با مقابله دولت با عوامل مخل بازار خودرو و ایجاد ثبات در بازار ارز، بازار خودرو نیز در سراشیبی نرخ قرار گرفته است به طوری که با وجود حرکت لاک پشتی افت نرخ ها، هم اکنون نرخ برخی از خودروها به زیر نرخ شرکت‌ها رسیده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، در حالی با گذشت نیمی از سال98 وارد فصل پاییز می‌شویم که ارزیابی بازار خودرو در شش ماهه گذشته حاکی از تلاطمات و بحران‌های زیادی است. در آغازین روزهای سال بازار خودرو با تحولات شدید قیمتی همراه شد اما با ورود به تابستان و تلاش دولت و دستگاههای نظارتی بر جریان نرخ و بازار خودرو و افزایش عرضه خودرو به‌تدریج نرخ خودرو به موازات افت نرخ ارز در بازار فروکش کرد به طوری که امروز در شرایطی وارد نیمه دوم سال می‌شویم که به گفته برخی از قعالان بازار کماکان افت لاکی پشتی نرخ خودرو ادامه دارد.

 جریان آرام و نزولی نرخ خودرو گرچه این روزها بار مثبت و خوشایندی را به بازار خودرو تزریق کرده است اما موضوع نگران‌کننده در این روند، رکود سنگینی است که پس از افت نرخ بر بازار خودرو حاکم شده و عملا خرید و فروش در بازار رامتوقف کرده است.

 بازار خودرو در حالی در سراشیبی افت نرخ قرار گرفته که بنا به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران این جریان علی رغم جهش سریع قیمتی در بازار با کندی و حرکت لاک پشتی همراه است

 مقاومت خریداران از مراجعه به بازار

سعید موتمنی با توجه به تبعات افت نرخ خودرو بر رکود بازار، علت اصلی وضع کنونی بازار را مقاومت خریداران و دارندگان خودرو در مقابل شرایط به‌وجود آمده عنوان می‌کند و به خبرنگار پرشین خودرو می‌گوید: بسیاری از متقاضیان با مقایسه نرخ خودرو با نرخ ارز در نیمه سال گذشته و شرایط کنونی نرخ ارز، معتقدند نرخ خودرو باید بیش از این کاهش یابد بنابراین ار مراجعه به بازار جلوگیری می‌کنند.

 افت نرخ خودرو تا رسیدن به نرخ منطقی مصرف‌کنندگان ادامه دارد

وی تاکید می‌کند: امروز علی رغم افت نرخ ارز و تثبیت در بازار، همچنان نرخ خودرو در مقایسه با نرخ دلار در نیمه سال 97 بالاست به عنوان مثال نرخ پراید 131 در سال گذشته که نرخ یورو17 هزار تومان بود 32 میلیون بود اما امروز که نرخ ارز کمتر از مهر سال گذشته است نرخ این خودرو حدود 40 میلیون است و یا خودرو 111 که حدود 35 میلیون بود امروز 45 میلیون است و یا سراتو 200 میلیونی امروز 285 میلیون است بنابراین با توجه به انتظار بازار افت نرخ خودرو ادامه خواهد داشت تا به نرخ منطقی مورد نظر مصرف‌کننده در بازار برسد.

 وی با تایید ادامه روند کاهش نرخ خودرو، خاطر نشان کرد: با کاهش تقاضا و افزایش عرضه به بازار و دستگیری عوامل برهم زننده بازار خودرو که اغلب فروشندگان عمده‌ای بودند که بازار خودرو را مدیریت می‌کردند دیگر دلیلی بر افزایش مجدد نرخ خودرو وجود ندارد.

 این مقام مسئول در اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفت: برخی از خودروها به زیر نرخ شرکت‌ها رسیده است به عنوان مثال نرخ سراتو سایپا که در یک ماه گذشته 295 میلیون پیش فروش شده بود امروز با نرخ 285 در بازار معامله می‌شود و یا جک را که شرکت 301 میلیون فاکتور می‌کند امروز 263 میلیون در بازار به فروش می‌رسد.

 اختلاف 20 تا 60 میلیون نرخ چینی‌ها در بازار / پیش‌بینی افت نرخ پراید به زیر نرخ شرکت

موتمنی همچنین در خصوص افت نرخ خودروهای چینی در بازار اظهارکرد: هم اکنون اختلاف نرخ کارخانه و بازار برخی از خودروهای چینی و یا محصولات مدیران خودرو بین 20 تا 60 میلیون است.

 وی افزود: با ادامه شرایط کنونی افت قیمت‌ها انتظار می‌رود در هفته‌های آتی نرخ برخی از خودروهای پرتیراژ مانند پراید نیز به زیر نرخ کارخانه برسد.

به گفته وی افت نرخ به‌وجود امده در بازار مخصوص خودروهای داخلی نیست و این جریان بازار خودروهای وارداتی و مونتاژی را نیز به شدت تکان داده و همزمان کاهش نرخ در هر سه بخش رخ داده است به طوری که این افت نرخ به بیش از 40 درصد رسیده است.

منبع: پرشین خودرو

لینک کوتاه
افت شدید قیمت بازار خودروهای چینی

اخبار مرتبط

نظرات شما