رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران با تاکید بر این که 60 درصد افت تولید خشکبار و آجیل داریم گفت: از دلایل اصلی این افت تولید 60 درصدی خشکسالی است که باعث گرانی آن شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران درباره قیمت گذاری آجیل شب یلدا گفت: هر آجیلی و جنسی مولفه هایی دارد. مقدار تولید، نرخ ارز و عرضه و تقاضا و بازاری که آن جنس می‌تواند در کشور می تواند داشته باشد در واقع  قیمت تک تک اعضای 12 قسمت آجیل شب یلدا را این مولفه ها می تواند تعیین کند.
وی با بیان این که تنوع جنس در آجیل و خشکبار به شدت زیاد است گفت: این نیست که بگویم فقط یک آجیل شب یلدا چرا که  با انواع و اقسام آجیل ها می‌شود آجیل شب یلدا را می شود انجام داد. در واقع چند مولفه می تواند بر قیمت آجیل شب یلدا تاثیر گذار باشد، ضمن اینکه قیمت روز بازار هر جنسی و هر قلم از اجزای آجیل شب یلدا در مجموع قیمت آجیل شب یلدا را تعیین می کند. البته از آجیل فروشها خواسته ایم که قیمت ها را یکم کمتر کنند تا مردم بتوانند خرید داشته باشند چرا که خود ما هم قبول داریم که قیمتها بالا است.
احمدی درباره انتقاد مردم از گرانی آجیل و خشکبار گفت: مصرف کننده در جریان عقبه کار نیست. باید تبیین کنیم که چرا آجیل و خشکبار امسال نسبت به سال گذشته گران‌تر شده است.  یکی از اصلی ترین دلایل افت تولید 60 درصدی در مجموعه آجیل و خشکبار خشکسالی است.  وقتی جنسی در بازار کم شود عامل گران شدن آن است. ضمن اینکه تجار عراقی و کشورهای همسایه  وارد کشور می‌شوند و به هر شکلی که ممکن است از باغدار و خود کشاورز خرید می کند و اینها را به کشورهای مبدا و مقصد خود انتقال می دهند بنابراین چنین کارهایی باعث اضافه شدن قیمت آجیل و خشکبار می‌شود.
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران گفت: ما سال گذشته حداقل و حداکثر قیمت آجیل شب یلدا را بین 110 تا 170  تومان گذاشتیم. امسال  قیمتی را گذاشتیم که نسبت به سال گذشته تفاوتی 30 تا 35 درصدی دارد یعنی کف آجیل و خشکبار با باسلوق 150 هزار تومان و سقف آن250 هزار تومان است. سال گذشته 110 هزار بود و امسال 150 تومان است بنابراین ما سعی کردیم  با همان کیفیت جنس و همان نوع جنس گفتیم مقداری از سود کمتر بگیرند که قیمت متناسب شود و مردم بتوانند خرید کنند و امیدواریم در این سه چهار روز باقی مانده تا شب یلدا مردم استقبال خوبی داشته باشند.
وی با بیان این که قیمت آجیل و خشکبار نسبت به بازاری که وجود دارد مناسب است گفت: قیمت آجیل شب یلدا با باسلوق بین150 تا 250 هزارتومان است و بدون باسلوق بین 180 تا 275 هزار تومان است.

لینک کوتاه
60 درصد افت تولید خشکبار آجیل

اخبار مرتبط

نظرات شما