برنامه توقف تولید دو محصول پر تیراژ خودروسازان داخلی که قادر به تأمین استانداردهای ایمنی مصرف کننده نیستند، پس از 4 سال کشمکش میان دستگاه های مسئول، بالاخره از چند ماه قبل به اجرا گذاشته شده است و صنایع خودروسازی داخلی از سال ها قبل موظف شده اند تا با توقف تولید این دو محصول، به سمت ارتقای شاخص ایمنی در سایر محصولات خود حرکت کنند.

به گزارش نسیم اقتصاد، اطلاعات نوشت: با این وجود اینک که توقف تولید محصولات مذکور فضای لازم را برای تحقیق و توسعه صنایع خودروسازی و تولید محصولات ارزان و با کیفیت ایجاد کرده است، مدیریت ضعیف حاکم بر این صنایع قادر به ترک اعتیاد رویه های غلط قبلی نیست و همچنان به بهانه های مختلف از بازگشت به تولید محصولات فاقد ایمنی دفاع می کند.

در شرایطی که ظرف دو هفته گذشته بازارداخلی خودرو با شائبه دخالت برخی خودروسازان آشفته شده و قیمت ها روند صعودی به خود گرفته است،چنانکه در این زمینه مدیر یکی از صنایع خودروسازی پیشنهاد کرده که برای بازگشت به ثبات و تنظیم بازار، دوباره تولید محصولات متوقف شده از سرگرفته شود.

این پیشنهاد بیش از آنکه راهگشای تنظیم بازار خودرو باشد، نوعی سفسطه تجاری است که از ادامه مغلطه در صنعت خودروسازی ایران دفاع می کند. پذیرش این نکته که توقف تولید خودروهای فاقد ایمنی باعث برهم ریختن بازار و نوسان قیمت در هفته های اخیر شده، همانند آن است که گرانی مواد مخدر در جامعه را ناشی از مبارزه با خرید، فروش و استعمال آن بدانیم و پیشنهاد کنیم که برای مدیریت آسیب های اجتماعی باید از مبارزه با مواد مخدر دست برداشت!

به نظر می رسد صنایع خودروسازی داخلی در شرایط فعلی که قیمت خودرو کاملا غیر منطقی گران شده، برای رهایی از اتهام نقش آفرینی در آشفته سازی بازار و ماهی گرفتن از آب گل آلود، باید در پی تعادل میان عرضه و تقاضای بازار باشد و با سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه به سمت ارتقای دانش فنی محصولات خود گام بردارد.

چنین سفسطه هایی برای مصرف کنندگانی که سالهاست محکوم به خرید از بازار انحصاری خودروهای داخلی هستند، کارایی خود را از دست داده و ممکن است دوباره پویش مردمی«# نه به خرید خودروهای صفر کیلومتر» را احیا کنند.در سالی که مزیّن به نام «جهش تولید» است، باید تمامی صنعتگران کشور همه ضوابط تولید و حقوق مصرف کنندگان را رعایت کنند و از عرضه محصولات بُنجُل و بی کیفیت که موجب ضرر اقتصاد ملی است و اشتیاق به خرید را در مصرف کننده داخلی از بین می برد، پرهیز کنند.

لینک کوتاه
تولید مجدد پراید سفسطه تجاری مغلطه صنعت خودرو

اخبار مرتبط

قصه پرواز پراید!

قصه پرواز پراید!

قیمت خودرو طی سال‌های اخیر جهش‌های فراوانی را پشت سر گذاشت. این رشد قیمتی تحت تاثیر... 22 اردیبهشت 1402

نظرات شما