اگرچه خریداران خودرو در انتظار اخبار مثبت و کاهش قیمت، دست از خرید کشیده اند اما روند قیمت برخی خودروهای پرتیراژ صعودی است؛ فعالان بازار می‌گویند احتمال نزولی شدن قیمت‌ها وجود دارد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، بررسی‌های میدانی خبرنگار ما از بازار خودرو نشان می‌دهد که بنیان کنونی در بازار بر پایه «انتظار» استوار است. خریداران اگرچه در بازار حضور دارند اما منتظر کاهش قیمت‌ها هستند و برای خرید دست نگه داشته اند. از آن طرف فروشندگان که معامله چندانی انجام نمی‌دهند منتظر ثبات قیمت‌ها هستند تا مصرف کنندگان به خرید ترغیب شوند.
 
خریداران عقب نشسته‌اند

 
حسین سالک یکی از خریداران که برای ارزیابی قیمت‌ها به بازار آمده بود، گفت: قیمت‌ها در بازار خودروهای صفر بالاست و تفاوت فاحشی با قیمت کارخانه دارد. من چند مرتبه در قرعه کشی خودروسازان ثبت نام کردم اما قرعه به نام من نیفتاد.
 
وی افزود: از همین رو حدود یک ماه است که به دنبال خرید خودرو از بازار هستم؛ اما هر بار که به بازار می آیم اکثر فعالان بازار می‌گویند با توجه به نزدیک بودن اجرایی شدن توافق برجام و استقرار دولت جدید، منتظر کاهش قیمت‌ها بمان. امروز هم یکی از فروشندگان معتقد بود که از روز سه شنبه به بعد قیمت‌ها در بازار شکسته خواهد شد.
 
خرید و فروش خودروهای کارکرده هم در انتظار برای کاهش قیمت‌ها، تقریباً بدون معامله است و مردم صرفاً قیمت‌ها را ارزیابی می‌کنند.
 
امیرحسین علوی که قصد فروش خودروی خود را دارد گفت: از اوایل خرداد ماه به دنبال فروش خودروی خود هستم اما هر کسی زنگ می‌زند فقط قیمت می‌پرسد.
 
وی افزود: چند نفری هم قصد خرید داشتند اما در نهایت با اعلام اینکه احتمال شکسته شدن قیمت‌ها وجود دارد، از خرید منصرف شدند و خرید را به هفته‌های آتی موکول کردند.
 
وضعیت قیمت‌ها در بازار
 
بررسی وضعیت قیمت‌ها نیز حکایت از آن دارد که اگرچه معاملات خاصی در بازار صورت نمی‌گیرد اما استفاده از لفظ صعودی یا نزولی برای بازار درست نیست؛ چرا که قیمت خودروهای پرتیراژ ایران خودرو در بازار روند افزایشی و قیمت خودروهای پرتیراژ سایپا کاهش نسبی داشته است.
 
عمده خودروهای گروه خودروسازی ایران خودرو طی یک ماه گذشته 10 تا 20 میلیون تومان در بازار رشد قیمت را تجربه کرده اند.
 
به عنوان نمونه اگرچه قیمت خودروی سمند LX در 23 خرداد ماه 193 میلیون تومان بود اما قیمت کنونی این خودرو در بازار به 199 میلیون تومان رسیده است. خودرو پژو 206 تیپ 2 نیز 23 خرداد ماه 210 میلیون تومان قیمت داشت که هم اکنون به 211 میلیون تومان رسیده است.
 
قیمت دنا معمولی 23 خرداد ماه 275 میلیون تومان بود که هم اکنون به 284 میلیون تومان رسیده است. قیمت خودروی پژو پارس سال نیز از 232 میلیون تومان به 236 میلیون تومان رسیده است.
 
همچنین قیمت تیبا از 127 میلیون تومان در 23 خرداد ماه به 129 میلیون تومان در 6 خرداد ماه رسیده است.
 
اما قیمت خودروهای پرتیراژ سایپا شاهد افت نسبتی قیمت در بازار بوده است به طوری که قیمت کوییک دنده‌ای از 151 میلیون به 150 میلیون تومان، ساینا از 145 میلیون به 143 میلیون تومان رسیده است؛ اما قیمت سایپا 111 از 133 میلیون به 134 میلیون تومان افزایش یافته و تیبا دو روی 137 میلیون تومان ثابت مانده است.
 
خودرو (مدل 1400) قیمت (6 تیر 1400) قیمت (23 خرداد 1400) قیمت (3 خرداد 1400)
سمند LX 199 میلیون تومان 193 میلیون تومان 183 میلیون تومان
پژو 405 GLX 200 میلیون تومان 198 میلیون تومان 189 میلیون تومان
پژو پارس 236 میلیون تومان 232 میلیون تومان 218 میلیون تومان
پژو 206 تیپ 2 211 میلیون تومان 210 میلیون تومان 198 میلیون تومان
پژو 206 تیپ 5 258 میلیون تومان 258 میلیون تومان 253 میلیون تومان
پژو 207 اتوماتیک 385 میلیون تومان 397 میلیون تومان 388 میلیون تومان
رنو تندر 90 E2 335 میلیون تومان 333 میلیون تومان 323 میلیون تومان
رانا پلاس 222 میلیون تومان 222 میلیون تومان 221 میلیون تومان
دنا معمولی 284 میلیون تومان 275 میلیون تومان 267 میلیون تومان
سایپا 111 134 میلیون تومان 133 میلیون تومان 128 میلیون تومان
سایپا 131 121 میلیون تومان 119 میلیون تومان 112 میلیون تومان
ساینا 143 میلیون تومان 145 میلیون تومان 143 میلیون تومان
تیبا 129 میلیون تومان 127 میلیون تومان 125 میلیون تومان
تیبا 2 137 میلیون تومان 137 میلیون تومان 133 میلیون تومان
کوییک دنده‌ای 150 میلیون تومان 151 میلیون تومان 150 میلیون تومان

 
عاقبت نامشخص صنعت خودرو
 
این وضعیت قیمت‌ها در بازار و تفاوت فاحش با قیمت کارخانه و البته عدم تمایل مردم به خرید، در حالیست که خودروسازان از حدود دو ماه پیش در حال رایزنی و برگزاری جلسه با نمایندگان مجلس برای آزادسازی قیمت هستند.
 
خودروسازان پیشنهاد کرده اند که شیوه قیمت گذاری خودرو آزاد شود؛ به شکلی که خودروهای عمومی (خودروهایی که عموم مردم چه در بخش کم‌درآمد و چه با درآمد متوسط جامعه استفاده می‌کنند)، با فرمول بهای تمام شده و در نظر گرفتن حداقل 5 درصد سود با تأیید و نظارت وزارت صمت و خودروهای اختصاصی (که همان خودروهای اختصاصی یا لوکس تولید داخل هستند که مشابه خارجی هم در جامعه دارند و خودروهای نسبتاً گران‌قیمت محسوب شده و دارای مشتریان خاص هم هستند) با پیشنهاد هیئت مدیره شرکت‌ها و تأیید و نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اساس شرایط عرضه و تقاضای بازار تعیین شود. همچنین از آن طرف نیز واردات خودرو بلامانع اعلام شود.
 
البته با توجه به عودت طرح تحول صنعت خودروی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از صحن به کمیسیون، باید منتظر ماند و دید در نهایت برای بازار خودرو کدام طرح اجرایی می‌شود.

لینک کوتاه
امید خریداران کاهش قیمت خودرو قیمت ها فراز و نشیب

اخبار مرتبط

نظرات شما