رییس خانه اقتصاد ایران گفت: در حال حاضر هزینه بی کیفیت بودن خودرو از جیب مصرف کنندگان می رود که اصلا جای توجیه ندارد

به گزارش نسیم اقتصاد، مهندس ابراهیم جمیلی رییس خانه اقتصاد ایران با بیان این که خودروسازان برای تولید، کیفیت و قیمت باید زمانی داشته باشند گفت: البته این فرصت بارها به خودروسازان داده شده است اما تا الان عملی نشده است لذا اگر می خواهیم خودرو با کیفیت تولید کنیم باید خودروسازان بدانند که اگر نتوانند در زمان تعیین شده خودرو با کیفیت تولید کنند اجازه خودروهای وارداتی برای مصرف کنندگان داده می‌شود.
جمیلی با تاکید بر این که باید حتما در زمینه کیفیت ، قیمت و فروش خودرو رقابتی عمل کنیم گفت: باید تولید خودرو براساس استانداردهای جهانی مدنظر خودروسازان، سیاستمداران ، دولت و هم مصرف کنندگان انجام گیرد.
وی گفت: در حال حاضر هزینه بی کیفیت بودن خودرو از جیب مصرف کنندگان می رود که اصلا جای توجیه  ندارد. خودروسازان فقط تولید خودرو می کنند اما به کیفیت خودرو و بهینه سازی آن اصلا توجهی ندارند و فقط شاهد افزایش قیمت هستیم و حتی به گارانتی که گفته اند هم عمل نمی کنند و مصرف کننده مجبور است که هزینه این افزایش قیمت را هم بدهد.
 
نرخ ترجیحی باعث رانت شده است
 
رییس خانه اقتصاد ایران درباره ارز ترجیحی هم گفت: به طور قطع نرخ ترجیحی ارز باعث رانت شده است و هیچ کمکی به اقتصاد رقابتی نکرده است.
وی با تاکید بر این که امیدواریم به این موضوع توجه شود افزود: باید برای جلوگیری از رانت، نرخ ترجیحی ارز برداشته شود. این ارز ترجیحی شامل عده ای خاص است. عده ای ارز را گرفته و به جای وارد کردن کالاهای مورد نظر، کالایی بی کیفیت وارد کشورکردند. همچنین قاچاق کالا یکی از مشکلات عمده کشور است که باید به طور جدی به آن توجه شود.
 
راهی جز این نداریم که به FATF ملحق شویم
 
رییس خانه اقتصاد ایران درباره FATF گفت: ما یک روز مجبور هستیم که FATF را قبول کنیم. FATF یک مقررات بین المللی است. البته جاهایی به ضرر ما است و جاهایی هم واقعا به نفع ما.
وی افزود: گر هم اکنون عضو FATF نشویم ارتباطات ما با جامعه بین المللی به حداقل خواهد رسید و اگر ادامه پیدا کند ارتباطات ما به کل قطع می شود. راهی جز این نداریم که به FATF ملحق شویم.
جمیلی ادامه داد: خود من از افرادی هستم که موافق پیوستن  به FATF هستم و امیدوارم که مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای امنیت ملی و دستگاه های ذی صلاح زودتر در این زمینه تصمیم گیری کنند.
رییس خانه اقتصاد ایران گفت: در حال حاضر شاید ساختار اجرایی برخی از بندهای FATFرا نداشته باشیم اما نباید بهانه ای بدهیم به کشورهایی که یکسری مبادلات را با ما انجام نمی دهند و نگذاریم تا به این بهانه تسلط و فشارها و تحریم ها را بر ما بیشتر کنند.
 
هیچ راهکاری جز رونق تولید نداریم
 
وی درباره کاهش تورم گفت: هیچ راهکاری جز رونق تولید نداریم. اهمیت تولید تا به آنجاست که امسال هم به نام تولید نام گذاری شده است. باید برای رونق تولید مانع زدایی شود اما متاسفانه تا الان به نظر می آید که اقدام چشمگیری نشده است.
جمیلی افزود: هرچه تولید بالا رود نیازهای داخلی راحت تر تامین می شود و می توانیم مازاد تولید را صادر کرده و از خروج ارز کشور جلوگیری نماییم.
رییس خانه اقتصاد ایران تاکید کرد: باید به معنای واقعی به مانع زدایی از تولید توجه شود و در دستور کار دولت و مجلس و بخش های خصوصی و دولتی قرار بگیرد و در کنار آن کیفیت و کمیت کالاهای داخلی را به بالاترین سطح برسانیم که نیاز به واردات نداشته باشیم.
 
مجلس در همه موارد اختیار دارد 
 
عضو اتاق بازرگانی ایران درباره تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی هم گفت: مجلس اختیار دارد در تمام موارد حتی درباره اتاق بازرگانی ورود کند. باید کاری کنیم که اگر تحقیق و تفحصی انجام شد کارنامه قابل قبولی داشته باشیم. باید ایرادات حتما گفته شود. باید تمام مجموعه ها در اختیار منافع ملی کشور قرار گرفته شود و به اختیارات مجلس احترام گذاشته شود.
ابراهیم جمیلی گفت: هرآنچه که مجلس تصویب کند قطعا انجام می شود. مجلس از اختیارات خود برای تحقیق و تفحص اتاق بازرگانی استفاده می کند. اگر اشکالی و ایرادی و مشکلی است باید رفع شود و این موضوع هیچ مشکلی نیست و حق قانونی مجلس است.
 

لینک کوتاه
هزینه بی کیفتی خودرو مصرف کنندگان تحقیق و تفحص اتاق بازرگانی حق قانونی مجلس

اخبار مرتبط

نظرات شما