در حالی بانک مرکزی مدعی است که 4.6 میلیارد دلار بابت واردات کالاهای اساسی تامین ارز کرده که در این بین مشخص نیست 130 میلیون دلار را که به نام «سایر» ثبت و بابت آن ارز 4200 تومانی پرداخت کرده کدام کالاها را در بر می‌گیرد. پیگیری‌ها برای دریافت توضیح از بانک مرکزی هم تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، اختلاف بین آمار گمرک ایران و بانک مرکزی در رابطه با جریان تامین ارز واردات هنوز شفاف نشده است. این در حالی است که بانک مرکزی اعلام کرده از ابتدای امسال تا نیمه تیر ماه 5.5 میلیارد دلار بابت کالاهای اساسی تامین ارز انجام داده که 4.6 میلیارد دلار آن برای اقلام زیر نظر وزارت صمت و کشاورزی برای شش قلم کالای کشاورزی و اساسی شامل جو (580 میلیون دلار)، دانه های روغنی (883 میلیون دلار)، ذرت (1.2 میلیارد دلار)، روغن خام (حدود یک میلیارد دلار)، کنجاله سویا (483 میلیون دلار) و گندم (225 میلیون دلار) بوده است.
 
بانک مرکزی در کنار این شش قلم، 130 میلیون دلار هم به عنوان «سایر» اعلام کرده است. اما مساله اینجاست که ارز 4200 تومانی در حال حاضر فقط محدود به پرداخت شش قلم ذرت، جو، دانه های روغنی، کنجاله سویا، گندم و روغن خام است و به همراه آن بخشی از بهداشت و درمان را هم در بر می گیرد. بر این اساس اینکه این 130 میلیون دلار که به عنوان «سایر» اعلام شده برای کدام یک از اقلام است، وضعیت مشخصی ندارد.
 
حال این سوال که آیا این مبلغ بابت اقلامی که پیش از این در لیست ارز 4200 تومانی بوده اند پرداخت شده یا مربوط به بخش های دیگری است، بی پاسخ مانده و نمی توان احتمال اینکه این مبلغ برای بخش دارو یا واکسن پرداخت شده را مطرح کرد؛ چراکه طبق اعلام بانک مرکزی، از این 5.5 میلیارد دلار تامین ارز شده، بالغ بر 900 میلیون دلار مربوط به حوزه بهداشت و درمان بوده است.
 
 130 میلیون دلار هر چند که در مقابل مجموع واردات چندین میلیارد دلاری رقم چشمگیری نیست اما در هر صورت همین میزان ارز 4200 تومانی که فاصله آن با ارز نیمایی یا بازار آزاد حدود 25 هزار تومان است، حداقل 20 هزار تومان فاصله و به عبارتی رانت ایجاد می کند که مشخص کردن نه تنها این 130 میلیون دلار بلکه وضعیت هر یک دلار آن بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
 
اما بانک مرکزی عمدتا در پیگیری هایی که از آن بابت تعیین تکلیف وضعیت ارز یا ارز واردات می شود پاسخی ارائه نمی کند و در رابطه با این رقم 130 میلیون دلار نیز پیگیری های ایسنا از این بانک تاکنون  به نتیجه نرسیده است.
 
این در حالی است که در گزارش گمرک ایران اعلام شده که از ابتدای امسال تا نیمه تیر ماه 25 قلم کالا در قالب 4.5 میلیارد دلار ترخیص شده که فقط 3.2 میلیارد دلار آن مربوط به این شش قلم است و عدد 130 میلیون دلار در آمار گمرک ایران دیده نمی شود.
 
 
 
 
 

لینک کوتاه
واردات ۱۳۰ میلیون دلار کالا ارز ۴۲۰۰ تومانی

اخبار مرتبط

نظرات شما