منطقه پورمبارک و جاسک به منطقه آزاد تبدیل شدند تا قطب اقتصادی جدیدی را برای کشور شکل دهند.

به گزارش نسیم اقتصاد، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم روز ملی حمل‌ونقل که توسط سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شده بود با بیان اینکه حوزه دریایی و بندری یکی از مهم‌ترین بخش‌های حمل‌ونقل کشور به شمار می‌رود، گفت: متأسفانه در حوزه پیشرفت و استفاده از فرصت‌های دریایی زمانی که به دریا رسیده‌ایم، فعالیت‌های ما متوقف شده است.

او با اشاره به اینکه با توجه به نوار ساحلی گسترده‌ای که در شمال و جنوب کشور وجود داشته است به شایستگی نتوانسته‌ایم از آن بهره‌برداری کنیم و باتوجه به آنکه بیش از 4 هزار شغل در حوزه دریایی می‌توانستیم ایجاد کنیم به این میزان از توسعه دست نیافته‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نگاه اقتصاد به دریامحور و توسعه و سیاست‌های ابلاغی که در این بخش پیش‌روی ما است، رویکردها، نگرش و جهت‌گیری ما در این بخش به صورت کامل تنظیم نشده و اقتصاد دریا محور هنوز تحقق نیافته است.
اسلامی با اشاره به اینکه یکی از نشانه‌های تحقق اقتصاد دریامحور در این بخش ایجاد فرصت برای تولید و خلق کسب و کارهایی است که در بنادر شکل می‌گیرد، گفت: تولیدات بار در این بخش بیشتر در مصارف داخلی و بین‌المللی مصرف می‌شود و به عنوان یک ظرفیت در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

او اظهار کرد: در سال گذشته به طور ویژه‌ای سازمان بنادر پس‌کرانه‌های خود را توسعه داده و سیستم مدیریت با انگیزه باعث شده که تسهیل‌گری در حوزه بندری و دریایی ایجاد شود.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: هر جا سیستم مدیریت از انگیزه کمتری برخوردار باشد، میزان جابه‌جایی بار کمتر می‌شود.

اسلامی اظهار کرد: ما توانسته‌ایم با استفاده از مدیریت دقیق‌تر و تسهیل و ساده‌سازی و درون‌سازی روند سرمایه‌گذاری را توسعه بخشیم و امروز با قراردادی که در این بخش امضا شد، سعی خواهیم کرد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در جهت توسعه و شکوفایی اقتصادی افزایش دهیم.

او تشریح کرد: ما امروز شاهد آن هستیم که بیشتر بنادر ما تبدیل به منطقه ویژه اقتصادی شده که با اجرایی شدن این فرآیند سرمایه‌گذار فرصت بیشتری جهت استفاده از مزیت‌های منطقه‌ آزاد راه پیدا می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی تأکید: اگر از فرصت منطقه ویژه اقتصادی بتوانیم استفاده کنیم شاهد آن خواهیم بود که بازارهای هدف را گسترش و تعاملات را گسترده‌تر کنیم.

اسلامی تأکید کرد: استفاده از فعالیت‌های اقتصادی حوزه غیر نفتی و قطع وابستگی به صادرات نفتی یکی از اهداف استراتژی در حوزه مناطق ویژه اقتصادی به شمار می‌رود.
او تأکید کرد: با روند شاخص‌های اقتصادی می‌توانیم روند توسعه را در جهت استفاده از توانایی‌های بیشتر در حوزه دریایی کسب کنیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: با وجود تحریم‌هایی که از سال‌های گذشته بر اقتصاد کشور ایران ایجاد شده است، می‌توانیم با استفاده از فرصت‌های مناطق ویژه اقتصادی این موانع را برطرف کنیم و دسترسی به این مسیر را هموارتر کنیم.
اسلامی افزود: ما به سهم خودمان هم در سازمان‌های تابعه از طرف کمیسیون مشترک می‌توانیم تعاملات بین‌المللی را در این حوزه گسترش دهیم و سازمان بنادر هم به عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصادی می‌تواند تعاملات بین‌المللی گسترده‌ای در این حوزه انجام دهد.

او افزود: خوشبختانه تا کنون با همکاری این سازمان توانسته‌ایم تعاملات بین‌المللی را گسترش دهیم و تا کنون ناهمواری‌ها و موانع برطرف شده و امیدواریم با سرعت بیشتری تبادلات تجاری را در این حوزه دنبال کنیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در کمیسیون مشترک در حوزه ریلی هم اتفاقات خوبی رخ داده به طوری که با عضویت راه‌آهن در اتحادیه‌های بین‌المللی علاوه بر کاهش تعرفه‌ها و افزایش تبادلات تجاری تفاهمنامه‌های بسیار زیادی هم جهت افزایش سهم ترانزیت ایجاد شده است.

وزیر راه و شهرسازی به توسعه سواحل مکران هم اشاره کرد و گفت: ما توانستیم منطقه پور مبارک و جاسک مصوبه مجلس را دریافت کرده و این دو منطقه در کنار بندر چابهار می‌تواند دو ستون اقتصادی برای کشور باشد و قطب‌های جدیدی را در این بخش شکل دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه
وزیر راه و شهرسازی جاسک منطقه آزاد تبدیل

اخبار مرتبط