وزیر نفت عراق اظهار کرد افزایش روزانه 400 هزار بشکه ای تولید نفت اوپک پلاس، برای تامین تقاضا کافی خواهد بود.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، اظهارات احسان عبدالجبار چند روز پیش از وزیران اوپک پلاس برای مذاکره درباره سطح تولید صورت گرفته است. گروه اوپک پلاس طبق توافقی که در ژوییه تصویب شد، هر ماه 400 هزار بشکه در روز به تولیدش اضافه می کند تا محدودیت عرضه ای که از سال گذشته به اجرا گذاشته بود را احیا کند. پیش بینی می شود در نشست هفته جاری یک دور دیگر افزایش تولید به میزان 400 هزار بشکه در روز تصویب شود.

 
وزیر نفت عراق گفت: افزایش قیمتهای گاز طبیعی و زغال سنگ در آسیا و اروپا ممکن است به رشد تقاضا برای نفت منجر شود. افزایش ماهانه تولید به میزان 400 هزار بشکه در روز به تثبیت بازار نفت کمک کرده است.
 
در همین حال، ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی در صحبتهای از راه دور برای نشست گروه جی 20 اعلام کرد عربستان سعودی به پشتیبانی از ثبات و توازن بازارهای نفت ادامه می دهد و از تلاشها برای تامین انرژی پاک برای جهان حمایت می کند.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، افزایش قیمتهای نفت در یک سال گذشته باعث شده است کشورهای مصرف کننده دلواپس شوند. بلومبرگ به نقل از دیپلماتهای متعدد و فعالان صنعت نوشت: پشت درهای بسته کارزار جدی بر پا شده است تا اوپک پلاس را متقاعد کنند به روند افزایش تولید سرعت ببخشد. تلاشهای محرمانه علاوه بر درخواستهای علنی انجام می گیرند. دولت بایدن نسبت به افزایش قیمت بنزین که به بالاترین رکورد هفت سال اخیر صعود کرده است، هشدار داده و هفته هاست از اوپک پلاس می خواهد نفت بیشتری تولید کند. ژاپن که چهارمین مصرف کننده بزرگ نفت جهان است، در اقدام بی سابقه ای به کشورهایی پیوسته که خواستار افزایش بیشتر تولید نفت هستند. هند که سومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان است، برای عرضه نفت بیشتر درخواست کرده است. به گفته دیپلماتها، چین در ظاهر سکوت اختیار کرده اما در خفا خواستار تولید بیشتر نفت است.
 
مقامات آمریکایی، ژاپنی و هندی در میان خودشان محرمانه صحبت کرده اند و با سایر کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده بزرگ نفت تماس گرفته اند. این تماسها سه هفته پیش شروع شد اما در روزهای اخیر پس از عبور قیمت نفت از مرز 85 دلار، تشدید شد.
 
تاکنون عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان اوپک پلاس حاضر به افزایش سریعتر تولید نشده اند و استدلال می کنند افزایش ماهانه 400 هزار بشکه در روز برای تامین تقاضا برای نفت کافی است زیرا اقتصاد جهانی از آسیبهای ناشی از پاندمی کووید هنوز بهبود پیدا نکرده است.
 
شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان،  وزیر انرژی عربستان سعودی در این رابطه اظهار کرد: تولید بالاتر تنها زمانی قابل توجیه است که هدف روشنی برای آن وجود داشته باشد که از نظر وی اکنون وجود ندارد زیرا نیروگاهها در سطح محدودی از گاز یا زغال سنگ به استفاده از نفت روی آورده اند. وی گفت: ما هیچ چیز را قطعی فرض نمی کنیم. ما همچنان کووید را داریم و قرنطینه ها همچنان وجود دارند و عرضه سوخت جت محدود مانده است. بنابراین ما هنوز از وضعیت نگران کننده خارج نشده ایم و از شر کووید خلاص نشده ایم. تیمیپره سیلوا، وزیر نفت نیجریه هم اظهارات مشابه همتای سعودی خود داشت و اعلام کرد اوپک پلاس نباید برای افزایش تولید عجله کند زیرا تقاضا همچنان در معرض تهدید شعله ور شدن موج کرونا قرار دارد.
 
کشورهای مصرف کننده نفت تا این اواخر قبول داشتند که اوپک پلاس اقدامات کافی انجام داده است اما پس از این که قیمتها از 70 دلار به بیش از 85 دلار در هر بشکه صعود کرد و ذخایر نفت در کشورهای صنعتی طی چند ماه اخیر افت چشمگیری پیدا کرد، لحن آنها تغییر کرد. اکنون مقامات کشورهای مصرف کننده نفت معتقدند بازار نفت دچار کمبود عرضه است. با این حال بسیاری از کشورهای مصرف کننده در آستانه برگزاری نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در گلاسکوی اسکاتلند تمایلی ندارند علنا برای تولید بیشتر نفت درخواست کنند.

لینک کوتاه
دفاع عراق افزایش تدریجی تولید اوپک پلاس

اخبار مرتبط

نظرات شما