روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است: تا زمانی که ارزش معاملات بورس و فرابورس، جدای از معاملات بلوکی، عمده، اوراق و صندوق‌ها بالای 1000 تا 1300 میلیارد است، بازار اجازه ریزش شاخص را نمی‌دهد.

به گزارش نسیم اقتصاد، روند رو به رشد شاخص بازار اما و اگرهای فراوانی را نسبت به آینده بورس مطرح و این پرسش را پررنگ کرده که بازار تا کجا رشد می‌کند؟

در همین خصوص و به منظور بررسی عوامل تاثیرگذار بر رشد بازار، روزبه شریعتی، مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار به تجارت‌نیوز می‌گوید که برای بررسی این مسئله باید به ارزش معاملات توجه ویژه‌ای شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه دماسنج اصلی رشد شاخص و بازار، نقدینگی است، عنوان کرد: «تا زمانی که ارزش معاملات بورس و فرابورس، جدای از معاملات بلوکی، عمده، اوراق و صندوق‌ها بالای 1000 تا 1300 تومان میلیارد است، بازار اجازه ریزش نمی‌دهد.»

وی گفت: «درحال‌حاضر حجمی از نقدینگی در بازار وجود دارد و سهم‌هایی خرید و فروش می‌شود که در پنج سال گذشته نه‌تنها توجهی به آن نمی‌شد، بلکه فعالان بازار از رفتن به سمت آنها ترس داشتند. اما این سهم‌ها درحال‌حاضر رشدهای قابل توجهی را ثبت کرده‌اند.»

دو عامل رشد بازار

شریعتی در ادامه تصریح کرد: «به باور ما این مسئله دو علت دارد؛ اول آنکه ورود نقدینگی از بازارهای موازی به این بازار کاملا مشهود است و افرادی هم که به بازار مراجعه می‌کنند، افراد ریسک‌پذیری هستند که می‌گویند من قادرم تا 50 میلیارد تومان نقدینگی تزریق کنم، اما به دلیل اینکه بازار در بخش تولید خوابیده، قصد دارم که بخشی از سرمایه خود را در بازار سهام وارد کنم و در عین حال نمی‌خواهم در اندازه شبکه بانکی برای من بازدهی کسب کنید، بلکه به دنبال این هستم که سهم‌های کوچک‌تر را برای من بخرید، تا بازدهی‌های بیشتری داشته باشم.»

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: «به بنده و مجموعه ما از این دست مراجعات، زیاد می‌شود. در تشریح دومین عامل نیز باید به این نکته اشاره کنم که وقتی پتروشیمی پارس عرضه شد، 180 هزار نفر برای عرضه اولیه شرکت کردند، که ما آن زمان می‌گفتیم تاکنون این حجم از مشارکت سابقه نداشته است. اما درحال‌حاضر برای آخرین عرضه اولیه، نزدیک به 640 هزار نفر شرکت کردند.»

وی گفت: «بین این اختلاف 460 هزار نفری که به بازار وارد شده‌اند، تعداد بسیاری از آنها افراد غیربورسی هستند که با عرضه‌های اولیه به بازار اضافه شده‌اند. این دسته از افراد در چند عرضه اولیه مزه سود کردن را می‌چشند و بعد از آن با ارقام خرد 10 تا 20 میلیون تومانی وارد سهم‌های کوچک شده‌اند.»

مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار در ادامه افزود: «این افراد به این مقدار پول وارد سهمی همچون فولاد مبارکه نمی‌شوند؛ بنده در کارگزاری با 20 تا 30 هزار نفر مشتری در تماس هستم و مشاهده می‌کنم به طور مثال وقتی یک نفر با 30 میلیون تومان و با عمر بورسی اندک وارد سهم‌های کوچک شده، شاید از منظر تئوری سرمایه‌گذاری کار اشتباهی را انجام می‌دهد، اما سود مناسبی را کسب کرده است.»

شریعتی خاطرنشان کرد: « همین نمونه‌های متعدد هستند که رشد شاخص هم وزن را توجیه می‌کند و باعث شده که برخی از سهم‌ها حتی نسبت به شاخص کل نیز بازدهی بیشتری را کسب کنند.»

نوسهامداران روزهای بد بازار را ندیده‌اند

وی با اشاره به این نکته که این دسته از سهام‌داران ترسی از بازار ندارند، تصریح کرد: «این افراد روزهای بد بازار را ندیده‌ و تجربه ماندن در صف‌های فروش چند هفته‌ای را ندارند. بنابراین تا زمانی که این جریان نقدینگی بالای 1000 تا 1300 تومان میلیارد باشد، ما نمی‌توانیم سقف رشد بازار را شناسایی کنیم. حتی این احتمال وجود دارد که اگر گزارش‌های مرداد ماه مناسب باشند، شاخص قله 300 هزار واحدی را هم رد کند و این مسئله به هیچ عنوان دور از ذهن نیست.»

این کارشناس بازار سرمایه گفت: «کارشناسان و فعالان بازار در ابتدای سال عنوان می‌کردند که شاخص کل سقف 250 هزار واحدی را تا پایان سال می‌زند، اما با گذشت پنج ماه از سال نه تنها آن انتظارات برآورده شد، بلکه بیش از برآوردها هم گام برداشته شد.»

وی در تشریح علت این مسئله به نرخ ارز اشاره کرد و گفت: «پیش‌بینی‌های ابتدایی سال بر مبنای دلار 9 هزار تومانی بود، اما وقتی دلار نیمایی به بیش از 11 هزار تومان رسیده، نشان می‌دهد که در عمل ریزش‌های نرخ جهانی نیز در آن لحاظ شده است. در عین حال در این مدت خبرهای سیاسی بسیار متعددی را شاهد بودیم و به همین دلیل اهالی بازار سرمایه و تحلیل‌گران نگران بودند که شرکت‌ها قادر به فروش نباشند، اما گزارش‌های بهار نشان داد که شرکت‌ها برای فروش به مشکل نخوردند.»

شریعتی در ادامه افزود: «در این مدت شرکت‌های مس، سرب و روی و اتانول‌سازها صادرات خود را پرقدرت ادامه داده‌اند. حتی شرکتی همچون پتروشیمی پارس هم که شرایط ویژه‌ای برای صادرات دارد، توانسته است که محصولات خود را به فروش برساند.»

بازار نیاز به اصلاح دارد

مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار با تاکید بر اینکه اصلاح، نیاز بازار است، گفت: « اما تا زمانی که این حجم از نقدینگی در بازار وجود دارد، نمی‌گذارد که بازار وارد فرآیند اصلاحی شود. در این بین نباید نگاه خود را از رخدادهای سیاسی برداریم، چرا که اگر به طور مثال در 16 شهریور ماه ایران برای سومین مرحله از برجام خارج شود و در طرف دیگر بریتانیا هم به دنبال امریکا و به صورت یک جانبه از برجام خارج شود، آن زمان تاثیر منفی بسیار زیادی بر بازار خواهد گذاشت و بازار وارد فاز اصلاحی خواهد شد.»

وی در ادامه افزود: « البته در آن زمان هم اگر اصلاح صورت گیرد، بعید می‌دانم که بیش از پنج درصد شاهد افت شاخص باشیم. چرا که حجم نقدینگی بسیار بالاست، چون جایی غیر از بورس ندارد که وارد آن شود و به منظور جلوگیری از افت ارزش، در بورس باقی خواهد ماند.»

شریعتی در پایان خاطرنشان کرد: «تنها در صورتی اصلاح شاخص عمیق و زیاد خواهد بود که حجم نقدینگی به 300 هزار میلیارد تومان برسد که آن زمان وارد فرآیند اصلاحی شده‌ایم. در غیر این صورت نشانه‌ای از اصلاح در بازار مشاهده نمی‌کنیم.»

منبع: تجارت نیوز

لینک کوتاه
پیش‌بینی روزهای آینده بورس

اخبار مرتبط

بورس منفی شد

بورس منفی شد

بازار سرمایه در روز جاری 3737 واحد کاهش یافت و شاخص کل به رقم دو میلیون و 281 هزار واحد رسید. 10 اردیبهشت 1403

بورس ریخت

بورس ریخت

تالار شیشه‌ای در آخرین روز کاری هفته با افت مواجه شد؛ به طوری که شاخص کل با کاهش بیش از 13... 23 اسفند 1402

نظرات شما