وزیر نیرو گفت: در یک خشکسالی بسیار سخت در کشور به سر می بریم.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، علی اکبر محرابیان در نشست بررسی مشکلات آب و فاضلاب خوزستان که شامگاه 10 مهرماه در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه از کمبودها همه ناراحت هستیم، اظهار کرد: در یک خشکسالی بسیار سخت در کشور به سر می بریم و براساس آمار و گزارش ها در 52 سال گذشته این خشکسالی بی سابقه بوده است.
 
 وی افزود: شرایط خشکسالی با شرایط ترسالی و نرمال متفاوت است و اکنون باید در این وضعیت خشکسالی در مصرف آب شرب، آب کشاورزی و مدیریت منابع آبی متفاوت عمل کنیم.
 
وزیر نیرو گفت: در خوزستان باید مدیران، مسوولان، مردم، کشاورزان و صنعتگران با توجه به شرایط موجود به شکلی برنامه ریزی کنند تا با کمترین مشکل، این سال سخت را پشت سر بگذاریم.
 
محرابیان با بیان اینکه در وزارت نیرو مهمترین حوزه ای که به دنبال بهترین برنامه ریزی برای آن هستیم حوزه خوزستان است، عنوان کرد: همه ‌تلاش را خواهیم کرد تا برای آب شرب مردم از نظر کمی مشکلی پیش نیاید و برای بحث کیفیت نیز با استفاده از امکانات موجود در استان و کشور به گونه ای برنامه ریزی خواهیم کرد تا مردم با کمترین مشکل این سال سخت را پشت سر بگذارند.
 
وی با اشاره به اینکه تلاش خواهیم کرد تا این سال سخت از نظر آبی با کمترین مشکل پشت سر گذاشته شود، گفت: دائم مسایل خوزستان پایش می‌شود و در این زمینه تصمیمات خوبی اتخاذ شده است که اگر اتخاذ نمی شد با شرایط سخت‌تری مواجه می شدیم.
 
وزیر نیرو با بیان اینکه در شرایط موجود باید همکاری های بین دستگاهی و بین قوه ای را بسیار بیشتر از گذشته داشته باشیم تا مردم سختی کمتری متحمل شوند، افزود: آب متعلق به مردم است؛ اگر خوب مدیریت شود مردم منتفع و اگر بد مدیریت شود مردم ضرر خواهند کرد.
 
محرابیان عنوان کرد: اکثر عدم رعایت الگوی کشت و مدیریت مصرف آب مربوط به بخش هایی است که کلان آب مصرف می کنند و اما این بخش ها باید همکاری داشته باشند تا بتوانیم این شرایط سخت را پشت بگذاریم.
 
وی با بیان اینکه در خوزستان طرح های متعددی برای حل مشکل آب شرب داریم، افزود: همه طرح های آبرسانی در خوزستان باید فعال شوند، به ویژه طرح هایی که میزان پیشرفت فیزیکی بیشتری دارند باید در اولویت قرار دهیم و در اسرع وقت به اتمام برسانیم.
 
وزیر نیرو با اشاره به طرح آبرسانی غدیر گفت: در طرح غدیر در شرایط موجود در کمیت و کیفیت مشکل داریم. در اجرای طرح میان مدت غدیر به دنبال افزایش حجم آب غدیر به 20 متر مکعب هستیم. همچنین به دنبال آن هستیم تا این بخش از آب غدیر را از آب گوارای دز تامین کنیم.
 
محرابیان ادامه داد: تلاش خواهیم کرد در 6 ماهه اول سال آینده بتوانیم 10 متر مکعب حجم آب در طرح غدیر را به 20 متر مکعب برسانیم و این حجم را از منبع سد دز تامین کنیم.
 
وی افزود: سرعت اجرای پروژه آبرسانی غدیر در طول یک ماه اخیر بالا رفته است اما این سرعت مطلوب نیست و باید شاهد افزایش سرعت اجرای طرح میان مدت غدیر باشیم.
 
وزیر نیرو با اشاره به بحث فاضلاب شهرهای خوزستان گفت: برای فاضلاب شرق اهواز، تصفیه خانه آماده است و پذیرش آزمایشی این تصفیه خانه انجام شده است. در حال حاضر 82 جبهه کاری در اهواز فعال شده است که البته انتظار داریم این جبهه های کاری افزایش یابد.
 
محرابیان ادامه داد: مساله فاضلاب شبکه غرب اهواز نیز باید به سرعت پیگیری شود و به مناقصه برود تا بتوانیم پس از انتخاب پیمانکار، کار را در غرب اهواز نیز تکمیل کنیم.
 
وی با بیان اینکه تصمیم گرفته ایم برای خوزستان 200 هزار متر مکعب آب شیرین کن ایجاد کنیم، گفت: برای تامین آب دائم شهرهای خوزستان علاوه بر طرح های آبرسانی، 200 هزار متر مکعب آب شیرین کن طی چهار سال آینده ایجاد خواهیم کرد تا با پشتیبانی این آب شیرین‌کن‌ها مشکل آبی در شهرهای خوزستان نداشته باشیم.

لینک کوتاه
وزیر نیرو کشور درگیر خشکسالی

اخبار مرتبط

نظرات شما