رئیس جمهور روسیه اعلام کرد اتحادیه اروپا تنها می تواند سیاستهای خود را برای قیمت بالای گاز مقصر بداند چنانچه بعضی از اعضای این بلوک گاز ارزان روسیه را به قیمت بسیار بالاتری در داخل اتحادیه اروپا به فروش می رسانند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، ولادیمیر پوتین همچنین از اتحادیه اروپا خواست خط لوله نورد استریم 2 که مسیر گازی جدید روسیه است را تایید کند تا از فشار بر قیمت و کمبود عرضه گاز کاسته شود.
 
قیمت پایه گاز اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه به رکورد بالای جدیدی صعود کرد و تقریبا 800 درصد از ابتدای سال 2021 افزایش پیدا کرده است. قیمت‌ها روز جمعه کاهش پیدا کرد اما همچنان بیش از 400 درصد افزایش نشان می‌دهد.
 
خط لوله نورد استریم 2 با مخالفت آمریکا و به خصوص کشورهای متعدد اروپای شرقی روبروست که می‌گویند این خط لوله وابستگی اتحادیه اروپا به گاز روسیه که در حال حاضر 35 درصد از نیازهای گازی این بلوک را تامین می‌کند را افزایش می‌دهد. این خط لوله که از روسیه به آلمان احداث شده است، همچنان در انتظار تایید رگولاتورهای آلمان و اتحادیه اروپا است.
 
خبرگزاری ریا به نقل از پوتین نوشت: عرضه بیشتر گاز در بازار اروپایی مطمئنا قیمت را در بازار معاملات نقدی کاهش می‌دهد.
 
عامل دیگری که به کمبود عرضه اضافه کرده است، معکوس شدن جریان گاز خط لوله یامال- اروپا به سمت شرق در روز جمعه برای چهارمین روز متوالی بوده است.
 
شرکت گازپروم روسیه هیچ ظرفیت ترانزیت گاز را برای صادرات از طریق خط لوله یامال- اروپا برای 25 دسامبر رزرو نکرده است. پس از این که لهستان و روسیه سال گذشته تصمیم گرفتند قرارداد ترانزیت بلندمدت خود را تمدید نکنند، گازپروم معمولا ظرفیت را از طریق این مسیر بر مبنای کوتاه مدت رزرو می‌کند.
 
پوتین گفت: لهستان روسیه را از مدیریت خط لوله یامال- اروپا کنار زده است. این اقدام حجم گاز روسیه به بازار اروپایی را افزایش نداده، بنابراین قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است. رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه گفته بود آلمان به جای این که وضعیت بازار گاز اروپا را تخفیف دهد، گاز روسیه را به لهستان و اوکراین مجددا می فروشد.
 
در اوکراین که یک مسیر ترانزیتی دیگر برای گاز روسیه به اروپاست، مدیر اپراتور ترانزیت گاز دولتی اظهار کرد: گازپروم ترانزیت روزانه گاز از خاک اوکراین را از 109 میلیون مترمکعب به 87.7 میلیون مترمکعب کاهش داده است.
 
سرگی ماکوگون در فیس‌بوک نوشت: کاهش عرضه گاز به اتحادیه اروپا در شرایطی که قیمتها به دو هزار دلار رسیده است، نشان می‌دهد که اینها تصمیمات اقتصادی نبوده بلکه تصمیمات کاملا سیاسی هستند که افزایش فشار بر اتحادیه اروپا برای راه اندازی نورد استریم 2 بر مبنای شرایط فعلی فدراسیون روسیه را هدف گرفته اند.
 
قیمت پایه گاز اروپا سه شنبه هفته گذشته به بیش از 2200 یورو معادل 2495 دلار به ازای هر هزار متر مکعب افزایش پیدا کرد.
 
ماکوگون گفت: اروپا در برداشت گاز از مخازن به دلیل کمبود عرضه رکورد زده است.
 
روسیه مکررا این اتهامات که از گاز به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می‌کند را تکذیب و اعلام کرده که به همه تعهدات خود برای عرضه عمل کرده است. شرکتهایی که توافق عرضه داشته اند هم اعلام کردند قراردادهای آنها به طور کامل اجرا شده است.
 
 الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه هم اظهار کرد: اروپا به دلیل تاخیر در آغاز فعالیت نورد استریم 2 عرضه بیشتر گاز روسیه را از دست داده است. وی به کانال تلویزیون دولتی روسیه 24 گفت: به نظرم مصرف کنندگان اروپایی به فعالیت این پروژه بسیار علاقمند هستند در حالی که شرکت‌هایی که در این پروژه مشارکت کردند نیز در راستای روابط بلند مدت در زمینه عرضه گاز از طریق خط لوله گازی جدید درخواستهای بیشتری را ارائه کرده‌اند و خاطرنشان کرد سران اروپا در کاهش استفاده از قراردادهای عرضه بلند مدت به نفع بازار معاملات نقدی که قیمت‌های آن نوسانی تر است مرتکب اشتباه شدند. کشورهایی که گاز را از طریق قراردادهای بلندمدت دریافت می‌کنند، گاز را بسیار ارزان‌تر می خرند.
 
بر اساس گزارش رویترز، تغییر مسیر بعضی از محموله‌های گاز طبیعی مایع (LNG) از آسیا به اروپا که قیمت های گاز آن جذابتر شده، ممکن است از فشار بر قیمت‌ها کم کند.

لینک کوتاه
اروپا قیمت بالای گاز سرزنش