قیمت مسکن در تهران در آستانه 21 میلیون تومان قرار گرفت که نشان دهند رشد حدود 6 میلیون تومان بهای خانه در 4 ماه نخست سال است . انتظار این بود بهای مســکن در سال 99 به دلیل کاهش میزان معامــلات، روند کاهشی به خود بگیرد. به ویژه که همه گیری کرونا دست مردم را تنگ تر و توان خرید آن‌ها برای مسکن را هم کمتر کرده بود. اما چنین نشد و درست در روزهای ویروس زده اقتصاد، بهای خانه هم شانه به شانه طلا ، دلار و بورس در حال افزایش است.

به گزارش نسیم اقتصاد، اما گزارش رشد حدود 2 میلیون تومان مسکن در تیر نسبت به خرداد در شرایطی از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام شده که دولت در نظر دارد به 900 هزار مستاحر وام ودیعه 20 تا 50 میلیون تومانی پرداخت کند . وامی‌که به گفته فعالان بازار کفاف اجاره یک اتاق 15 متری هم اینروزها نمی‌دهد. بیت الله ستاریان کارشناس مسکن می‌گوید: طرح‌هایی این چنین همانند یک مسکن است که تنها برای مدتی کوتاه می‌تواند جو بازار را آرام نگه دارد و تا زمانی که مشکل عرضه مسکن حل نشود، رشد قیمت‌ها در بازار همچنان ادامه خواهد داشت . او معتقد است که روند روبه رشد قیمت مسکن و به تبع آن اجاره بها در ماه‌های آینده هم ادامه خواهد داشت و به تبع آن شاهد افزایش حاشیه نشینی و کپر نشینی در کشور خواهیم بود.

تنها 5 درصد خانه‌ها خالی هستند

رشد فزاینده قیمت مسکن با توجه به محدودیت درآمدهای نفتی دولــت و توجه به مالیات، دولت و مجلس را بــه یاد قانون مالیات واحدهای مسکونی خالی انداخته است. به گفته رئیس سابق مجلس شورای در تهران 500 هزار مسکن اضافه و در کل کشور 2 میلیون مسکن خالی داریم.
البته آخرین سرشماری انجام شده روایت دیگری از تعداد خانه‌های خالی در کشور دارد . بر اساس سرشماری نفوس سال 95 در اســتان تهران 3 میلیون و 890 هزار واحد مسکونی وجود داشته که 490 هزار تای آنها یعنی معدل 13 درصد تعداد خانه‌های موجود تهران خالی بوده است . به عبارت دیگر تعداد خانه‌های خالــی تهران بیش از دو برابر استاندارد جهانی است. موجودی مسکن کل ایران نیز در سال 90 حدود 21 میلیون و 663 هزار واحد بوده که با 17 درصد رشد به 25 میلیون و 412 هزار واحد رسیده است . در مقابل، آمار خانه‌های خالی از یک میلیون و 663 هزار واحد به 2 میلیون و 584 هزار واحد افزایشیافته و حدود 55 درصد رشد کرده است . اما ستاریان این آمارها را قبول نداشته و می‌گوید : در سال 94 یعنییک سال قبل از انجام آخرین سرشماری صورت گرفته به واسطه وقوع برجام شاهد رشد تعداد ساخت و ساز وتکمیل پروژه‌های ساختمانی بودیم . به همین دلیل به یکباره تعداد خانه‌های خالی از افزایش یافت.
او بابیان اینکه در تهران متوسط اجاره دریافتی بین 3 تا 20 میلیون تومان است، ادامه داد: در شرایطی مالکان حاضر به اجاره واحدهای مسکونی خود نمی‌شوند که درآمد حاصل از اجاره از هزینه‌های آن کمتر باشد . در اقتصادی که حداقل اجاره از حقوق یک ماه یک کارگر بیشتر است چرا باید صاحب خانه خانه خود را خالی بگذارد و از درآمد آن بی بهره بماند. به گفته ستاریان، حدود 4 تا 5 درصد کل خانه‌های موجود در کشور خالی هستند که متناسب با استانداردهای جهانی است.

رونق توافق‌های نانوشته در پی پلیسی کردن بازار اجاره

اما قیمت گذاری دستوری اجاره بها از دیگر راه کارهای دولت برای کنترل بازار اجاره بهاست . بر اساس آنچه به تصویب دولت رسیده سقف افزایش اجاره بها در تهران تا 25 درصد، در کلان‌شهرها تا 20 درصد و در شهرهای دیگر تا 15 درصد افزایش است. اما فعالان بازار چندان امیدیبه اجرایی شدن این طرح ندارند . مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه قیمت اجاره در کشور متناسب با بهای ملک تعیین می‌شود، به نسیم اقتصاد گفت: در شرایطی که قیمت ملک حدود 40 درصد افزایشیافته است نمی‌توان انتظار داشت که بهای اجاره حداکثر 25 درصد رشد کند .
به گفته او، با پلیسی کردن بازار اجاره تنها توافق‌های نانوشته و حجم دادرسی‌ها را افزایش می‌دهیم و در عمل کنترلی در قیمت‌ها رخ نمی‌دهد .

قیمت خرید یک آپارتمان 60 متری معادل حقوق 37.5 سال یک کارگر

بر اساس گزارش دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران 20 میلیون و 986 هزار تومان برآورد شده که نسبت به ماه گذشته که متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی 19میلیون و 71 هزار تومان بود، افزایش حدود 1 میلیون و 914 هزار تومانی را نشان می‌دهد. در نتیجه، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در تیر ماه نسبت به خرداد ماه 10 درصد افزایشیافته است. با این اوصاف خریدیک واحد آپارتمان 60 متری چیزی حدود یک میلیارد و 260 میلیون تومان برای خریداران آب می‌خورد . برای بزرگی این عدد باید بدانید که این رقم معادل 450 ماه حداقل حقوق( دو میلیون و 800 هزار تومان) و 37.5 سال یک کارگر است. جوانانی که از سالها پیش قید خرید خانه را زده بودند، این روزها پیدا کردن یک خانه اجاره ای هم به کابوس زندگیشان تبدیل شده است .

 

لینک کوتاه
افزایش قیمت مسکن رشد حاشیه‌نشینی و کپر‌نشینی ماه‌های آینده

اخبار مرتبط

قیمت نفت برنت بالا رفت

قیمت نفت برنت بالا رفت

قیمت نفت در اولین ساعات تجارت در روز چهارشنبه در شرایطی افزایش یافته که آتش‌سوزی‌های... 26 اردیبهشت 1403

نظرات شما