یک کارشناس صنعت خودرو در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس درباره پراید و تیبا گفت: نماینده مجلس از یک سو کیفیت خودرو پراید را زیر سوال برده، اما همزمان و به طور ضمنی خواستار ادامه تولید آن شده است.
به گزارش
نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، امیرحسن کاکایی در گفتوگویی با بیان اینکه خروج پراید از چرخه تولید به عنوان یک خودرو با تکنولوژی قدیمی تصمیم مهم، قابل توجه و ارزشمند بوده است، گفت: قطعا پراید دیگر در ایران جایگزینی ندارد زیرا در شرایط فعلی اقتصادی کشور و تورم لجام گسیخته مواد اولیه و نهادههای تولید بعید است شرکتی بتواند یک خودرو با قیمت 2500دلار تولید کند؛ حتی اگر قرار باشد در سطح تکنولوژی و کیفی پراید باشد.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: به نظر می رسد که در سال جهش تولید ، باید از سیاستمداران درخواست کنیم که به جای مبانی سیاسی که احتمالا روزانه می تواند عوض شود، در سیاستگذاری و فضاسازی برای صنعت و به خصوص صنعت خودرو، مبانی اقتصادی و فنی را به عنوان معیار قرار دهند و منافع بلندمدت مردم و کشور را به جای منافع کوتاه مدت و زودگذر در نظر بگیرند.
وی در ادامه، ارزیابی کیفیت خودرو را امری کاملا کارشناسی و تخصصی توصیف کرد و گفت: کیفیت محصولات خودروسازان توسط سازمان استاندارد و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ارزیابی و اعلام میشود؛ بنابراین اظهارنظرهای غیرمستند و بیپشتوانه از سوی هر کسی که اطلاعات فنی و مهندسی و صنعتی ندارد، شایسته به نظر نمیرسد.
کاکایی افزود: جالب است کسانی که برای حضور در رسانهها موضوع تکراری و نخ نمای پراید را دستاویز قرار میدادند، حالا نگران نبودن پراید در بازار شده و جای خالی آن را سوژه مصاحبه میکنند! در این میان خودروساز داخلی بلاتکلیف مانده است که این آقایان بالاخره پراید را میخواهند یا نمیخواهند!
چندی پیش عبدالله رضیان، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره توقف خط تولید پراید در اردیبهشت ماه و جایگزین شدن تیبا و ساینا به جای آن، گفته بود اگرچه در سالهای اخیر، توقف خط تولید پراید یکی از تاکیدات اصلی کارشناسان صنعت خودرو بود اما این توصیه ها در شرایط عادی انجام میگرفت، از آنجا که در حال حاضر واردات خودرو ممنوع شده توقف تولید آن با اما و اگرهای بسیاری همراه خواهد بود.
این نماینده مجلس دهم جایگزین کردن ساینا و تیبا به جای پراید را خالی کردن جیب مردم در شرایط کنونی دانسته و اظهار کرده بود علیرغم اینکه کیفیت تیبا و ساینا تفاوت چندانی با پراید ندارد، اما قیمت آنها بیشتر است و این امر می تواند با توجه به کاهش توان مالی مردم، اقشار آسیب پذیر را از خرید خودروهای ارزان قیمت نیز محروم کند. از سوی دیگر احتمال نابسامانی بیشتر بازار خودرو دور از انتظار نخواهد بود.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
آژانس بینالمللی انرژی از افزایش 50 هزار بشکهای تولید روزانه نفت ایران در چهارمین ماه... 29 اردیبهشت 1403
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از جهش 60درصدی تولید در این شرکت خبر داد و گفت: در... 26 اردیبهشت 1403
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی کشور در پالایشگاههای گازی... 20 اردیبهشت 1403
وزیر نفت، افزایش 60 درصدی تولید و افزایش قابل توجه صادرات نفت در دولت سیزدهم را مرهون... 19 اردیبهشت 1403
مدیر بیستوهشتمین نمایشگاه بینالمللی نفت ایران یکی از نکات مهم و برجسته این رویداد... 19 اردیبهشت 1403
رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از امضای 7 قرارداد تولید بار اول از سوی... 18 اردیبهشت 1403
پتروشیمی بوعلیسینا در سال 1402، 2 میلیون تن محصول معادل 110 درصد ظرفیت اسمی مجتمع تولید... 4 اردیبهشت 1403
باران از نظر شدت و تأثیر، ملایم، متوسط، تند و رگبار بوده که هر یک از آنها ممکن است از... 27 فروردین 1403
نظرات شما