نخستین بار از اواخر اکتبر وضعیت بیش خرید پیدا کرده اند.
 
فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد گروه پرایس فیوچرز گفت: افراد با مشاهده دورنمای کلی، درمی یابند که وضعیت عرضه در برابر تقاضا بسیار محدود است و این امر حمایت محکمی برای بازار فراهم کرده است. در بحبوحه تنشها میان روسیه و اوکراین و در آستانه تعطیلات پایان هفته طولانی در آمریکا که معمولا میانگین حجم معاملات را کمتر می کند، معامله گران نمی خواهند فروشنده باشند.
 
دلار با بزرگترین کاهش هفتگی در چهار ماه گذشته روبرو شد. دلار ضعیفتر کالاهایی مانند نفت را که به این ارز قیمت گذاری می شود، برای خریداران غیرآمریکایی ارزانتر می کند.
 
چندین بانک قیمت 100 دلار هر بشکه نفت را برای امسال پیش بینی کرده اند که این پیش بینی بر اساس انتظارات برای فراتر رفتن تقاضا از عرضه بوده است.
 
مصطفی سانالا، رییس شرکت ملی نفت لیبی گفت: انتظار می رود روند افزایشی قیمتهای نفت ادامه پیدا کند مگر این که عوامل بنیادین بازار تغییر کند و روند سرمایه گذاری در بخشهای پایین دستی و بالادستی نفت در سطح جهانی افزایش پیدا کند. وی افزود: مجموع تولید نفت لیبی 1.045 میلیون بشکه در روز است.
 
استفن برنوک، تحلیلگر شرکت پی وی ام گفت: وقتی در نظر بگیرید که اوپک پلاس به هیچ وجه نزدیک به سطح تولید توافق شده نیست، این مسئله به مثبت ترین عامل برای قیمتهای نفت در ماههای آینده تبدیل می شود.
 
با این حال منابع آگاه به رویترز اعلام کردند چین قصد دارد نزدیک به ایام تعطیلات سال نوی چینی بین 31 ژانویه تا ششم فوریه، از ذخایر استراتژیک ملی نفت آزاد کند که مطابق با توافق با آمریکا و کشورهای مصرف کننده بزرگ دیگر برای مهار رشد قیمتهای جهانی نفت است.
 
وزارت انرژی آمریکا روز پنج شنبه اعلام کرد 18 میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک فروخته است.
 
چین همچنین نخستین کاهش سالانه واردات نفت در دو دهه گذشته را گزارش کرد با این حال معامله گران انتظار دارند واردات این کشور امسال بهبود پیدا کند. طبق آمار رسمی، واردات نفت چین در سال 2021 به 512.98 میلیون تن در مقایسه با 542.39 میلیون تن در سال 2020 کاهش پیدا کرد که نخستین کاهش سالانه از سال 2001 بود. آمار واردات دسامبر 46.14 میلیون تن بود.
 
از سوی دیگر نگرانیهایی نسبت به وضعیت تقاضا برای سوخت در چین به دلیل گسترش شیوع واریانت اُمیکرون به شهرهای دالیان و تیان جین وجود دارد. بسیاری از شهرها از جمله پکن از مردم خواسته اند در ایام تعطیلات سال نو به مسافرت نروند که این امر، تقاضا برای سوخت را کمتر خواهد کرد.
 
شرکتهای انرژی آمریکایی هفته گذشته به شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی افزودند که بزرگترین افزایش هفتگی از آوریل بود. شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی در هفته منتهی به 14 ژانویه، با 13 حلقه افزایش به 601 حلقه رسید. دکلهای حفاری نفت با 11 حلقه افزایش، به 492 حلقه رسید که بالاترین میزان از آوریل سال 2020 بود در حالی که شمار دکلهای حفاری گاز با دو حلقه افزایش، به 109 حلقه رسید که بالاترین میزان از مارس سال 2020 بود.
 
بر اساس گزارش رویترز، شمار دکلهای حفاری آمریکا در 17 ماه گذشته به طور متوالی رشد کرده است اما تولید نفت آمریکا در سال 2021 کاهش داشت زیرا بسیاری از شرکتهای انرژی به جای افزایش تولید، به تقویت سوددهی به سرمایه گذاران متمرکز شدند. پیش بینی می شود تولید نفت آمریکا سال میلادی آینده از رکورد تولید 12.3 میلیون بشکه در روز سال 2019 عبور کند.

لینک کوتاه
تب افزایش قیمت نفت

اخبار مرتبط

نظرات شما