دبیر انجمن قطعهسازان افزایش تولید خودروسازان و کاهش خودروهای ناقص مانده در کف کارخانهها را نتیجه همت قطعهسازان دانست.
به گزارش
نسیم اقتصاد، مازیار بیگلو در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه کاهش و جمع شدن خودروهای کف پارکینگ خودروسازان که با کسری روبرو بودند، عملا ماحصل کار صنعت قطعهسازی بوده است، اظهار کرد: اگر قطعهسازان آستین همت بالا نمیزنند، این خودروها جمع نمیشد. اینکه برخی میگویند که صنعت قطعهسازی در کماست، واقعاً برای ما تعجبآور است که چه کمایی است که تا این حد توانسته به خودروسازان کمک کند. در کما نیستیم اما مشکلات فراوانی داریم که ما را به کما نزدیک کرده است.
دبیر انجمن قطعهسازان و مجموعههای خودرو ادامه داد: در حال حاضر هر دو خودروساز بزرگ روزانه بیش از 2000 دستگاه خودرو تولید میکنند که نشان میدهد نمیگویم به روزهای اوج تولید، اما حداقل به روزهای دو سال گذشته و قبل از تحریمها برگشتهایم و اکنون با کمک قطعهسازان آن حجم تولید روزانه خودروسازان اتفاق میافتد؛ اما نکته اینجاست که این 2000 خودرو در روز به عبارتی یعنی نیاز به نقدینگی؛ اما این نقدینگی تاکنون تامین نشده و مشکل عمده آن این بوده است که تسهیلات معروف 844 میلیون یورویی تا امروز نه به صورت یورو و نه به صورت ریالی پرداخت نشده است.
وی تاکید کرد: خودروهای کف به دلیل کسری قطعه مانده و حجم زیادی سرمایه بلوکه شده بود. از سوی دیگر باید سریعا تولید بالا میرفت و تامین قطعات صورت میگرفت؛ بنابراین این روند، کار را برای ما بسیار سخت کرده است اما میدانیم که تمهیداتی اندیشیده شده و کارهایی در حال انجام است که امیدوارم ظرف هفتههای آینده، کمک نقدینگی خوبی مصوب شود و بعد از مدتی در اختیار قطعهسازان قرار گیرد.
بیگلو تصریح کرد: در حال حاضر تعاملات خوبی با دو خودروساز صورت گرفته که به طور مثال ایرانخودرو، تولید روزانه خود را به 2300 دستگاه رسانده که طی دو سال اخیر رکورد بوده است و قرار است که ادامهدار هم باشد. در گروه سایپا نیز همین اتفاق افتاده و تعداد خودروهای ناقص را تکمیل کرده است و تیراژ تولید روزانه را به بالای 2000 دستگاه رسانده است. برنامهریزیها بر مبنای گردش پول نقد اتفاق خواهد افتاد که اگر نیاز به نقدینگی تامین و برطرف نشود، این طرحها که نتیجه بسیار خوبی هم داشته و نتیجه آن مشخص است، مجدداً با شکست روبرو خواهد شد.
وی افزود: البته لازم به ذکر است که همین که اخبار تولید روزانه بالای 2000 دستگاه در دو خودروساز به گوش میرسد، باعث شده که قیمت خودرو در بازار افت پیدا کرده و حاشیه بازار به قیمت کارخانه نزدیک شود که این به نفع مردم است؛ لذا راه مدیریت بازار خودرو این است که تولید را بتوانیم در هر خودروساز بالای 2000 دستگاه نگه داریم.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
آژانس بینالمللی انرژی از افزایش 50 هزار بشکهای تولید روزانه نفت ایران در چهارمین ماه... 29 اردیبهشت 1403
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از جهش 60درصدی تولید در این شرکت خبر داد و گفت: در... 26 اردیبهشت 1403
سازمان تأمیناجتماعی جزییات افزایش مستمری و کمکهای جنبی پرداختی به بازنشستگان و... 22 اردیبهشت 1403
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی کشور در پالایشگاههای گازی... 20 اردیبهشت 1403
وزیر نفت، افزایش 60 درصدی تولید و افزایش قابل توجه صادرات نفت در دولت سیزدهم را مرهون... 19 اردیبهشت 1403
مدیر بیستوهشتمین نمایشگاه بینالمللی نفت ایران یکی از نکات مهم و برجسته این رویداد... 19 اردیبهشت 1403
رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از امضای 7 قرارداد تولید بار اول از سوی... 18 اردیبهشت 1403
در فروردین ماه حدود 440 میلیارد تومان منابع برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان فراهم شد. 16 اردیبهشت 1403
نظرات شما