اکنون اوضاع بازار لاستیک به جز در دو نوع لاستیک پرایدی و وانتی، معتدل و آرام است. لاستیک پراید با تفاوت نرخ 200 هزار تومانی و لاستیک وانت با تفاوت نرخ یک میلیون تومانی در بازار نسبت به کارخانه به فروش میرسد. در بازار لاستیکهای وارداتی باری نیز اخلالی وجود ندارد.
به گزارش
نسیم اقتصاد، در سال گذشته، بازار لاستیک روزهای آشفتهای را از اعتصاب رانندگان خودروهای سنگین به خاطر گرانی لاستیکهای باری، تا کمبود و قیمتهای متفاوت لاستیکهای سواری در بازار گذراند. از سویی دیگر، تولیدکنندگان این صنعت نیز مانند دیگر صنایع، با مشکلات متفاوتی روبهرو شدند.
اما اوضاع کنونی این بازار چطور است؟ آنطور که فعالان بازار این صنعت در گفتوگو با ما روایت میکنند، اوضاع این بازار با وجود کاهش پنج درصدی تولید، آرام است. 10 کارخانه تولید لاستیک فعال هستند و تنها در بازار دو نوع لاستیک، مشکلاتی وجود دارد. در حوزه لاستیکهای وارداتی برای کامیونداران نیز، اخلالی در بازار وجود ندارد.
کامیونداران: مشکلی برای لاستیک نداریم
«احمد کریمی» دبیر کانون کامیونداران درباره وضعیت کنونی تامین لاستیک برای این صنف میگوید: «اکنون مسئله لاستیک مانعی برای فعالیت ناوگان حملونقل نیست. به اندازهای که حملونقل بدون مشکل جریان داشته باشد، لاستیک در بازار وجود دارد.»
کریمی ادامه میدهد: «شاید در مورد بعضی از سایزها مشکل وجود داشته باشد، ولی به اندازهای نیست که به توقف یک ناوگان به خاطر نبود لاستیک منجر شود. در مجموع میتوان گفت که هیچ مشکلی نداریم. بازار بعضی از سایزها کاملا اشباع شدهاست. بعضی از سایزهای دیگر هم با توجه به تدبیر وزارت صنعت و سازمان راهداری که ثبت سفارشهای اخیر را قبول کردند، بنظر میرسد که به زودی حل میشود.»
دبیر کانون کامیونداران درباره وضعیت نرخ لاستیکهای باری میگوید: «قیمت لاستیک در چند سال افزایش پیدا نکرده بود. اما در یک سال اخیر، هم نرخ مواد اولیه و هم ارز افزایش زیادی داشت. در این شرایط قاعدتا نرخ لاستیک افزایش پیدا میکند. از سال گذشته که مشکلات شروع شد، هم تولیدکننده و هم واردکننده درخواست افزایش نرخ دادند و قیمتها اندکی افزایش پیدا کرد.»
به گفته کریمی، اکنون نرخ لاستیک وارداتی چینی با کیفیت خوب در سایز 315 حدود 2 میلیون و 800 هزار تومان و در سایز 385 حدود 3 میلیون و 200 هزار تومان است. نرخ نمونههای اروپایی نیز حدود 15 درصد بیشتر است.
دبیر کانون کامیونداران میگوید: «مشکلی که ما داشتیم، واردات لاستیکهای بیکیفیت بود. دقت به کیفیت لاستیکها در واردات کم بود. اما حالا برای آن نامه نوشتیم و سخت گیری بیشتر شدهاست.»
آیا نرخ لاستیکهایی که بهدست کامیونداران میرسد، در کارخانه و بازار یکی است؟ کریمی در اینباره میگوید: «خوشبختانه سامانهای که در سازمان راهداری تعریف شده، این مشکل را هم حل کرده است. هم تولیدکننده و هم واردکننده وظیفه دارند که میزان موجودیشان را به وزارت صنعت اعلام کنند.بعد با هماهنگی این استانها با حواله سازمان راهداری و یا انجمنهای صنفی به نمایندگی تعیین شده، لاستیک را توزیع میمکنند و از این جهت امکان عرضه با نرخ بالاتر ندارد. مگر اینکه نیاز کامیون بیشتر از میزان تعیین شده باشد که در این صورت باید از بازار آزاد تهیه کند و نرخ کمی تفاوت دارد.»
فروشندگان: گرانی لاستیک پراید به خاطر تولید کم است
«داوود سعادتینژاد» رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک ردباره وضعیت کلی بازار میگوید: «بازار درحالحاضر مشکلی ندارد. در مورد لاستیکهای باری که کامیونها مشکل داشتند، با وارد شدن وزارت صنعت و ساماندهیشان، بازار اشباع شده است. درحالحاضر تنها برای لاستیک پراید و نیسان وانت مشکل داریم که اگر کارخانهها درایتی داشته باشند، این هم حل میشود.»
سعادتی نژاد ادامه میدهد: «درحالحاضر بازار از نظر عرضه لاستیک، اشباع است. تنها قالب بعضی از لاستیک هایی را که وارداتی هستند، نداریم.»
رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، از وضعیت قیمتها در بازار چنین روایت میکند: «درحالحاضر نرخ کارخانه و بازار لاستیک تنها 10 تا 15 هزار تومان تفاوت میکند. همه انواع لاستیک بر اساس قیمتهای مصوب است. بعضی از لاستیکها هم حتی زیر نرخ مصوب در بازار فروخته میشوند. تنها تفاوت برای همان نرخ لاستیک پراید و نیسان است.»
به گفته سعادتینژاد، درحالحاضر نرخ مصوب لاستیک پراید حدود 350 هزار تومان است که در بازار آزاد حدود 350 هزار تومان فروخته میشود. همچنین نرخ کارخانه و بازار لاستیک نیسان وانت نیز نزدیک به یک میلیون تومان، اختلاف دارد. وی میگوید: «اختلاف نرخ بهخاطر کمبود این دو نوع لاستیک در بازار است. چارهاندیشی برای رفع مشکل آن هم فقط این است که کارخانهها درایت کنند و تولید این دو قالب را بیشتر کنند.»
تولیدکنندگان: تولید لاستیک پراید 22 درصد افزایش یافتهاست
«مصطفی تنها» سخنگوی انجمن صنفی تایر ایران، درباره وضعیت فعلی تولید لاستیک میگوید: «در 5ماه اول امسال، 5 درصد نسبت به 5 ماهه اول سال 97 کاهش تولید داشتیم. ولی ما با خون دل تولید میکنیم. با مسائل و مشکلات و مصائب بسیاری که ناشی از شرایط موجود اقتصادی است، تولید میکنیم.»
به گفته تنها، سالانه در کشور 280 هزار تن لاستیک تولید میشود، در حالیکه ظرفیت منصوب این صنعت 370 هزار تن در سال است. 45 درصد از مواد اولیه تولید لاستیک وارداتی است. برای تامین 55 درصد از دیگر مواد هم برخی تولیدکنندگان به تامین ارزی نیاز دارند. وی میگوید: «در این شرایط ما برای تامین مواد اولیه داخلی با افزایش قیمتهای بیضابطه روبهرو بودیم. برای انتقال ارز و خریدهای خارجی مشکلات جدی داشتیم. با این حال 10 کارخانه تولید تایر داریم که هر 10 تای آنها فعال هستند.»
سخنگوی انجمن صنفی تایر ایران درباره کمبود لاستیک پراید و نیسان میگوید: «ما در 5 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نه تنها کاهش تولید نداشتیم بلکه 22 درصد افزایش تولید تایر پراید داشتیم.»
به گفته مصطفی تنها از ابتدای امسال تا پایان مردادماه، یک میلیون و 830 هزار حلقه لاستیک پراید تولید شده است، در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته یک میلیون و 490 هزار حلقه لاستیک پراید تولید شده بود.
وی میگوید: «بازار منطق خاص خودش را دارد که با تولید متفاوت است. اگر در بازار مشکلی وجود دارد، این مشکل به تولید برنمیگردد. الان نرخ تایر پرایدی بالاترین تفاوت نرخ بازار با نرخ مصوب –یعنی قیمتی که کارخانهها عرضه میکنند- در تایر پراید است. نمیخواهم به فعالان بازار اتهامی بزنم ولی وقتی در کارخانه اضافه تولید هم داشتیم، باید از بازار پرسید که چه اتفاقی میافتد؟ شاید به دنبال تحت فشار گذاشتن دولت هستند تا تعرفهها را پایین بیاورد و بتوانند کاری را که با تایر باری کردند، این بار با تایر سواری کنند.»
تنها ادامه میدهد: «با شلوغیهایی که سال گذشته برای تایر باری ایجاد شد؛ تعرفه واردات آن را 5 درصد کردند، برایش ارز 4200 تومانی اختصاص دادند و همه مقررات لازم را هم به حداقل رسانند.»
اما در لاستیکهای وانتی، اوضاع متفاوت است. سخنگوی انجمن صنفی تایر ایران میگوید: «قیمتهای مصوب برای تولید این نوع لاستیک خیلی پایین و باعث زیان کارخانههای تولیدکننده است. به همین خاطر، کارخانهها رغبتی به تولید تایرهای وانتی ندارند. آنها در حال مذاکره با سازمان حمایت هستند که در قیمتها تعدیل ایجاد کنند.»
منبع: ایرنا
نظرات شما