اختصاص ارز دولتی به نهاده‌ها، ممنوعیت و وضع تعرفه برای صادرات، صدور مجوز واردات جوجه یک‌روزه و محصول نهایی، راهکارهای ستاد تنظیم بازار کشور برای کاهش التهاب بازار گوشت قرمز و مرغ است؛ بازاری که این روزها، عرضه و تقاضا در آن، به‌واسطه فضای روانی، کاهش مقطعی تولید و افزایش قاچاق ملتهب شده است.

در همین ارتباط محمد علی کمالی سروستانی مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغداران در گفت وگو با نسیم اقتصاد؛ با اشاره به افزایش قیمت مرغ اظهارداشت: در حال حاضر یارانه ای که دولت به تولید کنندگان ارائه میدهد به دست آنها نمی رسد. از این رو عملا تولید کننده مجبور است با قیمت بسیار بالاتر از آن مبلغی که وارد کننده یارانه دریافت می کند سویا و ذرت مورد نیاز مرغداری را تامین کند .

دولت به افزایش قیمت مرغ دامن زد

وی در ادامه با بیان این که میزان ذرت و سویایی که شرکت پشتیبانی مرغ در اختیار مرغدار قرار می دهد ناچیز است یادآورشد: این میزان شاید تنها 5 درصد نیاز مرغداران را تامین کند. بنابراین عملا مرغدار ناچار است با قیمت گران نهاده ها را تامین کند.
کمالی سروستانی یادآور شد: در صورتی که نهاده هایی که وارد کننده وارد کشور می کند از طریق اتحادیه مرغداران توزیع شود این موضوع قطعا می تواند در قیمت مرغ اثر بخشی بیشتری داشته باشد. این در حالیست که اکنون مرغدار دو یا سه برابر قیمت عادی نسبت به تامین هزینه های سویا و ذرت اقدام می کند. از این رو به دلیل افزایش هزینه های تولید نمی تواند مرغ را با قیمت ارزان تر به درست مصرف کننده برساند. چرا که نرخ ارزان مرغ به معنای تعطیلی واحدهای مرغداری است.
وی در ادامه میانگین قیمت مرغ را در خرده فروشی ها بین 17 تا 18 هزار تومان اعلام کرد و افزود: در دو ماه گذشته همزمان با وقوع بیماری طیور شاهد تلفات گسترده طیور در استان مازندران بودیم .
کمالی سرستانی با انتقاد از واردات بی رویه گوشت مرغ در بازار یادآور شد: واردات به جز این که تولید کنندگان ما را از گردونه تولید خارج کند اقدام مثبت دیگری را در بازار انجام نمی دهد. بنابراین سیاست های این چنینی تنها علیه تولید کننده است.
 
 

لینک کوتاه
پرواز مجدد قیمت مرغ افزایش قیمت نهاده‌ها

اخبار مرتبط

 قیمت جدید مرغ اعلام شد

قیمت جدید مرغ اعلام شد

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی درباره نرخ مصوب مرغ گفت: نرخ 78 هزار تومانی به نظر ما در وزارت... 29 دی 1402

نظرات شما