مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت گفت: سهم بخش داخلی در حوزه انتقال نفت و فرآورده های نفتی در کشور 80 درصد است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، قاسم عرب یار محمدی مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در نشست خبری در پاسخ به خبرنگار مهر درباره اینکه سهم بخش داخلی در بخش ساخت تجهیزات و تعمیرات حوزه انتقال نفت چه میزان است، گفت: حدود 70 تا 80 درصد مجموع فعالیت‌های شرکت شامل ساخت تجهیزات و تعمیرات قطعات توسط شرکت‌های داخلی انجام می‌شود، این در حالی است که یکی از شروط لازم الاجرا در مناقصات ما تهیه تمامی خطوط لوله مورد استفاده در انتقال نفت و فرآورده‌ها باید از بخش داخلی تأمین شود. البته لازم به ذکر است تمامی تجهیزات تولید داخل استاندارد بوده و مشکلی در این زمینه نداریم.

وی رسالت اصلی این مجموعه را دریافت نفت خام از مبادی تولید و توزیع آن برای مصرف پالایشگاه‌ها یا صادرات و همچنین انتقال فرآورده‌های نفتی دانست و افزود: در 9 ماهه امسال صاحب انتقال 97 میلیارد لیتر نفت و فرآورده‌های نفتی در این مجموعه بوده ایم که پیش بینی می‌شود این رقم تا پایان سال به حدود 123 میلیارد لیتر برسد.

این مقام مسئول میزان انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی را در سال گذشته 120 میلیارد لیتر اعلام کرد و ادامه داد: توانسته ایم از سال 96 تاکنون توربین‌های مورد استفاده در ایستگاه‌های تقویت فشار را با حمایت‌های دولتی توسط بخش داخلی بسازیم به این ترتیب که توانستیم یک توربین سولار که پایه آن آمریکایی است را در داخل کشور بومی سازی کنیم.

به گفته این مقام مسئول در سال 98 تعداد قطعات ساخت بار اول 58 هزار و 313 قطعه به ارزش 71 میلیارد و 200 میلیون تومان و معادل ارزی 58 میلیون دلار بوده است. این در حالی است که 2 هزار و 9 قطعه اقلام ساخت داخل را به ارزش یک میلیون و 300 هزار دلار در دست داریم.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت اظهار داشت: به طور کلی 728 فقره تجهیزات در مجموعه خطوط لوله و مخابرات نفت تعمیر کردیم که موجب صرفه جویی 352 میلیون دلاری شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تاکنون تمامی خطوط انتقال نفت در کل کشور یک مرتبه پیگرانی هوشمند شده است، توضیح داد: در ابتدای امر این اقدام که یک نوع رصد فناورانه و هوشمند است توسط یک شرکت هلندی پیگیری می‌شد که در پی تحریم‌ها این شرکت ایران را ترک کرد و ادامه این پروژه توسط شرکت‌های روسی تکمیل و به ثمر رسید.

لینک کوتاه
سهم ۸۰ درصدی بخش داخلی انتقال نفت فرآورده های نفتی