به نظر می‌رسد که شانس تصویب لایحه اخذ مالیات از واحدهای مسکونی خالی بیش از هر زمان دیگری است.

به گزارش نسیم اقتصاد، تاریخچه ایده مالیات‌گیری از واحدهای مسکونی خالی به 12 سال قبل برمی‌گردد اما نمایندگان آن زمان به آن رای ندادند. مالیات گرفتن از واحدهای خالی هر از چند گاهی مطرح شده اما تاکنون نتوانسته به قانون تبدیل شود با گسترش‌نیوز همراه باشید.

به دنبال افزایش ناگهانی و بی‌سابقه نرخ مسکن در سال گذشته، عده‌ای چاره کار را واداشتن مالکان واحدهای مسکونی خالی به فروش یا اجاره املاک خود دانستند. گفته می‌شود که درحال‌حاضر بیش از 2 میلیون و 500 هزار واحد مسکونی خالی در سراسر کشور وجود دارد که 500 هزار واحد آن به تهران مربوط می‌شود.

موافقان و مخالفان

موافقان معتقدند که این اقدام چند فایده مهم به دنبال دارد: سبب افزایش عرضه مسکن می‌شود، تمایل به احتکار مسکن را کاهش می‌دهد و در نهایت باعث کاهش قیمت‌ها در بخش مسکن می‌شود. همان‌طور که می‌توان حدس زد مالیات یکی از منابع درآمدی دولت است و دولتی‌ها از آن استقبال می‌کنند. در همین راستا محمد اسلامی چندی پیش از موافقت وزارت راه و شهرسازی با مالیات مسکن خبر داد.

طرح مالیات بر سرمایه، اکنون به تصویب کمیسیون اقتصادی مجلس رسیده اما باید دید آیا در صحن علنی هم حدنصاب را به‌دقت می‌آورد یا نه؟ در تازه‌ترین اظهارنظر صورت گرفته در رابطه با این موضوع نماینده اصفهان و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن حمایت از این لایحه گفته بود که در 170 کشور جهان مالیات سنگینی بر خانه‌های خالی بسته می‌شود. موافقان طرح، دلیل اصلی نوسانات نرخ مسکن را سلطه دلالان می‌دانند و معتقدند در صورت حذف واسطه‌ها نرخ مسکن واقعی شد.

استدلال مخالفان: انگیزه تولیدکننده را کاهش می‌دهد

در شرایطی که نیاز سالانه کشور به مسکن چیزی حدود یک‌میلیون واحد مسکونی است تصویب و اجرای این ایده ممکن است راهگشا باشد اما حتی در صورت تصویب نمی‌توان با قاطعیت گفت که تغییری اساسی در آشفته‌بازار مسکن به وجود می‌آورد. گفته می‌شود که 80 درصد خانه‌های خالی به ساخت‌وسازگران یا همان تولیدکنندگان تعلق دارد و وضع مالیات بیشتر نوعی تنبیه سازندگان است و انگیزه آنها را کاهش داده و در نهایت بر کمبود مسکن دامن خواهد زد. فرشید‌پور، دبیر کانون انبوه‌سازان نسب به هرگونه اعمال فشار بیشتر هشدار داده و گفته که این قبیل طرح‌های مالیاتی فقط وضعیت را بدتر می‌کند. رئیس اتحادیه مشاوران املاک هم نظر مشابهی دارد.

مشکل اصلی به قوت خود باقی است

معلوم نیست که لایحه مزبور دقیقاً چه زمانی به صحن علنی می‌رود اما در صورت تصویب، مالیات واحدهای مسکونی خالی به‌صورت پله‌ای و متناسب با مدت زمان خالی بودن افزایش خواهد یافت. حتی اگر مالکان اصلی خانه‌های خالی افراد و خانوارهای عادی باشند باید به حال یک مشکل بزرگ دیگر فکری کرد؛ موضوعی که موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی در آخرین مطالعه خود روی آن دست گذاشته است: معضل تبدیل پس‌انداز به سرمایه در اقتصاد ایران. به نظر می‌رسد که خانوارهای ایرانی تبدیل سرمایه به ملک را بهترین راهکار حفظ ارزش سرمایه خود می‌دانند.

منبع: گسترش نیوز
 

لینک کوتاه
مالیات خانه خالی راه‌حل یا مُسکِن