یک کارشناس اقتصادی گفت: با ورود خودرو به بورس، دلالی از چرخه توزیع خودرو حذف شده و سوددهی کارخانههای خودروسازی افزایش مییابد؛ همچنین با رشد مالیات، بخشی از کسری بودجه نیز تامین می شود.
به گزارش
نسیم اقتصاد، علی سعدوندی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص ایده فروش خودرو در بورس، اظهار داشت: هر کاری که سبب حذف دلال شود و رابطه مستقیمی بین مشتری و کارخانه شکل دهد، خصوصاً در شرایط فعلی، به نفع اقتصاد کشور است، خصوصاً در موضوع خودرو که در حال حاضر اولویت بالایی نیز در جامعه دارد.
وی افزود: با ورود خودرو به بورس، دلالی و واسطهگری از چرخه توزیع خودرو خارج شده و سوددهی کارخانههای خودروسازی نیز افزایش مییابد، علاوه بر آن، عایدی دولت از مالیات نیز افزایش یافته و بخشی از کسری بودجه نیز تأمین میشود.
اعضای شورای رقابت بهدرستی وظیفه خود را انجام نمیدهند
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه قیمتگذاری شورای رقابت در این مدت با شیوه نادرستی صورت گرفته است، گفت: متأسفانه اعضای شورای رقابت بهدرستی وظایف خود را انجام نمیدهند البته شکی نیست که در حال حاضر انحصار در بازار خودرو وجود دارد اما انحصار قیمتگذاری نیز بدعتی است که با سیاستگذاری اقتصادی دولت صورت گرفتهاست و این مورد نیز مزید بر علت شدهاست.
سعدوندی افزود: به نظر بنده در موضوع فروش خودرو، قیمتگذاری اصلاً معنایی ندارد، وظیفهای که شورای رقابت باید به سرانجام میرساند این بود که سیاستها به نحوی اصلاح شود که پنجره واردات خودرو به نحوی منطقی باز باشد تا این انحصار شکسته شود و مهمتر اینکه به شرکتهای خصوصی کوچک اجازه ورود به صحنه تولید و فروش خودرو داده شود که متأسفانه در حال حاضر اینطور نیست و همچنان بازار انحصاری مانده است.
قیمتگذاریهای شورای رقابت سبب تحکیم انحصار در تولید خودرو است
وی خاطر نشان کرد: این نوع قیمتگذاریها تأثیر چندانی بر رقابت ندارد و حتی در این چندسال باعث تحکیم انحصار شدهاست. در حال حاضر اگر دقت کنید اهرم فشار شورای رقابت بالای سر شرکتهایی که ممکن است بخواهند وارد صنعت خودروسازی شوند نیز وجود دارد و آن شرکتها هم میدانند که برای ورود به بازار، شورای رقابت برای محصولاتشان قیمتگذاری خواهد کرد که این مورد مانعی جدی برای ورود به این صنعت است و راه را برای هر نوع اختلاس برای ورود بازیگران جدید در جهت تحکیم انحصار باز میکند.
این استاد بانکداری و اقتصاد کلان در واکنش به سخنان رئیس شورای رقابت، درباره اینکه روش قرعهکشی فروش خودرو، بهترین راه است، گفت: مطلقاً این روش قابل دفاع نیست، باید از ایشان پرسید با چه منطقی این ادعا را مطرح کردهاند؟ در حال حاضر روش فعلی باعث شده که هم خودروساز و هم مصرفکننده متضرر شوند، این سیاستهای مخرب با وجود آزمایش چندساله، همچنان پذیرفته شده است و اجرایی میشود ولی سیاستهای اصلاحی به دلایل غیرمنطقی، کنار گذاشته میشود.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز یکشنبه 16 اردیبهشت با افت 5185.92 واحدی به 2,259,731.36 واحد... 16 اردیبهشت 1403
رونق تولید موضوعی است که در سال های اخیر بیشتر مورد توجه سیاست گذاران کلان و مسئولان... 16 اردیبهشت 1403
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز سهشنبه 11 اردیبهشت با افت 12226.36 واحدی به 2,268,845.42 واحد... 11 اردیبهشت 1403
با تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، بازارگردانی از حالت الزامی خارج و در... 9 اردیبهشت 1403
بازار سرمایه پس از رشدی که در دو روز گذشته تجربه کرد، امروز (3 اردیبهشت) معاملات خود را با... 3 اردیبهشت 1403
شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (سه شنبه 21 فروردین ماه) با 7 هزار و 47 واحد رشد در... 21 فروردین 1403
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: عملکرد دولت جدید در بازار سرمایه به عنوان یکی از عوامل... 21 فروردین 1403
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه کشور در سال 1402 سال خوبی را پشت سر نگذاشت و سالی... 16 فروردین 1403
نظرات شما