وزیر صنعت، معدن وتجارت در حاشیه نشست با فعالین صنعتی، معدنی و تجاری هرمزگان اظهار داشت: فعالیت «سامانه‌ پاسخگویی» توسط وزارت صمت در مرحله نخست در پنج استان از جمله استان هرمزگان آغاز شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از شاتا، سیدرضا فاطمی امین اعلام کرد: کار این سامانه به گونه ای است که تمامی تقاضاها از طریق شماره 124 (مکاتبه و حضوری) که به سازمان صمت استان ارجاع می شود را بررسی نموده و کار را متناسب با درخواست موجود به بخش و واحد مربوطه به طور مستقیم ارجاع می دهد و در اسرع وقت به دست فرد مربوطه می رسد و از طرف درخواست کننده، پیگیری‌ کرده که این کار به سرانجام برسد.

وی ضمن اشاره به حذف بروکراسی اداری با توجه به راه اندازی سامانه پاسخگویی در وزارت صمت افزود: امید است این سامانه که در هفته جاری در استان هرمزگان فعال شده است طی یکی دو هفته آینده بطور کامل عملیاتی شود و این نوید خوبی است که کارهای اداری یا بروکراسی که همه از آن به نحوی مشکل دارند در بخش صنعت، معدن و تجارت ازبین برود.
وزیر صنعت معدن و تجارت ابراز داشت: تا اکنون ممکن است شهروندان هرمزگانی به تلفن 124 بعنوان تلفن شکایات قیمت کالا و خدمات توجه کرده باشند ولیکن از این پس علاوه بر طرح شکایت، شهروندان می توانند تمامی درخواستهای این مجموعه اعم از واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی و تجاری و طرح هر گونه مساله را با ارتباط گرفتن با سامانه 124 راهنمایی لازم را دریافت کنند.
وزیر صنعت معدن و تجارت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: قبل از انجام سفرهای استانی، از هفته ها قبل، موضوعات و مسائل در بخشهای مختلف حوزه مربوطه بررسی و چالش‌ها مشخص می شوند و متناسب با آن چالش ها، راه حل ها و مصوباتی برای سفر آماده می شود.
وی افزود: در این سفر استانی دیدارها و بازدیدهایی از واحدهای تولیدی و اقتصادی و همچنین نشست هایی با فعالان صورت می گیرد و پس از شنیدن مسائل واحدهای اقتصادی اعم از صنعتی، معدنی و تجارتی که با آن مواجه هستند، راه حل هایی مطرح می شود که سعی بر اطلاع رسانی به موقع آن هستیم.
فاطمی امین تصریح کرد: ممکن است در برخی موارد غفلت صورت گرفته باشد، لذا پس از شناسایی و هدف‌گذاری، امید است بتوانیم در اسرع وقت آن ها را حل و فصل کرده و در مجموع فضای مناسبی برای تولید مهیا کنیم.
فاطمی امین با اشاره به تخصیص بودجه جهت واحدهای تولیدی اذعان داشت: در مورد طرح های نیمه تمام، بودجه ای را با بانک ها صحبت کردیم و تخصیص داده شده است.
وی افزود: مشکلات مالی در واحدهای تولید وجود دارد ولیکن همه واحدهای تولیدی با مسأله مالی دست و پنجه نرم نمی کنند و خیلی از مسائل و مشکلات، مالی نیست.
دکتر فاطمی امین افزود: پروژه تامین مالی زنجیره ای راه اندازی شده است که با منابع موجود 30 درصد منابع مالی بیشتری در اختیار واحدهای تولیدی قرار خواهد گرفت .
وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: خیلی از واحدهای تولیدی با مشکلاتی اعم از صادرات و بورس کالا مواجه اند که همه آنها راه حل دارند که در اسرع وقت مشکلات آنها حل وفصل خواهد شد.
وی گفت: چهار پروژه برای کمبود انرژی درحال پیگیری است که نخستین آن، بازار برق است از آنجایی که به معنای دقیق، بازار برق نداریم عملا تخصیص بهینه و توزیع انرژی موجود در حوزه برق اتفاق نمی‌افتد.
وی تصریح کرد: در این راستا با وزارت نیرو هماهنگ هستیم و کار مشارکتی را آغاز می کنیم و با استقرار بازار برق، بسیاری از مسائل، حل و فصل خواهد شد.
وزیر صنعت معدن و تجارت اضافه کرد: به منظور احداث نیروگاه ها، تفاهم نامه ای با وزارت نیرو با بیش از 10 هزار مگاوات منعقد گردیده که از این مقدار یکهزار و 700 مگاوات آن در استان هرمزگان است.
وی افزود: تفاهم‌نامه با وزارت نیرو، خیلی از شرایط را تسهیل می کند که کمک شایانی به بخش صنعت است. البته خیلی از واحدهای فولادی نسبت به احداث نیروگاه اقدام کرده اند تا با کمبود برق مواجه نشوند.
فاطمی امین در ادامه به قیمت گاز برای نیروگاههای صنعتی اشاره نموده و بیان داشت: اقدام بعدی، دولت در بودجه سال آینده ، تبصره ای را پیشنهاد داده که قیمت گاز برای نیروگاه های صنعتی معادل قیمت گاز برای نیروگاه های وزارت نیرو باشد که اقدام بسیار بزرگی است و سبب می شود اکثر ظرفیت های معطل مانده در بخش تولید فعال شوند و همچنین واحدهای صنعتی تشویق می شوند که برق مورد نیاز خودشان را تامین کنند که به افزایش راندمان کمک می کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: به منظور کاهش مصرف آب و انرژی در واحدهای صنعتی در صدد کاری هستیم که انجام هم‌زمان چهار موارد ذکر شده می تواند مسائل بخش تولید را در حوزه برق تا دو الی سه سال آینده بطور کامل حل کند.

لینک کوتاه
سامانه پاسخگویی سازمان صمت هرمزگان