رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی گفت: به دنبال توسعه صادرات پسته با بالاترین کیفیت در بازارهای جهانی هستیم.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «کریم ذوالفقاری» در حاشیه نشست کارگروه توسعه و مدرن‌سازی پایانه‌های ضبط پسته افزود: ایران دارای رتبه نخست صادرات پسته باکیفیت در جهان است و برای پایداری این رتبه باید سطح بهداشت و کیفیت را با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط همچون سازمان حفظ نباتات، سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد ملی ایران بالاتر ببریم.
 
وی تعداد واحدها و پایانه‌های ضبط پسته مکانیزه و نیمه‌مکانیزه در کشور را حدود یک هزار مورد عنوان کرد و اظهار داشت: از این تعداد 76 پایانه که دارای ضوابط و استانداردهای بالایی هستند را به سازمان غذا و دارو معرفی کرده‌ایم تا کنترل‌های لازم بهداشتی در مورد آنها انجام شود.
 
ذوالفقاری ادامه داد: کل ظرفیت این یک هزار واحد و پایانه ضبط پسته نزدیک به 860 هزار تن است درحالی که تولید کشور بین 300 تا 400 هزار تن پسته خشک در سال می‌باشد.
 
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی میزان صادرات پسته خشک با اتحادیه اروپا را یک دهم ظرفیت فرآوری کشور عنوان کرد.
 
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی بر استاندارد بودن شرایط هر یک از واحدها و پایانه‌های ضبط پسته که عملیات پوست‌کنی و خشک کردن روی پسته سبز را انجام می‌دهند، تاکید و اظهار امیدواری کرد: روزی برسد که تمام یک هزار واحد و پایانه ضبط پسته موجود در کشور دارای شرایط بالای استاندارد شوند.
 
ذوالفقاری نحوه تولید باغات، شرایط آب و هوایی، حمل و نقل، نگهداری بعد از عملیات خشک کردن و فرآوری پسته، بسته‌بندی، شرایط نگهداری پس از خروج از کشور از جمله در انبارها، کانتینرها و کشتی‌های حمل مواد غذایی را از عوامل موثر در کیفیت بالای این محصول برشمرد.

لینک کوتاه
توسعه صادرات پسته بازارهای جهانی