قیمت نفت روز سه شنبه که آخرین روز معاملات سال 2019 بود، ثابت ماند اما تحت تاثیر بهبود روابط تجاری امریکا و چین و کاهش عرضه داوطلبانه اوپک، در مسیر ثبت بزرگترین رشد نرخ سالانه از سال 2016 تاکنون قرار گرفت.

به گزارش نسیم اقتصاد، بهای معاملات آتی نفت برنت با یک سنت کاهش، 66 دلار و 66 سنت در هر بشکه بود.

بهای معاملات آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت امریکا با سه سنت کاهش، 61 دلار و 65 سنت در هر بشکه بود.

شاخص نرخ نفت برنت که نرخ پایه بازار جهانی است، حدود 24 درصد و وست تگزاس اینترمدیت حدود 36 درصد در سال 2019 رشد داشته است. هر دو شاخص در سال 2019 بزرگترین رشد سالانه در سه سال گذشته را داشته‌اند که تحت تاثیر بهبود روابط تجاری امریکا و چین و تداوم کاهش عرضه از سوی اوپک و متحدانش بوده است.

مشاور تجاری کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که فاز اول توافق تجاری امریکا و چین احتمالا هفته آینده امضا خواهد شد.

امریکا و چین در 13 دسامبر فاز اول توافق تجاری را اعلام کردند که تحت آن تعرفه‌های امریکا روی واردات برخی از کالاهای چینی کاهش پیدا می‌کند و در مقابل، چین میزان عظیمی از کالاهای امریکایی را خریداری خواهد کرد.

به گفته استفن اینس، استراتژیست بازار در شرکت "اکسی تریدر"، قیمتهای نفت با وجود رشد تنشها در خاورمیانه و افت هفته گذشته ذخایر نفت امریکا در معاملات روزهای پایانی سال 2019 ریسک‌پذیری بازار را دنبال کردند. معامله‌گران همچنین منتظر انتشار آمار تولید نفت امریکا در اکتبر از سوی اداره اطلاعات انرژی امریکا هستند و پیش‌بینی کرده‌اند که این آمار تداوم رشد قوی تولید این کشور را نشان دهد.

طبق نظرسنجی رویترز، انتظار می‌رود ذخایر نفت امریکا در هفته منتهی به 27 دسامبر به میزان حدود 3.2 میلیون بشکه کاهش پیدا کرده باشد که سومین کاهش هفتگی متوالی خواهد بود. ذخایر نفت امریکا در هفته منتهی به 20 دسامبر به میزان 5.5 میلیون بشکه کاهش پیدا کرده بود. آمار رسمی ذخایر این کشور روز جمعه منتشر خواهد شد.

بر اساس گزارش رویترز، اداره اطلاعات انرژی امریکا اوایل ماه میلادی جاری اعلام کرد امریکا در سال 2020 برای نخستین بار بر مبنای سالانه به یک صادرکننده بزرگ نفت تبدیل خواهد شد و انتظار می‌رود تولید این کشور 930 هزار بشکه در روز رشد کرده و به 13.18 میلیون بشکه در روز بالغ شود.

معامله‌گران و تحلیلگران در بحبوحه رشد ضعیف تقاضا که قیمتهای نفت را تحت فشار کاهشی قرار داده است، انتظار دارند رشد عرضه نفت امریکا، کاهش تولید اوپک را در سال 2020 جبران کند.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه
خیز بازار نفت ثبت رکورد جدید

اخبار مرتبط

نظرات شما