عضو اتحادیه پرورش دهندگان اسب، از طرح اشتغال پایدار برای 740 نفر از مددجویان کمیته امداد در صنعت پرورش اسب و الاغ شیری خبر داد.

محسن مجتبی پور دبیر و عضو اتحادیه صنفی صنعت اسب در گفت و گو با نسیم اقتصاد؛ با اشاره به مشکلات موجود در پرورش و اشتغال صنعت اسب در ایران افزود: چندی پیش به واسطه طرحی که به عنوان طرح پرورش صنعت اسب و الاغ شیری ارائه دادم؛ طرح فوق مورد پذیرش کمیته امداد استان تهران و اصفهان قرار گرفت. در مرکز اشتغال استان تهران به سرپرستی دکتر ایزد خواه به این نتیجه رسیدیم که مشکل اشتغال تعاونی محور را در این صنعت مد نظر قرار دهیم. از این رو در طرحی که پیگیر بودم حداقل از 34 شهر اصفهان موضوع اشتغال در این صنعت مطرح کردم مقرر شد که 740 نفر از مدد جویان کمیته امداد در بحث پرورش اسب و الاغ شیری در غالب  تعاونی اشتغال پایدار در این استان فعالیت کنند.مجتبی پور؛ با اشاره اسیب های موجود در صنعت پرورش اسب در ایران اظهارداشت: با وجود فعالیتهای مقتدرانه صنعت پرورش اسب در سال های اخیر اما این صنعت کماکان با چالش های جدی در این زمینه مواجه است.وی با تاکید بر لزوم مسئولیت پذیری جامعه پرورش اسب و سوارکاری در کنار دولت یاد آور شد: در حال حاضر کشف استعدادها و شناخت ظرفیت ها و ثبت جهانی این صنعت ضروری است.وی؛ با اشاره به ظرفیت های موجود در تولید اسب گفت: به رغم ظرفیت های بالایی که در این صنعت وجود دارد ، باید در تولید زین و لوازم مورد نیاز این حیوان و ایجاد استارتاپ ها و رشد اشتغال تلاش جدی تری داشته باشیم.

مجتبی پور در ادامه ؛ با طرح این پرسش که چرا صنعت اسب در شهرهای مختلف دارای نقاط قوت و ضعف بالایی است گفت: در حال حاضر استان یزد در طی 12 سال اخیر پایتخت اسب ایران شده است این در حالیست که در استان اصفهان به رغم این که دارای سرمایه های بالایی هستیم صنعت پرورش اسب چندان رونقی ندارد.
وی در ادامه تاکید کرد: باید در این صنعت تولید هدفمند در نژادهای مختلف مدنظر باشد. از این رو در گام نخست به نحوه و نوع آموزش توجه ویژه شود تا بازار فروش و پرورش اسب در همه استانها رونق یابد.
عضو اتحادیه پرورش دهندگان اسب با انتقاد از وضعیت اشتغال در صنعت پرورش اسب گفت: اسیبی که جامعه پرورش دهندگان دارند می خورند باز می گردد به این مسئله که ایجاد اشتغال در این صنعت فوق العاده پایین است.
مجتبی پور، در ادامه با تاکید بر ضرورت ایجاد بستر لازم برای تولید ، آگاهی مالکان اسب از این صنعت ، مشخص شدن سریع تر وضعیت تبارنامه ها ، ایجاد شرکت و اتحادیه تعاونی در خرید علوفه و حذف افراد دلال و سود جود یاد آور شد: از سویی دیگر خود محوری و خودخواهی فعالان این صنعت در عدم استفاده بهینه از دانش روز در صنعت پرورش اسب موجب شده است که این صنعت در ایران از دانش روز عقب بماند. چرا که اسب یکی از سازوکارهای درمان اختلال های روح و روان است اما اطلاعات موجود در این زمینه محدود است.
مجتبی پور؛ با بیان این که در تهران چندین مدرسه سوار کاری وجود دارد افزود: در صورتی که رسانه ها بتوانند ارتباطی که میان سوار کاری و درمان اختلالات روانی وجود دارد را بررسی کنند پی می برند که بیماران اختلال روانی اوتیسم از طریق سوار کاری تا حد زیادی بهبود پیدا کردند.
دبیر انجمن صنفی صنعت اسب استان اصفهان تعداد اسب های کشور را حدود 18 هزار راس عنوان کرد و گفت: برای رفع مشکلات مربوط به این تعداد اسب، ارتباط میان این صنعت با دامپزشکی و داروسازی ضروری است.
وی در ادامه فعالیت اقتصادی در این رشته را بسیار مقرون به صرفه عنوان کرد و افزود : هیچ سرمایه ای بالاتر از عشق نیست که پرورش دهنده اسب در این راه گذاشته است.
مجتبی پورادامه داد: پرورش اسب به عنوان صنعت سبز، پاک و بدون آلاینگی و پربرکت ، به بخش دولتی متکی نیست و با ظرفیت بخش خصوصی می توان این صنعت را گسترش داد.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این که تاکنون قدیمی ترین زیستگاه پرورش اسب جهان در لرستان شناسایی شده است گفت: در هیچ جایی حتی در موزه ها و دانشگاه ها ، محلی برای معرفی این تجربه و سوابق دیده نشده است.
گفتنی است : صنعت پرورش اسب امروز در کشورهای مختلف جهان بویژه کشورهای اروپایی، آمریکایی و برخی کشورهای منطقه خاورمیانه هرساله علاوه بر درآمدهای حاصل از تولید مثل و فروش کره ها، درآمدهایی نیز از محل شرکت در مسابقات کورس سوارکاری نصیب فعالان این حوزه و نیز برگزار کنندگان مسابقات می کند.
صنعت پرورش اسب در ایران نیز جایگاه ویژه ای دارد، زمانی می تواند در ایجاد درآمد برای پرورش دهنده و ایجاد اشتغال برای جوانان این خطه مفید باشد که مسائل و مشکلات آنان مورد توجه قرار گرفته و مسئولان و متولیان امر، برای رفع این مشکلات همت کنند.

لینک کوتاه
توسعه پرورش اسب الاغ شيري ٧٤٠ نفر مددجويان شاغل

اخبار مرتبط

نظرات شما