به گزارش نسیم اقتصاد، بازار با توجه به پایین بودن ارزش معاملات نتوانست مقاومت 1400 خود را بشکند و همچنین تقاضای قوی در بازار دیده نشد. چشم‌انداز نرخ بهره بین بانکی و نرخ سود اوراق به نحوی است که سرمایه‌گذاران جرئت ورود و خرید سهام را ندارند. گزارشات 9 ماهه شرکت‌ها فروش و سودسازی بهتری نسبت به سال گذشته داشتند و بازار از لحاظ بنیادی ارزنده است اما عدم اعتماد سرمایه‌گذاران و ارزش معاملات بسیار پایین و ابهامات مذاکرات و کمبود نقدینگی و زیرساخت‌های اشتباه برخی از قوانین که در بازار سرمایه از عواملی است که بازار همچنان در رکود است. 
 
سیگنال‌های مثبتی از مذاکرات
 
از نکات مهم این هفته می‌توان نزدیک شدن نرخ دلار نیما به 25  هزار تومان و  با اخبار مثبت مذاکرات و کاهش دلار آزاد به 29 هزار و حذف محدودیت بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری  اشاره کرد. در بورس کالا شمش فولاد به 12.5 میلیون تومان در هر تن رسیده است و بیلت صادراتی در محدود 550 دلار است. در دوشنبه این هفته پس از خرابی هسته معاملات ارزش معاملات به حدود 2 هزار میلیارد تومان  رسید. مدیرعامل فارس از زنگ خطر کمبود گاز خبر داده و گفته باید در بالادست سرمایه‌گذاری کنند. از اخبار مهم این هفته  تداوم تزریق پول از سمت بانک مرکزی به میزان 2.8 هزار میلیارد تومان و کاهش نرخ بهره به زیر 20 درصد است. در بازارهای جهانی نفت برنت بالای 78 دلار تثبیت شد و قیمت طلا بالای 1800 دلار است که افزایش بازده اوراق خزانه آمریکا از جمله عواملی است که بازار طلا را تحت فشار نگه داشته است.
بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری نسبت قیمت به NAV  شان به حدود 50 درصد رسیده است براساس گزارش‌های تحلیلی که در برخی از سایت‌ها منتشر می‌شود نمادهایی مثل وسپه، ومهان و کروی چنین وضعیتی دارند. رئیس سازمان بورس جلسه‌ای با شرکت‌های پتروشیمی داشت و از منطقی بودن قیمت خوراک دفاع کرد. از سوی دیگر با وجود اظهارات ضد و نقیض اما به‌نظر می‌رسد ارز 4200 واقعا حذف شده است. بلوک‌های خصوصی‌سازی، 1 درصدی و 2 درصدی  در نماد فارس با وجود پیش بینی‌ها و اظهارات قبلی بدون خریدار ماند و منتظر بلوک 15 درصدی هستیم که آیا سرانجام آن نیز مانند دو بلوک قبلی می‌شود.
 
فشار عرضه‌ها
بازار این هفته در شروع با  افت 18 هزار واحدی به یک میلیون و 378 هزار واحد، ارزش معاملات خرد به 3100 میلیارد تومان و خروج نقدینگی حقیقی به حدود 491 میلیارد تومان رسید. بازار با فشار فروش شروع کرد و تقریبا تا اواخر وقت ادامه داشت و تمامی صنایع با فشار عرضه همراه بود. افزایش نرخ بهره بین بانکی به 21.11 درصد و سقف جدیدی را ثبت کرد. فشار فروش خودرو و تأثیر آن بر بازار باعث افزایش فشار فروش شد.
 
در دومین روز هفته بازار با مثبت جزئی در همان رقم یک میلیون و 379 هزار واحد باقی ماند. ارزش معاملات نسبت به روز گذشته‌اش به 2400 میلیارد تومان رسید و حدود 217 میلیارد تومان خروج نقدینگی داشتیم. فشار فروش خودرو کاهش یافت و بازار حالت نوسانی داشت و رکود در بازار حاکم بود. گروه‌های بزرگ در حوالی صفر معامله شدند و در بین کوچک ها نیز گروه زراعتی پیشتاز بود و بعد از آن گروه قند و شکر و غذایی نیز بد نبودند.
 
نزول کم‌رمق
 
در سومین روز هفته شاخص با کاهش جزئی به یک میلیون و 376 هزار واحد رسید و ارزش معاملات خرد به 2300 واحد کاهش یافت و خروج 243 میلیارد تومان پول حقیقی داشتیم. یکی از رکودی‌ترین روزهای هفته بود و سامانه معاملاتی با قطعی مواجه شد در ابتدا با تقاضا همراه بود ولی در ادامه با افزایش عرضه همراه شد.
در روز سه شنبه بازار 13 هزار واحد کاهش به یک میلیون و 362 هزار واحد رسید و ارزش معاملات خرد به 2500 میلارد تومان رسید و حدود 436 میلیارد تومان خروج نقدینگی را داشتیم. بازار با فشار عرضه در اکثر گروه‌ها حاکم بود و گروه‌های خودوریی به نقاط حمایتی خود رسیدند. از اخبار مهم  می‌توان به تصویب کلیات بودجه 1401 در کمیسیون تلفیق و تأمین ارز ترجیحی دارو برای 2 ماه آینده اشاره کرد.

ندا کریمی، کارشناس بازار سرمایه

لینک کوتاه
یخبندان بورس

اخبار مرتبط

بورس ریخت

بورس ریخت

تالار شیشه‌ای در آخرین روز کاری هفته با افت مواجه شد؛ به طوری که شاخص کل با کاهش بیش از 13... 23 اسفند 1402

نظرات شما