رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا در نشست خود با مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو ضمن تاکید براینکه نابسامانی بازار خودرو به سبب وجود واسطهگران و دلالان بوده است، کمک به خودروسازان را کمک به اقتصاد و تولید دانسته و معتقد است که خودروی ملی که با بهکارگیری توان و استعداد متخصصان ایرانی تولید میشود، بایستی مورد حمایت قرار گیرد.
به گزارش
نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، سردار محمدرضا مقیمی در نشست امروز (شنبه) با مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو، این شرکت را جزو بنگاههای شاخص کشور دانست و گفت: ایدهآلترین نوع عملکرد ایرانخودرو، طی دو سال اخیر و بهویژه طی سال گذشته بوده است که علیرغم مشکلات متعدد سالهای گذشته در حوزه تولید، توزیع و سایر حوزههای مرتبط با اقتصاد، کاهش و خروجی این خودروساز بهبود یافته است.
رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا، با بیان اینکه پشتیبانیها و مانعزداییها از سال گذشته در ایرانخودرو آغاز شده و مدیران این شرکت روی پای خود ایستادهاند؛ گفت: ایرانخودرو با پشتیبانی از سازمان، موانع خود را شناسایی کرده و پشت سر گذاشته است. پلیس امنیت اقتصادی نیز در بخشهای مختلف به حوزه اقتصادی کمک کرده است؛ در حال حاضر بهترین شرایط را از منظر امنیت اقتصادی در ایرانخودرو شاهد هستیم.
وی افزود: در سال پشتیبانی و مانعزداییها در مسیر تولید، بایستی بتوانیم با تمام توان، تلاش کنیم تا این شعار عملی شود و به تولید و ارتقای توان آن کمک کرده و از شکلگیری اتفاقات ناگوار برای حوزه کار جلوگیری کنیم. با حفظ و ارتقای تولید، میتوان نیروی کار را حفظ کرده و هزینهها را هم کاهش داد.
حمایت از خودروهای ملی
سردار مقیمی مشکلات ایجاد شده در حوزه بازار خودرو در سال گذشته را ناشی از حضور واسطه بین ایرانخودرو و مصرفکنندگان دانسته و تصریح کرد: مدیران ایرانخودرو تلاش کردند تا شرایط را بهبود بخشیده و نتایج خوبی هم حاصل شد؛ آرامش فعلی حاکم بر فضای اقتصادی و جامعه در موضوع خودرو حاصل برنامههای اجرا شده توسط خوردوسازان ما و بهویژه گروه صنعتی ایرانخودرو است.
رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا، ضمن تاکید بر ارتقای کمی و کیفی محصولات، ابراز امیدواری کرد: با مباهات و سربلندی از کالای ایرانی استفاده کنیم که به دست توانمند کارگران ایرانی تولید میشود. این امر باعث گردش چرخ اقتصاد و حفظ امنیت و اشتغال کشور خواهد بود.
کراس اوور جدید به زودی رونمایی میشود
فرشاد مقیمی- مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو- نیز در نشست با رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا، ضمن قدردانی از پشتیبانیهای این نهاد از صنعت خودروی کشور، از افزایش سهم تولیدات متعلق به گروه ایران خودرو در سال1400 خبر داد.
وی با بیان اینکه سال 1399 را با افزایش 35 درصدی تولیدخودرو سواری و رشد 67 درصدی تولید خودروهای سنگین و نیمهسنگین نسبت به سال 1398، ارتقای کیفیت پنج محصول فعلی و به تولید رساندن محصول جدید تارا به پایان رساندیم؛ اظهار کرد: رشد تولید محقق شده با تولید بیش از 99 درصد از محصولات به صورت داخلی و سهم کمتر از یک درصدی خودروهای مونتاژی رقم خورده است. این موفقیت حاصل تلاش کارگران و جهادگران تولید در ایرانخودرو و شرکتهای قطعهساز و تامینکننده در شرایط تحریم و کرونا بوده است.
180 هزار دستگاه خودرو، محصولات جدید خواهد بود
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با بیان اینکه صنعت خودروی کشور 20 درصد رشد را در سال گذشته تجربه کرده که سهم ایرانخودرو در این میان 83 درصد بوده است؛ در اعلام برنامه این گروه خودروسازی برای سال 1400 گفت: تعداد تولید خودرو در ایرانخودرو در سال جاری 130 هزار دستگاه بیشتر از سال گذشته خواهد بود. برنامهریزی شده است تا قریب به 180 هزار دستگاه خودرو از تولیدات امسال، متعلق به محصولات جدید باشد. ضمن اینکه کیفیت محصولات و خدمات را به سطح انتظار و شایستگی مردم ایران خواهیم رساند.
مقیمی با بیان اینکه در حوزه ارتقای کیفیت محصولات توانستیم نخستین خودروی پنج ستاره تمام ایرانی را در سبد محصولات خود قرار دهیم؛ تاکید کرد: در حال حاضر بخش عمده محصولات ایران خودرو دارای چهار ستاره کیفی هستند.
این مدیر خودروساز در ادامه از رونمایی کراساوور ایرانخودرو در آینده نزدیک خبر داد و گفت: طبق نقشه راه ایرانخودرو، هر سال یک محصول جدید وارد بازار خواهیم کرد. پروژههای توسعه موتور و قوای محرکه نیز به موازات توسعه محصول در دستور کار ایران خودرو قرار دارد.
تا پایان ماه جاری، معوقات ایرانخودرو به زیر 10 هزاردستگاه میرسد
وی تصریح کرد: در سال گذشته توانستیم با کاهش 80 درصدی، تعداد تعهدات معوق را از 111 هزار دستگاه در انتهای سال 1398، به 21 هزار دستگاه در پایان سال 1399 برسانیم. در حال حاضر نیز این عدد به 15 هزار دستگاه رسیده و تا پایان فروردین ماه نیز به عددی کمتر از 10 هزار دستگاه خواهد رسید. با در نظر گرفتن رعایت حقوق شهروندی برای تمامی مشتریان ایرانخودرو، در نظر داریم تا در سال جاری، هیچگونه تعهد معوقی نداشته باشیم و برخی خودروها همچون تارا را پیش از فرا رسیدن موعد تحویل، به دست مشتریان برسانیم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو، ضمن اشاره به کاهش هزینه حدود 22 هزار میلیارد ریالی ناشی از اجرای پروژههای کاهش هزینه در سال 1399، تاکید کرد: این روند در سال جاری نیز با هدف کاهش بهای تمام شده تولید ادامه خواهد داشت.
مقیمی رشد 35 درصدی تیراژ تولید، تغییر در ترکیب تولیدات و تعمیق ساخت داخل را عامل اصلی حفظ نیروی کار و اضافه شدن 150 هزار نفر نیروی جدید به شبکه تامین و قطعهسازان ایرانخودرو دانسته و تصریح کرد: با کاهش قابل توجه سهم خودرو های مونتاژی توانستیم ضمن حفظ اشتغال موجود، نیروی کار جدید را نیز به این شبکه اضافه کنیم. در سال گذشته سهم خودروهای مونتاژی به کمتر از یک درصد کاهش یافته است و این در حالی است که در سال 1397، بالغ بر 13 درصد تولید به خودروهای مونتاژی اختصاص داشت.
این مدیر خودروساز، ضمن اشاره به فعالیتهای صورت گرفته در تعطیلات نوروز و فعالیت خطوط تولید قطعهسازان و تکمیلکاری ایرانخودرو، تصریح کرد: با اقدامات سال گذشته و به ویژه در پایان سال، 23 هزار و 800 دستگاه خودرو در تعطیلات نوروزی با همکاری سازندگان و تامینکنندگان به مشتریان تحویل شد که تاثیر بسیاری در ایجاد آرامش در بازار داشته است.
رکورد 10 ساله اخیر ایرانخودرو نیز شکسته شد
وی در ادامه به احیای خط تولید اتوبوس اشاره کرده و گفت: ایرانخودرو دیزل در سال گذشته 3700 دستگاه انواع خودروی سنگین و نیمهسنگین را به تولید رساند و بدین ترتیب رکورد تولید 10 ساله اخیر خود را پشت سر گذاشت. 33 درصد از این میزان به محصولات مونتاژی اختصاص داشته است و این نیز در حالی است که در سال 1398 خودروهای مونتاژی سهم 67 درصدی در تولیدات ایرانخودرو دیزل داشته است.
مقیمی ادامه داد: آغاز تولید انبوه اتوبوس آمبولانس نیز از دستاوردهای مهم سال گذشته ایرانخودرو دیزل بوده و تولید داخلی این محصول، صرفهجویی ارزی بالایی را ایجاد کرده است. همچنین طراحی و تولید کامیون 6 در 6 دیزلی با کاربریهای خاص، آتشنشانی و امداد و نجات هم دستاورد دیگر سال گذشته این شرکت بوده است. تاکنون این کامیون از منابع خارجی تامین شده است اما در نیمه اول امسال ظرفیت تولید 200 دستگاه از این کامیون وجود دارد که این ظرفیت تا پایان سال به 600 دستگاه قابل افزایش است.
نظرات شما