دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: در صورتی که صاحبان خودروهای وارداتی بنزین سوپر مصرف کنند با مشکلی مواجه نخواهند شد.
به گزارش
نسیم اقتصاد، خودروهای وارداتی به خصوص مدلهایی که به پیشرانه توربو مجهز هستند به شدت نسبت به کیفیت سوخت حساسیت دارند. با توجه به سهمیهبندی بنزین و ارائه بنزین سوپر با نرخ آزاد 3500 تومان ممکن است برخی از صاحبان نسبت به استفاده از نوع سوپر تردد داشته باشند و به سمت بنزین معمولی بروند. اما استفاده از بنزین معمولی در خودروهای وارداتی چه تبعاتی دارد. در این رابطه گفتوگویی با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را میخوانید.
دادفر گفت: زمانی که در یک خودروی یورو6 یا یورو 5 بنزین سوپر میزنید عملا تغییرات را احساس میکنید بدین صورت که هم مصرف سوخت و هم میزان صدای پیشرانه کاهش مییابد. این قضیه را میتوان از روی سیستمهایی که در خودروها مصرف سوخت میانگین را نشان میدهد متوجه شد. به نظر میرسد صاحبان خودروهای وارداتی از بنزین سوپر استفاده میکنند چرا که پیمایش بیشتری دارد ضمن این که تعمیرات و نگهداری نیز کمتر میشود. لذا مصرف قطعاتی که وابسته به نوع بنزین و کیفیت آن هستند کاهش پیدا میکند.
تفاوت یک باک بنزین سوپر با معمولی
وی افزود: یک باک 60 لیتری بنزین معمولی با نرخ آزاد 180 هزار تومان میشود و این رقم برای بنزین سوپر 210 هزار تومان است. بنابراین مابهالتفاوت بنزین سوپر با معمولی 30 هزار تومان است که میتواند به عمر پیشرانه و خودرو کمک کند. لازم به ذکر است که اگر در خودروهای توربو از بنزین معمولی استفاده شود حتما دچار مشکل خواهند شد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره کیفیت بنزین گفت: در تهران کیفیت بنزین بهتر شده اما 2 ماه قبل کیفیت بنزین به شدت پایین بود. در 3 شرکت عرضهکننده خودروهای وارداتی مشکلی به وجود آمده بود که خودروها اصطلاحا شاتون زده بودند. این خودروها که از برندهای معروف و مجهز به پیشرانه توربو بودند. شاتون زدن این نوع خودروها که برند آنها در دنیا به شدت مطرح است کمی عجیب به نظر میرسید. حتی یک عده از مشتریان شکایت کردند و شرایط به مذاکره با شرکتهای خارجی رسید.
گوگرد بیش از حد در بنزین
دادفر این موضوع را تشریح کرد و گفت: شرکتهای خارجی نیز در مورد نوع بنزین استفاده شده سوال کردند. همین مسئله باعث شد که کیفیت بنزین استانهایی شامل قم، یزد، اصفهان و تهران نمونهبرداری شود و معین شد که در این بنزینها گوگرد زیادی وجود دارد و عدد اکتان آنها 91 است. در نتیجه جرقهزنی دیرتر انجام شود و برای موتورهای توربو مشکل به وجود میآید ضمن این که ریتم پیستونها به هم میخورد و در نهایت با مشکل شاتون زدن مواجه میشدند.
اکثر مکملها تقلبیاند!
وی در خصوص استفاده از مکملها نیز اظهار کرد: در مورد مکملها طی بررسیهایی که صورت گرفت متوجه شدیم که اکثر آنها نیز تقلبی هستند. مکمل اگر اصل باشد تاثیر دارد اما بالغ بر 12 مکمل را جمع و آزمایش کردیم و اکثر آنها تقلبی بودند.
دادفر در پایان گفت: در یک ماه و نیم گذشته مراجعات در مورد خرابیهای ناشی از کیفت پایین بنزین کاهش پیدا کرده است. چنین اتفاقاتی که میافتد خرج آن بر عهده شرکتها نیست و باید افراد آنها را پرداخت کنند و میتوانند از وزارت نفت شکایت کند. در دفترچه راهنمای خودروها نوشته که باید از بنزین یورو 6 یا یورو 5 استفاده شود. بنزینهای سوپر مشکلی برای خودروهای وارداتی ندارد و صاحبان میتوانند از آنها استفاده کنند.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با تأکید بر الزام قانون بودجه سال 1403... 21 فروردین 1403
شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اعلام کرد که میانگین توزیع روزانه بنزین کشور تا 12... 14 فروردین 1403
مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراوردههای نفتی گفت: فعلا در حوزه سه نرخی شدن بنزین مصوبه... 15 بهمن 1402
در تازهترین اقدام نیز وزارت نفت کاهش کاهش سهمیه بنزین آزاد به 100 لیتر و کاهش ذخیره... 10 بهمن 1402
از امروز (چهارشنبه 4 بهمن ماه)، ثبتنام خودروهای وارداتی برای جانبازان مشمول آغاز خواهد... 4 بهمن 1402
از صبح امروز (چهارشنبه)، سایت سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی با عرضه سه محصول برای... 29 آذر 1402
خبر منتشر شده در برخی کانالهای تلگرامی از قول وزیر نفت مبنی بر تغییر شیوه اختصاص بنزین... 18 مهر 1402
نظرات شما