با رفع مشکلات و اختلاف‌نظرهایی که در رابطه با تعیین تکلیف کاغذهای دپو شده در گمرک وجود داشت، به زودی ترخیص این 23 هزار تن کاغذ آغاز خواهد شد.

به گزارش نسیم اقتصاد، کاغذهای دپو شده در گمرک درامسال ماجرای خود را داشتند؛ زمانی به دلیل سیاست‌های ارزی ترخیص‌شان با مشکل مواجه شد و زمانی هم مسائل مربوط به تعرفه، مالیات و عوارض.

حدود سه ماه از سل 1398 گذشته بود که کاغذهای دپو شده در گمرک حاشیه‌ساز شدند. در آن زمان ماجرا به تعیین سیاست‌ ارزی در رابطه با واردات کاغذ بر می‌گشت. به نحوی که هنوز مشخص نبود که قرار است پرداخت ارز 4200 تومانی به کاغذ ادامه داشته باشد یا خیر. تا اینکه سرانجام تصمیم دولت بر این شد که کاغذ هم مانند سایر کالاهای اساسی در لیست ارز 4200 تومانی قرار گیرد و در آن برهه با تعیین تکلیف شرایط ارزی، ترخیص کاغذ به روال عادی برگشت

اما از چندی پیش، بار دیگر دپوی کاغذ و ترخیص آن مشکلاتی را ایجاد کرد که این بار ظاهرا ماجرا ارزی نبود و به شرایط واردات آن بر می‌گشت.

9000 تن کاغذ ترخیص شده است

چندی پیش حتی مطرح شد که رسوب کاغذ در گمرک به دلیل شرایط استاندارد آن بوده است ولی بعد از آن سازمان ملی استاندارد تاکید کرد که محموله‌های کاغذ به دلیل تعیین نشدن نوع کاربرد، احراز نشدن کد تعرفه صحیح و تعیین نشدن حقوق و عوارض گمرکی دپو شده و به کیفیت کاغذ و مطابقت آن با استاندارد ربطی ندارد.

با این وجود، آخرین اعلام ارونقی- معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران- در رابطه با آخرین وضعیت ترخیص کاغذ از این حکایت دارد که درحال‌حاضر 23 هزار تن کاغذ در گمرک شهید رجایی موجود است که اختلاف نظرهایی درباره‌ تعیین تعریفه و مالیات و عوارض آن مبنی بر کاربرد و نوع کالا وجود داشته است و در راستای حل این اختلاف‌نظرها تفاهمی بین سازمان استاندارد، گمرک و وزارت صمت انجام شد.

به گفته ارونقی، با تفاهم انجام شده بین دستگاه‌های ذیربط و ابلاغ آن در روز جاری(شنبه) ترخیص کاغذ آغاز خواهد شد.

وی درباره میزان واردات کاغذ چاپ تحریر و خمیر کاغذ نیز توضیح داده که از ابتدای سال تا 16 آذرماه بیش از 233 هزار و 730 تن کاغذ چاپ و تحریر وارد شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 225 هزار و 790 تن بوده است و میزان واردات خمیر کاغذ از ابتدای سال تا 16 آذرماه 166 هزار و 589 تن بوه است که نسبت به سال گذشته افزایش 1.16 درصدی دارد.

ارونقی این را هم گفته که البته ترخیص درصدی کاغذ در چند ماه گذشته انجام شده است و بیش از 9000 تن کاغذ در این مدت از گمرکات ترخیص شده‌اند.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه
تعیین‌تکلیف کاغذهای دپو شده گمرک

اخبار مرتبط

نظرات شما