عرضه در بازار موبایل از تقاضا سبقت گرفت . وزارت صمت می گوید که واردات گوشی موبایل در 8 ماه نخست امسال 2.5 برابر شده است . این افزایش واردات در شرایطی رخ داده که فعالان بازار می‌گویند تقاضای خرید در بازار کمتر شده است.

  به گزارش نسیم اقتصاد، آیدین آرام عضو اتحادیه واردکنندگان موبایل به نسیم اقتصاد می گوید: این روزها دست در واردات زیاد شده است و تعداد وارد کنندگان از حدود 40 شرکت بزرگ به 200 شرکت رسیده است. به دنبال بیشتر شدن تعداد شرکت های وارد کننده، واردات موبایل بیش از نیاز در حال انجام است.
به گفته او، نیاز بازارموبایل ماهانه چیزی حدود یک میلیون و 200 هزار دستگاه برآورد می شود اما آنچه که امروز در بازار وجود دارد 20 درصد یعنی حدود 240 هزار دستگاه بیشتر از نیاز واقعی است. همین مساله موجب شده که با وجود افزایشی شدن بهای دلار و درهم بهای تلفن همراه نه تنها افزایش پیدا نکند بلکه روند کاهشی هم به خو بگیرد.
 
خبری از رونق در بازار نیست

همه ساله هرچه به شب عید نزدیک می‌شویم، تقاضا برای خرید موبایل بیشتر می‌شود. فروشنده های موبایل اما می گویند، بازار امسال حال و هوای سال های گذشته را ندارد.ارش یکی از فروشندگان در بازار علاالدین به نسیم اقتصاد می گوید: قدرت خرید مردم این روزها به شدت کاهش پیدا کرده و مردم معمولا سراغ مدل های ارزان قیمت می روند. به گفته او، بشیتر گوشی هایی که فروخته می شوند در رنج قیمتی 1.5 تا 3 میلیون تومان قرار دارند.
 او که معتقد است بازار این روزها حسابی سوت و کور است، ادامه داد : همه ساله با شروع دی شاهد تحرکاتی در وضعیت بازار هستیم و تقاضا در دو ماه پایانی سال به اوج خود می رسد. اما امسال با وجود اینکه یک روز به آغاز بهمن مانده بازار حسابی سرد است و خبری از رونق نیست.
 
واردات موبایل چقدر سود دارد

اما سوال اینجاست که چرا در یک سال گذشته تعداد شرکت های واردکننده موبایل به یکباره 4 برابر شد. آیدین آرام که پاسخ این سوال را در تصور اشتباه برخی نسبت به سود واردات گوشی تلفن همراه می داند،می گوید: در گذشته واردات هر دستگاه گوشی موبایل بین 10 تا 15 درصد برای واردکننده سود داشت. در واقع اگر گوشی  2 میلیون تومان قیمت داشت، 200 تا 300 هزار تومان آن سود واردکننده بود . اما حالا سود واردات به 4 تا 5 درصد کاهش پیدا کرده و در برخی برندهای محبوب همچون سامسونگ و هوآوی  به 2درصد هم می‌رسد
 
واردات مسافری موبایل 88 درصد کمتر شد

واردات مسافری موبایل  از یک‌میلیون و 200‌هزار دستگاه در اردیبهشت‌ امسال، به 150‌هزار دستگاه  در آذرماه رسیده که از کاهش 88 درصدی در این بخش خبر می دهد.  این کاهش واردات در شرایطی رخ داده که واردات تجاری موبایل در ماه های گذشته روند صعودی به خود گرفته است. آمارها نشان می‌دهد 205‌هزار دستگاه موبایل در فروردین امسال به صورت تجاری وارد کشور شده بود و حالا در پایان آذرماه  در مجموع هشت میلیون و 947 هزار و 996 عدد گوشی همراه در سامانه همتا ثبت شده است . جالب است که بدانید میزان واردات ثبت شده موبایل در مدت مشابه سال گذشته 3 میلیون 542 هزار و 333 گوشی همراه ثبت شده  که از رشد  152.6 درصدی حکایت می کند.
گفتنی است در 9 ماهه امسال در کجموع سه میلیون و 354 هزار و 200 گوشی مسافری و پنج میلیون و 593 هزار و 796 گوشی همراه واردی در سامانه همتا ثبت شده که نسبت به هشت ماهه اول سال گذشته به ترتیب 117.8 و 179.3 درصد افزایش داشته است.

لینک کوتاه
موبایل شب عید گران

اخبار مرتبط