برای اولین بار در کشور تلاشگران ذوب آهن اصفهان در کارگاه نورد 650 یا همان کارگاه تولید ریل ملی موفق به تولید ریل 54E1 مطابق با استاندارد EN-13674 برای بهره برداری در متروی کلان شهر تهران شدند .

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از شمانیوز: مهرداد تولائیان معاون بهر برداری ذوب آهن اصفهان در این خصوص گفت : پیرو تولیدات ریلی ذوب آهن ، از جمله ریل های  60E1 و U33 برای خطوط راه آهن ، ریل  S49 برای متروی بهارستان ، ریل R18 برای معادن و ریل زبانه سوزن ، 12 مردادماه ریل 54E1 نیز برای مترو کلان شهر تهران تولید شد تا کشور از واردات این نوع ریل بی نیاز شود .
 
وی با اشاره به کیفیت مطلوب ریل ذوب آهن اصفهان که در خطوط ریلی کشور به کارگرفته شده است ، افزود : ریلی که امروز تولید شد ، پس از کنترل ، بازرسی و بارگیری برای مترو تهران که حجم بالایی از مسافر را دارد و از حساسیت ویژه ای برخوردار است ،ارسال می شود .
 
علی عبدالله‌پور مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه نیز در این خصوص گفت : در گذشته از ریل 60E1 ذوب آهن اصفهان استفاده کرده ایم که از کیفیت بالایی برخوردار است و قطعاً با توجه به اینکه تولید ریل 54E1 نیز بر اساس استانداردهای بین المللی است ، کیفیت بسیار مطلوبی دارد .
 
وی افزود : در متروی تهران تنها جهت تعمیرات و نگهداری سالانه به 500 شاخه ریل 54E1 نیاز داریم که قطعاً شرکت ساخت نیز جهت توسعه خطوط ریلی متقاضی این محصول است .
 
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه ، این مترو را اولین متقاضی ریل 54E1 از ذوب آهن اصفهان معرفی کرد وافزود : سایر متروهای کشور از جمله قطار شهری مشهد ، متروی اسلامشهر و سایر شهرها نیز به زودی متقاضی این ریل خواهند بود .
 
عبدالله‌پور ، تولید ریل در ذوب آهن اصفهان در شرایط تحریم را یک اقدام بسیار ضروری و استراتژیک برای توسعه حمل و نقل ریلی دانست و گفت : قبلاً ریل مترو از کشور اطریش وارد می شد که با شدت گرفتن تحریم ها ، به ناچار از کشورهای روسیه و ترکیه ریل وارد کردیم که از آن کیفیت برتر برخوردار نبود هزینه تعمیر و نگهداری را نیز افزایش داد .
 
وی افزود : در شرایط تحریم که مشکلات مالی نیز وجود دارد ، دغدغه تامین ریل یکی از مهمترین مسائل ما است و به تدریج تامین آن حتی از کشورهای روسیه و ترکیه هم سخت شد .
 
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه افزود : تولید ریل در ذوب آهن اصفهان نه تنها صرفه جویی اقتصادی دارد و مانع خروج ارز از کشور می شود ، بلکه دغدغه ما برای تامین ریل را از بین برد و مهمتر از همه اینکه ، وابستگی ما در حمل و نقل ریلی را به سایر کشورها کاهش داد
 
محمد امین یوسف زاده مدیر مهندسی نورد ذوب آهن نیز گفت : در ادامه برنامه تولید ریل در نورد 650 و تکمیل سبد ریل کشور ،هدف ما در این ماه تولید ریل 54E1 بود که امروز 12 مردادماه تست شد و مطابق استاندارد EN13674 به هدف رسیدیم .
 
وی با اشاره به سابقه ذوب آهن در تولید ریل S49 برای متروی بهارستان اصفهان ، اظهار داشت : از خصوصیات این ریل که مخصوص مترو هست و در مترو تهران به کار می رود ، استحکام و مقاومت بیشتر است که میزان تحمل بار مسافری بالایی را دارد
 
وی افزود : سفارشی که در حال حاضر داریم کمتر از هزار تن است . تولید انبوه این ریل کیلد خورد و با توجه به استفاده از این ریل در مترو تهران ، قطعاً سفارش های بعدی را هم خواهیم داشت .
 
علیرضا مهرابی سرپرست کارگاه 650 نیز اظهار داشت : نسبت به 60E1 ابعاد کوچک تری دارد ، به همین دلیل تولید آن سخت تر است .
 
وی با اشاره به اینکه ریل تولیدی ذوب آهن همه مشخصات یک پروفیل قابل ارسال برای مصرف را دارد ، افزود :  در نورد رسیدن به ابعاد پروفیل 54E1 سخت تر از سایر ریل ها است به همین دلیل پروسه طراحی این ریل زمان بسیاری برده و سپس تراش غلتک صورت گرفت تا در نهایت به جمع بندی نهایی برای تولید رسیدیم .

لینک کوتاه
ریل ۵۴E۱ ذوب آهن اصفهان متروی تهران واردات ریل

اخبار مرتبط

نظرات شما