طبق تحلیل نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا داخلی، علیرغم اینکه به دلیل افزایش نرخ ارز در داخل و افزایش قیمت هر اونس جهانی طلا، قیمت هر قطعه سکه 350 هزار تومان افزایش داشته است اما حباب سکه در حال تخلیه شدن است و پایین میزان خود طی سال‌های اخیر را تجربه کرده است.

به گزارش نسیم اقتصاد ، ایسنا نوشت: محمد کشتی‌آرای در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی اظهار کرد: قیمت جهانی طلا با یک ثبات نسبی از ابتدای هفته که 1881 دلار بود، آغاز شد و این ثبات تا روز چهارشنبه ادامه داشت اما در روز پنجشنبه تا بیش از 1900 دلار هم پیش رفت. افزایش قیمت اونس جهانی طلا تحت تاثیر مسائل اقتصادی و سیاسی دنیا، به‌ویژه تورم ناشی از ویروس کرونا و کاهش ارزش دلار ایجاد شده است.
 
نایب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به اینکه پیش‌تر نیز پیش‌بینی شده بود که قیمت اونس جهانی میل به افزایش دارد و رشد آن طی چند هفته اخیر نشان داد که کاهش قیمت اونس جهانی بعید به نظر می‌رسد؛ گفت: با توجه به شرایط اقتصادی در دنیا، به زودی هر اونس جهانی طلا به کانال 2000 دلار هم خواهد رسید. تورم ایجاد شده در دنیا تحت تاثیر دو عامل یاد شده (ویروس کرونا در وهله اول و کاهش ارزش دلار به سبب چاپ اسکناس‌های بدون پشتوانه دلار)، سبب افزایش تمایل خرید طلا و سرمایه‌گذاری بر روی آن شده است؛ از همین روی برخلاف آنچه که پیش‌بینی می‌شد، با واکسیناسون شدن کشورها، اوضاع اقتصادی بهبود یابد و مجدد قیمت اونس طلا به کانال 1400 یا 1300 دلار کاهش یابد؛ این اتفاق رخ نخواهد داد.
 
وی افزود: در هفته‌ای که گذشت، بطور متوسط قیمت اونس جهانی 17 دلار افزایش یافت و در روز گذشته (پنجشنبه) به 1908 دلار رسید اما آخرین قیمت ثبت شده برای هر اونس طلا 1989 دلار است. طبیعتا افزایش قیمت اونس جهانی به انضمام افزایش نرخ ارز در داخل که حدود 350 تومان هر دلار آمریکا بطور متوسط طی یک هفته اخیر افزایش یافت، قیمت سکه و طلا را نیز تحت تاثیر قرار داد. 
 
این مقام صنفی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت ارز در داخل کشور تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار مثبت و منفی پیرامون آن است که سبب ایجاد نوسان نرخ ارز می‌شود. بنابراین هرگونه نشانه‌های مثبت از مذاکرات وین، نرخ ارز را کاهش می‌دهد. در صورتی که چنین اتفاقاتی بیفتد، بطور مسلم قیمت سکه و طلا هم کاهش خواهد داشت.
 
رشد 350 هزار تومانی قیمت سکه طی یک هفته
 
کشتی‌آرای در رابطه با تغییرات قیمت سکه و طلا در این هفته و آخرین قیمت‌ها، اظهار کرد: سکه طرح قدیم از 10 میلیون تومان در ابتدای هفته با افزایش 250 هزار تومانی به 10 میلیون و 250 هزار تومان رسید. سکه تمام طرح جدید نیز با حدود 350 هزار تومان به 10 میلیون و 410 هزار تومان افزایش قیمت داشت. نیم سکه، ربع سکه و سکه‌های یک گرمی نیز هریک با 50 هزار تومان افزایش قیمت نسبت به ابتدای هفته، در آخرین معاملات پایان هفته به ترتیب اینگونه تعیین قیمت شده‌اند که نیم سکه پنج میلیون و 900 هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و 900 هزار تومان و سکه‌های یک گرمی دو میلیون و 250 هزار تومان قیمت دارند. 
 
این مقام صنفی تشریح کرد: براین اساس بیشترین میزان افزایش قیمت را سکه طرح جدید داشته است به این دلیل که حباب آن بسیار کاهش پیدا کرد. اینکه نیم سکه، ربع سکه و سکه‌های یک گرمی، افزایش کمتری را نسبت به سکه‌های تمام تجربه کرده‌اند، به علت کاهش تقاضا برای خرید این قطعات سکه‌هاست. نکته قابل توجه ایناست که در هفته گذشته، حباب سکه به پایین‌ترین سطح خود رسید؛ حداقل میزان حباب سکه طی هفته اخیر  50 هزار تومان و حداکثر آن 100 هزار تومان بوده است.
 
تعادل عرضه و تقاضا، حباب سکه را تخلیه کرد
 

وی با بیان اینکه تخلیه قابل توجه حباب سکه نشان‌دهنده تعادل عرضه و تقاضا در بازار است، افزود: نکته مهم و جالب دیگر این است که طی یک هفته اخیر معاملات و دادوستدها بسیار واقعی بود و مشتریان (اعم از فروشنده و خریدار) مصرف‌کننده بودند و تقاضایی برای جنبه سرمایه‌گذاری وجود نداشت، از همین روی حباب سکه نوسان محدود و به سمت تخلیه شدن بود. 
 
نایب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر در رابطه با قیمت طلا در هفته اخیر، نیز اظهار کرد: باتوجه به افزایش قیمت اونس جهانی و نرخ ارز که اشاره شد، هر مثقال طلای آب شده 17 عیار نیز مشمول افزایش قیمت شده و به چهار میلیون و 534 هزار تومان رسیده است. همچنین هر گرم طلای 18 عیار با حدود 15 هزار تومان افزایش تا یک میلیون و 50 هزار تومان هم در طول هفته افزایش یافت اما با تعدیلی که صورت گرفت، آخرین قیمت هر گرم طلای 18 عیار یک میلیون و 40 هزار تومان مبنای معاملات در آخر هفته بود.

لینک کوتاه
نایب رییس اتحادیه طلا قیمت سکه

اخبار مرتبط

قیمت سکه و طلا 6 دی 1402

قیمت سکه و طلا 6 دی 1402

قیمت سکه امامی نسبت به دیروز تفاوت چندانی نداشته و در محدوده 29 میلیون و 379 هزار تومان... 6 دی 1402

قیمت سکه و طلا 29 آذر 1402

قیمت سکه و طلا 29 آذر 1402

سکه امامی نسبت به دیروز با ریزش قیمت 90 هزار تومانی همراه شده و به 29 میلیون و 8 هزار تومان... 29 آذر 1402

نظرات شما