اوپک پلاس در نشست اخیر وزیرانش با پایبندی به استراتژی افزایش تدریجی تولید و در عین حال دادن این تضمین که در صورت ضرورت مداخله می کند، توانست کنترل بازارها را دوباره به دست گیرد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، تصمیم اوپک پلاس برای پایبندی به برنامه های تولید نفت در اوایل سال آینده، بسیاری از ناظران را با توجه به التهاب بازار پیش از نشست هفته گذشته وزیران این گروه، متعجب کرد. این که اوپک چگونه افزایش تولید ماهانه برنامه ریزی شده را محقق می کند، در ماههای آینده اهمیت بیشتری از افزایش تولیدی که توافق کرده است هر ماه اجرا کند، خواهد داشت.
 
دیدار اوپک پلاس بازارهای وحشت زده از شیوع اُمیکرون را آرام کرد
 
وزیران اوپک پلاس پنج شنبه گذشته با پایبندی به برنامه افزایش تولید به میزان 400 هزار بشکه در روز در ژانویه، بازارها را غافلگیر کردند. با این حال در واژه پردازی کم سابقه برای چنین دیدارهایی، اوپک اعلام کرد گروه اوپک پلاس موافقت کرده است که این دیدار باید تا زمان تحولات بیشتر پاندمی در یک جلسه در انتظار بماند و همچنان وضعیت بازار را از نزدیک دنبال می کند و اگر ضرورت داشته باشد، تنظیمات فوری انجام می دهد.
 
این گروه وعده داد اگر نگرانیهای بازار از اُمیکرون به تقاضا ضربه بزند، اوپک پلاس در افزایش تولید برنامه ریزی شده پیش از نشست بعدی خود که برای چهارم ژانویه سال 2022 برنامه ریزی شده است، تجدیدنظر می کند.
 
انعطاف پذیری تاکید شده برای اقدام فوری در صورتی که تقاضا تحت تهدید جدی قرار گیرد، معامله گران مضطرب را که روی افت عظیم تقاضای جهانی برای نفت به دلیل شیوع اُمیکرون حساب کرده بودند، آرام کرد.
 
قیمتهای نفت بخشی از ضرری که بلافاصله پس از اعلام شناسایی واریانت جدید اُمیکرون متحمل شده بودند را ساعاتی پس از تصویب افزایش تولید اوپک پلاس، جبران کردند.
 
ثبات بازار نفت
 
تصمیم اوپک پلاس این پیام را ارسال کرد که این گروه یک بازی طولانی را انجام می دهد. اگرچه این گروه آمادگی خود را برای اقدام فوری اعلام کرده است اما به روند فعلی ادامه داده و ثبات را به واکنش شتابزده به اُمیکرون که ممکن است تنها یک مانع کوچک در مسیر باشد و باعث بازگشت قرنطینه های گسترده و آسیب شدید به تقاضا برای نفت نشود، ترجیح داده است.
 
با پایبندی به برنامه افزایش تدریجی تولید نفت، اوپک پلاس تنش با کشورهای مصرف کننده بزرگ نفت را که در راس آنها آمریکا قرار دارد، کاهش داد. واشنگتن پیش از نشست وزیران اوپک پلاس، برداشت از ذخایر نفت استراتژیک به همراه متحدانش را اعلام کرده بود.
 
اوپک پلاس همچنین برخلاف پیش بینی تحلیلگران رفتار کرد که انتظار داشتند این گروه از قیمت 80 دلار یا حداقل 75 دلار نفت دفاع کرده و افزایش تولید ماهانه را متوقف کند.
 
کنترل نفت شیل آمریکا
 

تصمیم هفته گذشته اوپک پلاس ممکن است تنشها با دولت آمریکا را کاهش داده باشد اما درست هنگامی که تولیدکنندگان نفت آمریکایی سرگرم تدوین بودجه هزینه سال 2022 بودند، به صنعت نفت شیل آمریکا یادآوری کرد کنترل بازار دست چه کسی است. شرکتهای نفتی آمریکایی سال آینده تولیدشان را افزایش می دهند اما با سقوط قیمتهای نفت از 80 دلار به 70 دلار ظرف چند روز و اُمیکرون که ابهاماتی را درباره تقاضا به وجود آورد، ممکن است هزینه بیشتری روی فعالیت حفاری جدید انجام ندهند.
 
اوپک پلاس با دفاع نکردن از قیمت 80 دلار به هر قیمتی، به تولیدکنندگان آمریکایی اجازه نمی دهد تولیدشان را سال آینده بیش از حد افزایش دهند. شیل آمریکا طی یک سال  و نیم گذشته در برنامه‌های هزینه محتاط عمل کرده و احتمالا در سال آینده هم محتاط خواهد بود.
 
اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در ساکسو بانک اظهار کرد: افت اخیر قیمتها  و بازگشت شاخص وست تگزاس اینترمدیت به پایین 70 دلار و حتی پایین‌تر از آن ممکن است تهدید ناشی از تولیدکنندگان نفت آمریکایی را کاهش دهد چرا که آنها احتمالا اکنون برنامه‌های هزینه محتاطانه‌تری برای سال 2022 خواهند داشت.
 
تولید نفت پایین‌تر از سقف توافق شده در اوپک پلاس

 
یک عامل مثبت دیگر برای بازار نفت، این حقیقت است که اگرچه اوپک پلاس تولید خود را هر ماه 400 هزار بشکه در روز افزایش می دهد اما افزایش واقعی تولید کمتر است زیرا بعضی از اعضای آفریقایی اوپک به دلیل عدم وجود ظرفیت مازاد تولید، بسیار کمتر از سقف تعیین شده تولید می کنند.
 
شرکت مشاوره "انرژی اسپکتس" در نوامبر پیش از نشست هفته گذشته وزیران اوپک پلاس اعلام کرده بود تحلیل ما نشان می دهد اوپک پلاس ظرفیت مازاد تولید بسیار کمتری نسبت به آنچه بسیاری از فعالان بازار فرض کرده بودند، دارد. بعلاوه ظرفیت مازاد تولید حتی در داخل این گروه به صورت برابر توزیع نشده است و کشورهای مختلف با موانعی برای افزایش تولید روبرو هستند و ارزیابی‌ها از میزان نفتی که اوپک پلاس می تواند در سال میلادی آینده اضافه کند را پیچیده کرده است.
 
طبق نظرسنجی ماهانه رویترز، اوپک در نوامبر تولیدش را طبق توافق اوپک پلاس افزایش داد اما این گروه همچنان بسیار کمتر از سهمیه ماهانه نفت تولید می کند. اوپک پلاس در فاصله اوت تا نوامبر 1.04 میلیون بشکه در روز به تولیدش اضافه کرد که 600 هزار بشکه در روز پایین هدف تولید برای این چهار ماه بود.
 
بر اساس گزارش اویل پرایس، اگر اعضای اوپک پلاس همچنان برای تولید سهمیه خود مشکل داشته باشند، این گروه نفت کمتری از میزانی که اعلام کرده است، تولید خواهد کرد. اگرچه در هفته‌های آینده آنچه اوپک پلاس عمل می کند، اهمیت بیشتری نسبت به حرف دارد اما نهایتا اوپک پلاس، اوپک پلاس است و حرف این گروه مانند همیشه بر فضای بازار تاثیر می گذارد.

لینک کوتاه
اوپک پلاس کنترل بازارهای نفت

اخبار مرتبط

نظرات شما