رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران: قیمت جهانی مواد غذایی کاهش یافته است. هیچ دلیلی ندارد که شاهد ادامه گرانی این اقلام هستیم.

به گزارش نسیم اقتصاد، مدتی است که شاهد گرانی ناگهانی انواع حبوبات هستیم. برای بررسی دلیل یا دلیل این افزایش قیمت نامتعارف با دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی به گفتگو نشستیم. با گسترش‌‌نیوز همراه باشید.

قاسمعلی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران اظهار داشت: «افزایش قیمت حبوبات جز، گران‌فروشی و سودجویی دلیل دیگری ندارد. از نظر موجودی حبوبات و اقلام دیگر، کمبودی وجود ندارد. از همه مهم‌تر و بدتر، اختصاص ارز به مواد غذایی و تغییر و تحولاتی است که هرروز در زمینه آن صورت می‌گیرد. سرمنشأ همه این بدبختی‌ها دادن ارز دولتی است. سود واردکنندگانی که ارز دریافت می‌کنند بعضاً به چندصد درصد می‌رسد. در بعضی موارد کالایی که با ارز 4200 تومانی وارد شده است به قیمت ارز 16 هزار تومانی به مردم فروخته می‌شود».

غیرقانونی، غیرعلمی و غیرمنطقی

به‌این‌ترتیب دولت خزانه‌اش را خالی کرده و مردم اقلام موردنیاز خود را گران خریده‌اند و واردکننده، دلال و گران‌فروش به سودهای هنگفت و نامتعارف رسیده‌اند. دبیر اتحادیه بنکداران ضمن بیان این مطلب افزود: «این همان اتفاقی افتاد است که در حوزه شکر هم رخ داده است. در حال حاضر اگر با دلار 16 هزار تومانی شکر وارد کنید 3520 تومان هزینه خواهد داشت چون قیمت جهانی شکر (مثل قیمت همه انواع مواد غذایی دیگر) کاهش یافته و از 34 سنت به 22 سنت رسیده است. هیچ معنایی ندارد  که در ایران شاهد افزایش قیمت هستیم. این روند غیرقانونی، غیرعلمی و غیرمنطقی است. تنها دلیل این وضعیت گرانفروشی و سودجویی است».

ارز دولتی سم است

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در ادامه افزود: «چندی پیش در گفتگوی ویژه خبری گفتم که ارز دولتی یک سم است. با اختصاص این ارز مخالفت کردم و گفتم که ما حاضریم کالا را با دلار آزاد، ارزان‌تر به دست مردم برسانیم. دانش و تجربه در دست بازار اما قدرت و اجبار در دست دولت است. متاسفانه نگاه دولت بالا به پایین است و نظر اتحادیه‌ها، اتاق‌های فکر و کارشناسان پرسیده نمی‌شود. اگر به سیاست ارز دولتی پایان دهیم و اجازه دهیم که ایرانی‌های پولدار ساکن در کشورهای دیگر وارد کار شوند، بازار رقابتی می‌شود و کالا با یک درصد سود خریدوفروش می‌شود نه 200 درصد».

منتظر سقوط قیمت‌ها باشید

در ارتباط با کالاها و اقلام دیگر مربوط به اتحادیه بنکداران مواد غذایی، گرانی و کمبود خاص دیگری وجود ندارد. حسنی ضمن بیان این مطلب افزود: «گرانی‌ها قبل ماه رمضان رخ داده و اکنون باید شاهد سقوط و کاهش قیمت‌ها باشیم. امسال شاهد حضور هیئت‌ها و تالارها نیستیم و مصرف کاهش یافته بنابراین قیمت لپه دو تا سه هزار تومان کمتر شده و از 27 هزار تومان به 22 هزار تومان رسیده است. به‌زودی نیمه اول ماه رمضان به پایان می‌رسد. از این به بعد شاهد کاهش قیمت حبوبات خواهیم بود. از طرف دیگر در فصل گرم مصرف حبوبات کاهش می‌یابد و ذخیره و نگه‌داشتن آن سخت می‌شود. تمامی این عوامل دست‌به‌دست هم می‌دهد که قیمت کمتر شود. جایی برای گرانفروشی بیشتر نیست. بانک مرکزی آب‌باریکه‌ای به نام ارز دولتی ایجاد کرده و عده‌ای قلیل به طرق ناسالم، به این منابع دست می‌یابند. اگر به جای چند نفر انگشت‌شمار، صدها نفر می‌توانستند محصولات را وارد کنند این وضعیت ایجاد نمی‌شد. چرا باید اجازه داد قیمت برنج 7200 تومانی در بخش بنکداری به 12 هزار تومان برسد؟ به اندازه مصرف چند ماه، برنج در گمرکات رسوب کرده است. این در حالی است که خود واردکنندگان برنج هم از خیر گرفتن ارز گذشته‌اند».

با حذف ارز دولتی اتفاقی نمی‌افتد

وی افزود: «با حذف ارز دولتی اتفاق خاصی نمی‌افتد. دولت اگر واقعاً دنبال حمایت از اقشار آسیب‌پذیر است حقوق‌ها را افزایش دهد».

قاسمعلی حسنی در ارتباط با نحوه برخورد اتحادیه با گرانفروشی گفت: «اتحادیه‌ها اختیاری ندارند. فقط 2 یا 3 درصد از واردکنندگان عضو اتحادیه‌ها هستند. بزرگ‌ترین مشکل ما به ارتباطات مربوط می‌شود. چطور اگر کالا را با قیمت آزاد بخواهید هیچ کمبود و محدودیتی وجود ندارد اما با قیمت دولتی، کمبود وجود دارد».

در ادامه قیمت انواع حبوبات در غرفه‌های میوه و تره‌بار شهرداری تهران را مشاهده می‌کنید:


لینک کوتاه
منتظر ارزانی حبوبات قیمت

اخبار مرتبط

نظرات شما