یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه رانت توزیع شده در 3 سال خیر از محل ارز ترجیحی بیش از 10 برابر یارانه ایرانی ‌ها بوده، گفت: حذف ارز ترجیحی اجتناب ناپذیر است و باید با تدابیری آن را حذف کرد.

به گزارش نسیم اقتصاد، میثم هاشمخانی در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: اختلاف کلیدی دولت و مجلس در بودجه 1400، حذف ارز 4200 تومانی بود. مجلس معتقد است که با ارائه بخشی از منابع حذف ارز دولتی در قالب یارانه به مردم، می‌توان اثرات آن‌را برای مردم جبران کرد.

 
وی ادامه داد: اینکه برخی از مقامات دولتی اعلام می‌کنند که جایگزینی ارز 4200 با یارانه منجر به تورم می‌شود اساساً حرف نادرستی است. برای اثبات اشتباه بودن این مدعا کافی است توجه کنیم که در 8 سال اخیر یارانه مردم، حتی یک ریال افزایش نیافت اما تورم افزایش یافته است.
 
این کارشناس اقتصادی با اشاره به موفق نبودن سیاست ارز دولتی، گفت: تجربه سه سال اخیر نشان می‌دهد ارز 4200 کنترل کننده تورم نبوده است. نرخ دلار در ابتدای دولت آقای روحانی 3 هزار و 400 تومان بود و دلار 4200 تومانی به معنی افزایش بیست درصدی نرخ دلار از ابتدای 8 سال گذشته است. بنابراین قاعدتاً کالاهایی که ارز 4200 تومانی می‌گیرند باید 20 درصد گران‌تر از 8 سال قبل باشد اما ما حتی یک مصداق هم در این باره نداریم و بسیاری از واردکنندگان با ارز ترجیحی، اقلام وارداتی را به نرخ بازار آزاد فروختند؛ از طرفی ارزش رانتی که به واسطه ارز 4200 توزیع شده (اختلاف ارز دولتی با ارز بازار) در 3 سال اخیر بیش از 10 برابر کل یارانه نقدی سالانه کل ایرانی‌ها بوده است که به جیب نورچشمی‌ها رفته است.
 
وی ادامه داد: برخی از متخلفین مجازات می‌شوند اما خیلی از آنها حتی شناسایی هم نمی‌شوند؛ وقتی رانت ارز 4200 تومانی 10 برابر یارانه نقدی خانوار است یعنی ارز ترجیحی در بودجه سالانه حفره‌ای 10 برابر کل یارانه نقدی ایجاد کرده که با وادار شدن بانک مرکزی به چاپ پول پر می‌شده است.
 
این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: نورچشمی‌ها به ذخایر ارزی کشور حمله کرده اند و ما با ارز دولتی چوب حراج را به ذخایر ارزی کشور زده ایم.
 
وی تصریح کرد: قطعاً ارز ترجیحی باید با تدابیری حذف شود و منابع ناشی از آن، بخشی صرف پرداخت یارانه نقدی به دهک‌های آسیب پذیر و بخشی صرف جبران کسری بودجه شود.

لینک کوتاه
حذف ارز ترجیحی اتخاذ تدابیر لازم اجتناب‌ناپذیر

اخبار مرتبط

نظرات شما