وضعیت این روزهای بازار سرمایه به گونه ای است که بیشتر سهامداران حقیقی به دلیل شایعات این روزها بیشتر بر روی دو صنعت خودرو و بانک توجه دارند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، با خروج آمریکا از برجام، مقرر شد تحریم‌ها علیه ایران دوباره فعال شود به طوریکه به قول ترامپ سنگین‌ترین تحریم‌های تاریخ روی اقتصاد ایران وضع شد.
 
از جمله این تحریم‌ها می‌توان به تحریم بانک و مبادلات ارزی، تحریم خودرو و قطعات خودرو سازی، تحریم فروش نفت و صنعت نفت اشاره کرد.
 
با آغاز به کار دولت سیزدهم مذاکرات با کشورهای اروپایی به منظور رفع این تحریم‌ها در حال انجام است.
 
اگرچه هنوز منابع رسمی اخباری در خصوص توافقات احتمالی ایران و کشورهای اروپایی اعلام نکرده و هر از گاهی شایعاتی از توافق از طریق منابع غیر رسمی به گوش می‌رسد اما همین شایعات نیز روی بازار سرمایه تأثیر گذاشته است به طوریکه رصد بازار سرمایه نشان می‌دهد عمده معامله گران حقیقی در بازار اخبار این روزهای مذاکرات سیاسی را دنبال کرده و با کوچک‌ترین اخبار و شنیده‌ها سیاستگذاری و تصمیم گیری می‌کنند.
 
دو روز پیش شایعه‌ای در خصوص رفع تحریم‌های خودرویی مطرح شد و قبل از آن نیز شایعه رفع تحریم‌های مبادلات ارزی؛ که بلافاصله مقامات سیاسی و اقتصادی کشور به این مسئله ورود کرده و این اخبار را تکذیب کردند.
 
این که این شایعات چگونه و از چه طریقی مطرح می‌شود چندان حائز اهمیت نیست اما قطعاً مشخص است که هدف این شایعه پراکنان چیست، به نظر می‌رسد آنها به دنبال تأثیر گذاری در بازار هستند تا از طریق این شایعات و نوسانات بازار نوسانگیری کنند و پول‌های کلانی به جیب بزنند.
 
امیر مصلحی یکی از کارشناسان بازار سرمایه در همین رابطه به خبرنگار مهر گفت: در دو هفته گذشته شایعات متعددی از توافقات ایران وکشورهای اروپایی مطرح شده است که بعد از بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که هیچ کدام از آنها واقعی نیست.
 
وی ادامه داد: عمده این شایعات در حوزه خودرو و بانک صورت می‌گیرد به طوریکه اول گفته می‌شود روابط مالی ایران و کشورهای اروپایی در حال بازگشت به شرایط عادی است و بعد از آن موضوع صنعت خودرو مطرح می‌شود.
 
وی گفت: به نظر می‌رسد این شایعات به دلیل تأثیرگذاری در بازار است زیرا مشخص است که ایجاد روابط بانکی ومالی می‌تواند وضعیت اقتصاد را بهبود بخشد و به همین دلیل اول روی این مسئله ورود می‌کنند تا صنعت بانک و بیمه بتوانند در بازار رشد کرده و عده‌ای از این طریق نوسان گیری کنند و بعد از آنکه نوسانات خوابید به سراغ خودرو خواهند رفت و احتمالاً در روزهای آتی نیز خبر از صنایع دیگر به گوش می‌رسد.
 
مصلحی تصریح کرد: نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که عمدتاً حقیقی‌های بازار در دام این شایعات می‌افتند و آنچه مسلم است حقوقی‌ها آرام نشسته و فقط بازار را رصد می‌کنند.

لینک کوتاه
خودرو بانک کانون حقیقی های بازار سهامداران خرد

اخبار مرتبط

نظرات شما